אחרי שבשבוע שעבר הודיע ארגון המורים העל-יסודיים כי הוא מחדש את המאבק על הסכם השכר של עובדי וההוראה, וחבריו לא ימסרו ציונים, היום (חמישי) הודיעו בארגון על החרפת המאבק, והחל מיום ראשון המורים לא יקיימו פעילות מכל סוג שהוא אחרי סיום יום הלימודים, בתום השיעור השמיני.
יו״ר ארגון המורים, רן ארז, תקף את משרד האוצר בטענה כי הוא "מנסה להפוך את המורים לעובדי קבלן". ״לא אאפשר לפגוע בביטחונם הכלכלי והתעסוקתי", אמר. ״בחסות המלחמה, המשרד המנותק הזה מנסה לפגוע במורים, בדיוק כמו שהוא מפקיר את חיילי המילואים שקורסים כלכלית. התנהלותם תביא לקריסה כלכלית של עובדי ההוראה, לא אאפשר זאת״.
2 צפייה בגלריה
ארז תקף: "משרד האוצר המנותק בנה על זה שלא נשבות בעת מלחמה"
ארז תקף: "משרד האוצר המנותק בנה על זה שלא נשבות בעת מלחמה"
ארז תקף: "משרד האוצר המנותק בנה על זה שלא נשבות בעת מלחמה"
(צילום:קובי קואנקס, הדר יואביאן)
כאמור, בשבוע שעבר הודיע הארגון כי הוא מחדש את המאבק על הסכם השכר של המורים, ועדכן כי לא יימסרו ציונים. היו"ר ארז האשים אז את משרד האוצר ב"סחבת מכוונת במשא ומתן, בסחטנות ובזלזול כלפי המורים", והבהיר כי בכוונתו להחריף את המאבק עד כדי השבתה כללית של הלימודים. במסגרת המאבק, כך הודיע הארגון, הבחינות יתקיימו כסדרן - אך לא יימסרו ציונים בכל המקצועות להנהלות בתי הספר, לרשתות החינוך ולמשרד החינוך.
חידוש מאבק המורים הגיע לאחר שערב פתיחת שנת הלימודים הנוכחית, לאחר מאבק ממושך ואיומים בשביתה, הכריזו משרדי האוצר והחינוך וארגון המורים על הגעה להסכמות עקרוניות - בהן תוספת של 2,000 שקל לשכר המורים. בחודשים שלאחר מכן התקיימו דיונים להשלמת גיבוש ההסכם עד לחתימה הסופית. ואולם, לטענת ארגון המורים האוצר התנהל בסחבת וחזר בו מההסכמות. ארז אמר כי הובטח שניסוח ההסכם לחתימה יושלם עד 1 בדצמבר. לדבריו, כדי להראות רצון טוב שילמו למורים 2,400 שקל, אך לאחר מכן האוצר חזר בו.
"עד היום לא התקדמנו אפילו במילימטר, ועכשיו הם מתנים את תוספת השכר בכך שנסכים על חוזים אישיים למורים, קיצור הליכי פיטורים, מתן אפשרות למנהלים לחלק להם תפקידים לפי ראות עיניהם ובלי קריטריונים ברורים - ובכך הם למעשה מעוניינים להפריט את מערכת החינוך הציבורית", אמר ארז. "באוצר בנו על כך שאנחנו אנשי מצפון ושלא נשבות בזמן מלחמה, ואכן המורים עבדו קשה ונסעו אלפי קילומטרים בחודש כדי להגיע לבתי הספר. מתייחסים למורים כאל פראיירים ומנצלים אותם בסחטנות ובציניות בשל היותם אנשי חינוך ערכיים ומצפוניים".
2 צפייה בגלריה
"מתייחסים למורים כאל פראיירים ומנצלים אותם"
"מתייחסים למורים כאל פראיירים ומנצלים אותם"
"מתייחסים למורים כאל פראיירים ומנצלים אותם"
(צילום: עידו ארז)
לדברי ארז, עם החזרה ל"סוג של שגרה", גם המורים חוזרים להיאבק על הסכם שכר. "כולם מתחילים ללכת להצגות ולמסיבות, מפונים מהדרום חוזרים לבתיהם. סגרו להם את המסגרות החינוכיות ואף חייבו אותם לחזור. אנחנו לא נשב בשקט כמו ילד טוב ירושלים ולא נסכים לקבל כאפות מהאוצר. החינוך לא מעניין אותם". באיגרת ששיגר לאחרונה למורים, ארז אף האשים את האוצר בניסיון להעניש אותם על כך שהארגון לא הסכים שיעבדו בחופשת החנוכה. "סגן הממונה על השכר במשרד האוצר החליט 'ללמד אותנו לקח', ומאותו רגע ביטל הסכמות ותקע את המשא ומתן", כתב.
במכתב לשרי האוצר והחינוך הוסיף ארז כי נציגי האוצר מנהלים "מצג שווא בדרך של קביעת 'ישיבות' בעצלתיים, ובעיקר עוסקים ב'תחזוקה משפטית', לרבות משחקי כוח וכיפופי ידיים, משל אין עסקינן בציבור עצום של עובדי הוראה המצוי יותר משנתיים ימים ללא הסכם שכר בתוקף".
הממונה על השכר באוצר אפי מלכין השיב לארז, וטען כי "ארגון המורים הוא זה שחזר בו מההבנות שסוכמו באוגוסט, בהן חוזים אישיים ומודל שכר חדש למנהלים, גמולים גמישים ככלי בידי המנהלים, הבהרה על אודות מנגנון פיטורים ושינויים מהותיים נוספים". מלכין קרא למורים "לנהל משא ומתן ענייני ומכבד בהתאם להסכמות שגובשו".
שר החינוך יואב קיש אמר כי "זו לא השעה לפגוע בתלמידים. אנחנו במלחמה, ולא נלחמים בתוך הבית. אני פונה לרן ארז ולמשרד האוצר ומבקש להוציא את תלמידי מערכת החינוך ממשוואת המחלוקת - לאחר טלטלת 7 באוקטובר הם זקוקים מאיתנו ליציבות ורציפות לימודית".