מבקר המדינה משיב לעתירות לבג"ץ בדרישה שיעצור את הליך הביקורת שבו התחיל בנוגע לאירועי 7 באוקטובר, ומשיב לטענות: "הגישה של צה"ל שאין לקיים ביקורת מכל מין וסוג אינה מקובלת על המשרד והיא בלתי סבירה באופן קיצוני. תוצאותיה עלולים להיות אי קיום ביקורת בכלל".

"הניסיון ליטול ממשרד המבקר את הסמכות לקיים ביקורת, ליטול שיקול דעת בתוכנה, בהיקפה או מועדה מאיינת את עצם קיומה של ביקורת המדינה שהיא חלק מרכזי מהמארג החוקתי והדמוקרטי של המדינה", כתב המבקר. לדבריו, "העותרים מבקשים שבית משפט יעניק חסינות מוחלטת מפני ביקורת למגוון גופים למועד בלתי ידוע, אותו יקבעו הגופים המבוקרים ולשיטת העותרים ככל שתוקם ועדת חקירה ממלכתית למעשה לצמיתות". עוד הוסיף כי, "גודל האסון שפקד את אזרחי ישראל באסון שלא נראה כדוגמתו מאז קום המדינה, הימשכות המערכה שאין צפי לסיומה והחשיבות בהצגת הכשלים על מנת לטפל בליקויים קריטיים בזמן הקרוב מחייבת ביקורת במערכת הביטחון וצה"ל בחלוף 7 חודשים מאז ה-7.10".
התשובה של המבקר הוגשה לעתירות לבג"ץ של התנועה לאיכות השלטון ואומ"ץ, שדרשו שיעצור את הליך הביקורת שבו פתח בעיצומה של מלחמת "חרבות ברזל" לגבי כוחות הביטחון והצבא. לעתירת התנועה הצטרפו עשרות אנשי ביטחון בכירים לשעבר, ובהם ראש ממשלה ושר ביטחון לשעבר, שני רמטכ"לים לשעבר, שלושה ראשי שב"כ לשעבר, שלושה ראשי מוסד לשעבר ועוד שורה ארוכה של אלופים, ראשי אגפים בארגוני הביטחון ובכירים במשטרה.
המבקר טוען עוד בתשובתו שהוא בחן אפשרות להשהות את הביקורת על צה"ל, היה עמם בשיחה ו"גיבש מתכונת ביקורת הדרגתית ומתונה, שאינה נוגעת תחילה לליבת הנושאים המבצעיים של צה"ל הנוגעים לכשל הישיר ב-7.10. הביקורת בשלב זה תתמקד בפן אזרחי והנגיעה לצה"ל תהיה רק בשלב השני והשלב השלישי שנוגע לליבת הנושאים המבצעיים". בסיכום דבריו הוא מבקש זמן נוסף לתגובה ממצה ואם יוצאו צווי ביניים חרף עמדתו הוא מבקש דיון דחוף בנושא.

"פגיעה משמעותית ביכולת התפקודית של גופי הביטחון"

מוקדם יותר היום (חמישי) המדינה הודיעה לבג"ץ כי לעמדת גופי הביטחון, שב"כ וצה"ל, קיום הביקורת של מבקר המדינה על המלחמה ברצועת עזה בעת הזו תוביל ל"פגיעה משמעותית ביכולת התפקודית של גופי הביטחון ולפגיעה במלחמה". היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אינה חולקת על כך שלמבקר יש מסכות לערוך את הביקורת, אך המענה הוא בשם צה"ל ושב"כ שרצו להציג את עמדתם לבג"ץ.
2 צפייה בגלריה
בהרב-מיארה, אנגלמן והלוי. ענתה לבג"ץ בשם צה"ל
בהרב-מיארה, אנגלמן והלוי. ענתה לבג"ץ בשם צה"ל
בהרב-מיארה, אנגלמן והלוי. ענתה לבג"ץ בשם צה"ל
(צילום: דובר צה''ל, יאיר שגיא, מוטי קמחי)
לפני כארבעה חודשים נחשף לראשונה ב-ynet כי מבקר המדינה אנגלמן דורש מהרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, בעיצומה של המלחמה, גישה מיידית לחומרים צבאיים ומאגרי מידע שנוגעים לעשרות נושאים, לרבות כאלה שנמצאים בתפר שבין צה"ל לבין הדרג הפוליטי.
מפניית המבקר לרמטכ"ל עלה כי אנגלמן לא ממתין לוועדת החקירה הממלכתית וגם לא לסיום המלחמה, והוא החליט להיכנס לתחומים שמעוררים סערה ציבורית ופוליטית. "זו דרך מושלמת להפיל את התיק על הדרג הצבאי ולנקות את הפוליטיקאים", טען אז גורם שמעורה בפרטים. "זה מחטף שנועד לגלגל את האחריות אל הדרג הצבאי, ובתוך כך לנטרל מראש את האיום הנשקף לדרג הפוליטי מוועדת החקירה הממלכתית".
2 צפייה בגלריה
לוחמי צה"ל סמוך לגבול עם רצועת עזה
לוחמי צה"ל סמוך לגבול עם רצועת עזה
לוחמי צה"ל סמוך לרצועת עזה. המבקר יבדוק את הגנת הגבול
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
אנגלמן העביר אז ללשכת הרמטכ"ל מכתב מפורט עם הודעה על התחלת הליכי הביקורת בצה"ל. במכתבו דרש המבקר להנחות מיידית את כל הגורמים בצה"ל לשתף פעולה באופן מלא עם צוותי הביקורת, לרבות העברת חומרים ופגישות ונגישות למאגרי מידע שונים. המבקר דרש להתחיל במלאכת איסוף החומרים, והבהיר כי בכוונתו לבצע את הביקורת בלוח זמנים קצר של כמה חודשים בודדים, אף על פי שצה"ל עסוק במלחמה בעזה ובחילופי האש מול חיזבאללה בגבול לבנון.
למכתב המבקר צורף נספח עם 33 נושאים שהמבקר מודיע שהחל לבדוק: מסוגיות צבאיות מובהקות כמו למשל מהלך האירועים ב-7 באוקטובר, הגנת הגבול, ביטחון מידע וסוגיות של פערי ציוד, דרך סוגיות כלליות כגון ההסברה הלאומית והלוחמה הכלכלית בטרור - ועד לסוגיות שמקומן הטבעי הוא ועדת חקירת ממלכתית משום שהן נוגעות לעניינים הרגישים ביותר וקשורים לדרג המדיני, כמו למשל פעילות הקבינט המדיני-ביטחוני בשנתיים שקדמו למלחמה, תהליכי העבודה בקהילת המודיעין ובדרג המדיני, והטיפול במידע שקדם לטבח, תפיסת הביטחון הלאומי של מדינת ישראל ועוד.

הקצינים שיתחקרו את הקרבות

הערב פרסם צה"ל את רשימת הקצינים שמונו לתחקור הקרבות ביישובי הדרום ב-7/10. בצה"ל אמרו כי תהליך התחקור עתיד להסתיים במהלך חודש יוני, בהתאם לתמונת המצב המבצעית. מפקד מתחקר למתחם מסיבת הנובה עדיין לא מונה. זו רשימת הקצינים שמונו לתחקר את הקרבות ביישובי הדרום ב-7/10.
בארי: אלוף (מיל') מיקי אדלשטיין
זיקים (יישוב וחוף) -מח"ט 5, אל"ם טל קוריצקי
יישוב נחל עוז -אל"ם (מיל') ירון סיטבון
כיסופים (יישוב ומוצב) -מח"ט 14, אל"ם טל אלקובי
כפר עזה - מח"ט 55, אל"ם עודד זימן
מוצב נחל עוז - מח"ט 551, אל"ם עידו קס
מוצב פגה - אל"ם (מיל') נועם בן ארי
מחנה רעים -סמאו"ג 143, אל"ם אלי טולדנו
מעבר ומת"ק ארז - מפק"ץ פו"מ אלון, אל"ם גידי כפיר אל
ישע, יתד, חולית, מבטחים, כרם שלום, מגן, מוצב אמיתי, ניר יצחק, סופה, פריגן ושלומית- צוות בהובלת מפקד עוצבת אדום, תא"ל איתמר בן חיים
עין השלושה - מפקד פו"מ אלון, אל"ם זיו נמני
נירים - מח"ט 646, אל"ם אלעד שושן
ניר עוז - מח"ט 454, אל"ם יותם ברנשטיין
נתיב העשרה - מח"ט 12, אל"ם עברי אלבז
נתיבות ויכיני - מפק״ץ פו"מ אפק, סא"ל צפריר הר שושנים
עלומים (יישוב ומוצב) - קצין אג"ם מפע"ם, אל"ם עידו סעד
צומת שער הנגב וחץ שחור - מפקד מלט"ק, אל"ם אריק מויאל
-רעים, צומת רעים וצומת גמה - מפק"ץ פו"מ, אל"ם יגאל דדון
שדרות - מח"ט ירושלים (16), אל"ם ניתאי עוקשי
תחקירי גזרת יפתח וצומת יד מרדכי - מפק״צ במלט״ק, סא״ל מאור צדקה
תחקירי גזרת כיסופים - מפק״צ במלט״ק, סא״ל נוף בראון
תחקירי גזרת כרם שלום - מפק״צ במלט״ק, סא״ל פז גדיה
תחקירי גזרת נחל עוז - מפק״צ במלט״ק, סא״ל יוני דהן
פעילות כוחות צה״ל תחת פיקוד משטרת ישראל באופקים מתוחקרת ע״י ידי מח"ט 261, אל"ם יהודה ואך.
הקרב באורים מתוחקר על ידי פיקוד העורף בסנכרון עם אוגדת עזה.