2 צפייה בגלריה
חמושים פלסטינים
חמושים פלסטינים
חמושים פלסטינים בג'נין
(צילום: רויטרס)
שני המחבלים שחוסלו אתמול שייכים לכוח החדש שמדאיג את כוחות הביטחון: חטיבת ג'נין. ה"חטיבה" נולדה בלב מחנה הפליטים ג'נין בשנת 2021, וחברים בה צעירים מיליטנטים מכל הזרועות הצבאיות של הארגונים הפלסטיניים: גדודי אל-קודס של הג'יהאד האיסלאמי, חללי אל-אקצה של הפתח וגדודי אל-קסאם של חמאס.
להבדיל מהמצב בעזה, שם יש הפרדה ברורה בין הארגונים השונים. בג'נין הם הצליחו להגיע לשיתוף פעולה במובן הצבאי, מה שאיפשר את הקמת החטיבה. עם זאת, מאחר שהג'יהאד האיסלאמי הוא שמממן את רוב הפעילות, הוא גם זה שנותן את הטון מבחינת קבלת ההחלטות.
כמו בקבוצת גוב האריות משכם, גם בראשה של חטיבת ג'נין עומדים צעירים, רובם בשנות ה-20 לחייהם. הם לא חוו את ימי האינתיפאדות, שבהם הייתה נוכחות מסיבית של צה"ל בגדה המערבית, והתעוזה שלהם גבוהה.
2 צפייה בגלריה
המחוסל מוחמד איימן אלסעדי
המחוסל מוחמד איימן אלסעדי
חוסלו: מוחמד אל-סעדי (מימין) ונעים זביידי
מייסד החטיבה, ג'מיל אל-עמורי, חוסל על ידי כוחות צה"ל ביוני 2021, כשהיה רק בן 25. "ג'מיל עמד להוביל שלב חדש בהתנגדות", סיפר אחד מלוחמי החטיבה, "הוא נהרג, ואנחנו ממשיכים את הדרך שלו".
מנהיג בולט נוסף בחטיבה היה דאוד זביידי, אחיו של זכריא זביידי, מראשי גדודי חללי אל-אקצא ואחד מהאסירים שנמלטו מכלא גלבוע. דאוד זביידי נפצע במהלך עימותים עם כוחות צה"ל, שהצליחו לעצור אותו, ומת מפצעיו בבית החולים רמב"ם בחודש מאי.
בימים האחרונים עלתה הקבוצה לכותרות אחרי שחטפה את טירן פרו בן ה-18, אזרח ישראלי שעבר תאונת דרכים קשה בג'נין, מתוך בית החולים. החוטפים טענו כי הוא כבר היה מת, אולם בני משפחתו סבורים כי עדיין היה חי כשנחטף. הם דרשו תמורת גופתו 16 גופות של פלסטינים שמוחזקות בישראל, אולם החזירו אותה ללא תמורה לאחר מאמצים רבים, שבהם היו מעורבים אפילו אנשי המפקדה של הג'יהאד האיסלאמי בביירות.

מוחמד אל-סעדי (26), שחוסל אתמול בלילה, היה מפקד שטח בחטיבת ג'נין ואחד האחראים על חטיפתו של טירן פרו. הוא היה ממתכנני הפעולה, היה נוכח פיזית במהלכה, היה מעורב בהחלטה היכן להחביא את הגופה ופיקד על המשא ומתן עם הרשות הפלסטינית בנוגע לשחרורה. לצד אל-סעדי חוסל גם נעים זביידי (27), בן דודו של זכריא זביידי, סגנו של אל-סעדי בחטיבת ג'נין ופעיל בגדודי אל-אקצא באזור.
אגב, חטיבת ג'נין אינה רק בעיה של ישראל: מושל ג'נין כבר כינה אותם "לא חוקיים ומי שתוקפים את אנשי הביטחון המסכל". הם זוכים אמנם לאהדה מהצעירים הפלסטינים, אולם הרשות הפלסטינית נלחמת בהם ורוב חברי החטיבה מבוקשים על ידי מנגנוני הביטחון המסכל.