התעללה, נענשה, מערערת - ועכשיו מתברר שגם לא משלמת את הפיצויים: בית המשפט העליון ידון בשבוע הבא בערעור שהגישה הגננת המתעללת כרמל מעודה בגין גזר הדין ששלח אותה אל מאחורי סורג ובריח למשך תשע שנים וחצי. לקראת הדיון, התרעמו הורי הקורבנות מפעוטון "בייבי לאב" על כך שבית המשפט מוכן לדון בערעור, אף שמעודה טרם החלה לשלם להם את הפיצויים שנפסקו בגזר הדין.
מעודה החלה לרצות את עונשה בכלא נווה תרצה ברמלה בספטמבר האחרון. בגזר הדין של שופט בית המשפט המחוזי בלוד עמי קובו חודשיים לפני כן צוין כי בנוסף לעונש המאסר, על מעודה לפצות באופן שווה את עשרת נפגעי העבירה בסכום כולל של 400 אלף שקל.

עוד נאמר בגזר הדין כי הפיצוי, בסך של 40 אלף שקל לכל נפגע עבירה, יופקד במזכירות בית המשפט ב-25 תשלומים חודשיים שווים ורצופים, כשהראשון שבהם בתאריך 1 באוקטובר 2021. עם זאת, בהמשך הוחלט להגדיל את מספר התשלומים החודשיים ל-60. לפיכך, עד עתה הייתה אמורה מעודה להעביר לכלל הנפגעים כ-26 אלף שקל (עבור החודשים אוקטובר, נובמבר, דצמבר וינואר) מתוך 400 אלף שקל.
ההורים פנו למרכז גביית הקנסות - ומשם נמסר להם כי מלבד 10,000 שקל ראשונים שהופקדו עבור כל קורבן כמקדמה מטעם המדינה במסגרת החוק, לא התקבל במרכז שום תשלום ממעודה שאמור להיות מועבר להורי הנפגעים. בדיקת ynet העלתה כי מעודה אכן לא החלה לשלם את כספי הפיצויים שנקבעו כי עליה להעביר לעשרת הקורבנות שנכללו בכתב האישום נגדה.
3 צפייה בגלריה
גזר דין כרמל מעודה התעללות גננת מתעללת גן ילדים פעוטון
גזר דין כרמל מעודה התעללות גננת מתעללת גן ילדים פעוטון
סעיפי גזר הדין למעודה
"חלק מהעונש זה הפיצויים, אמרה ניקול דניאל ששניים מילדיה נמנים עם קורבנותיה של מעודה. "היא הייתה אמורה להתחיל לשלם וטרם קיבלנו ממנה דבר. מבחינתנו זה מסמל שהיא לא לוקחת אחריות על מעשיה, ואין לה שום רצון או כוונה לפצות את הילדים על הנזקים שהיא גרמה להם, ואנחנו צריכים לשאת בהוצאות הטיפול לנזקים שהיא גרמה. עכשיו היא מבקשת הטבה בחומרת העונש שלה?".
מוריה קואליו, גם היא אם לאחד הפעוטות שצורפו לכתב האישום, אמרה כי המצב אינו מתקבל על הדעת. "אני בהלם ולא מבינה מאיפה עזות המצח הזאת שלה מצד אחד לא לשלם ומצד שני לערער", אמרה קואליו. "אני לא מצליחה להיכנס למוח שלה, תגידי 'תודה' על מה שקיבלת, הרי היא לא תשב תשע שנים וחצי בכלא, יורידו לה זמן על התנהגות טובה היא אולי תשב שש שנים.
"על מה את מערערת? עשית נזק לטווח ארוך. בינתיים אנחנו עוברים את הסבל הזה יומיום. ברור שהיא צריכה לשלם, הטיפולים שאנחנו צריכים לתת לילדים שלנו עולים בין 300 ל-400 שקל לשעה. אז גם הסכומים שהיא צריכה לשלם אולי יכסו טיפולים של חודש כי כל טיפול כזה זה מאוד יקר".
3 צפייה בגלריה
מוריה קואליו
מוריה קואליו
"בינתיים אנחנו עוברים את הסבל הזה יומיום". מוריה קואליו
(צילום: שאול גולן)
עו"ד אורי סקוזה, שמייצג את ההורים, אמר: "כרמל מעודה ניהלה הליך ארוך ומתיש ובסופו בית המשפט אמר את דברו וגזר עליה עונש ראוי בהחלט, קל וחומר בהתחשב בחומרת העבירות, בתדירות העבירות ובעובדה שהכול בוצע בעבור בצע כסף ואלמלא אחת מהסייעות מדווחת על ההתעללות הדברים לא היו נפסקים.
"כרמל הגישה ערעור לבית המשפט העליון ואנו תקווה שהוא יידחה שכן הצדק עמה נעשה ואין לה כל טענה משפטית, פרט למידת הרחמים שהיא מבקשת לעצמה ולא נתנה לפעוטות שהיו תחת ידיה. מיותר לציין כי חרף ההרשעה ועד היום היא מעולם לא התנצלה בפני הורי הילדים שעליהם הייתה אמורה לשמור מכול משמר".

עו"ד סקוזה הוסיף: "כרמל ממשיכה לעשות דין לעצמה, מיהרה להגיש ערעור על גזר הדין ואולם לא עומדת בו ולא משלמת את תשלומי הפיצויים שנפסקו לה לטובת הורי הילדים. אנחנו פנינו למרכז לגביית קנסות אשר אמון על הגבייה בנסיבות כאלה שכן האכיפה נעשית על ידי המדינה ולא על ידי הליך אזרחי בלשכת ההוצאה לפועל.
"אנו נמשיך ונפנה לגבייה בפועל. ברור וצפוי כי לטובת הערעור כרמל תשלם את התשלומים שהיא חייבת בהם כרגע כדי לא לפגוע בסיכויי הערעור שלה, ואולם יש בכך כדי לאפיין את כרמל ואת כל ההתנהלות. אנו לא נוותר על הפיצויים שנפסקו לטובת הקטינים ונמשיך עד גבייה מלאה".
עורכי הדין עירית שלזינגר ושירן ברגמן, שמייצגים את מעודה מטעם הסנגוריה הציבורית, אמרו: "בית המשפט המחוזי הטיל על הגברת מעודה פיצוי בהיקף חריג שרחוק מהישג ידו של מי שנידון למאסר ממושך. למרות זאת, הגברת מעודה בחרה שלא לערער על רכיב זה בגזר הדין, ומדובר בסוגיה מורכבת שנמצאת בימים אלה בטיפול בהתאם לדרכים הקבועות בחוק".
מרשות האכיפה והגבייה במשרד המשפטים נמסר בתגובה: "כל תיקי בתי המשפט ובכלל זה תיקים מסוג פיצוי לנפגע עבירה מועברים למרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה מיד עם חלוף המועד הקובע לתשלום. במקרים שבהם מדובר בנפגעי עבירה קטינים, המרכז משלם מקדמה בגובה של עד 10,000 שקל למפוצה בהתאם לחוק המרכז. לא נוכל להתייחס לגופו של מקרה או לעניינו של חייב זה או אחר".
פורסם לראשונה: 22:07, 24.01.22