התגובות להסכם בין הליכוד לנעם להעביר ליו"ר אבי מעוז את האחריות על התוכניות החיצוניות במשרד החינוך ממשיכות להגיע: ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד כתב היום (ראשון) כי "נתניהו יודע שעשה מעשה נורא", חבר הכנסת חנוך דב מילביצקי (הליכוד) השיב כי לפיד "מסית", וגם ראשי עיריות - בהן גבעתיים, קריית אונו, ערד ואילת - התייחסו להסכם. בתוך כך, היום נשלחה ההזמנה לכנס החירום שנחשף ב-ynet, שתקיים השבוע שרת החינוך היוצאת יפעת שאשא ביטון נגד העברת הסמכויות לנעם.
הכנס שיזמה שאשא ביטון יערך בהשתתפות ארגוני הורים, מנהלים, מורים וארגוני חברה אזרחית, בעקבות הכוונה להעביר את היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות במשרד החינוך לידי יו"ר נעם אבי מעוז. הכנס יתקיים ביום שלישי הקרוב בשעה 11:30 באולם ירושלים בכנסת.

3 צפייה בגלריה
אבי מעוז וכיתה ריקה
אבי מעוז וכיתה ריקה
"יש עדיין ראשי רשויות שמפחדים להביע דעה". מעוז
ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך התייחס הבוקר להסכם הקואליציוני בין הליכוד למפלגת נעם בריאיון לאולפן ynet ואמר כי "יש לחץ ופאניקה בציבור כאילו מחר כל תוכניות החינוך יצאו ועכשיו נתחיל רק ללמוד על דת. אם הדבר הזה יקרה ויצא לפועל, תאמין לי, אתה תראה את כל השלטון המקומי, את כל התושבים ואת כל המדינה יוצאים מהבית".
גם ראש העיר תל אביב-יפו, רון חולדאי, התייחס ליו"ר נעם אבי מעוז, ואמר כי "לוקחים בן אדם שמאמין במלכות ישראל במקום בדמוקרטיה לחנך את החינוך הערכי בזהות היהודית - אני צריך שיחנכו את הילדים שלי לזהות יהודית?".
חולדאי ציין כי "אני צריך לדאוג שילדיי ידעו מאין באנו ולאן הם הולכים, אבל אני לא רוצה ולא מוכן שמישהו יקבע לי תכנים ולימודים, וכאן נתנו לאדם שערכיו לחלוטין שונים מכל דבר שנקרא ממלכתי להיות אחראי על התוכניות הערכיות של החינוך הממלכתי". הוא הוסיף: "עכשיו נותנים לעמותות האלה גם כסף, וכשאני פונה לעמותות אחרות שיחנכו על פי דרכי - אין להן כסף. בעיר שלי אני נותן להן גיבוי, אבל ביישובים אחרים זה לא אומר שהדבר הזה לא יקרה - אולי כי אין להם ברירה, כי זה מה שיש להם, וכך הופכים את ישראל למדינה פחות דמוקרטית ולמדינת הלכה".
איך אפשר להילחם בזה מבלי שתמריד את הציבור? "אני מקווה שהציבור יתעורר ויבין שאם לא ירים את קולו הם ימשיכו. גם חברי הליכוד - רבים מהם לא רוצים שיחנכו את ילדיהם בעד הומופוביה ושמלכות דוד היא הפתרון".

"יש ראשי רשויות שמפחדים להביע דעה"

גם ראש עיריית גבעתיים רן קוניק התייחס להסכם, ואמר כי "אני בניגוד לקינסטליך מתייחס ברצינות לדברי יו"ר נעם אבי מעוז. אני לא מבין את הכוונה מלכתחילה של נתניהו. האדם הזה - מעוז - הוא איש שנוי במחלוקת". קינסטליך השיב לדבריו והסביר כי "חברי קוניק אמר שאני קצת ממעיט בדברים, ואני באמת קצת ממעיט מהם כי אני לא חושב שיש סיכוי שדבר כזה יקרה במדינה מתוקנת".
רן, עד כמה אתה חושב שתהיה מסוגל לעמוד בפרץ ולהגיד "אני לא מכניס את זה לעיר שלי"? "שום דבר לא ייכנס בלי אישור שלנו. יש עדיין ראשי רשויות שמפחדים להביע דעה. אני חושב שפשוט צריך לקחת את זה חזרה ממנו. מי שאחראי על התוכניות האלה צריכה להיות קודם כל הרשות המקומית, ומי שאמור להיות אחראי על זה במשרד החינוך אלה אנשים שיש סביבם קונצנזוס גדול, ולא אנשים שדעותיהם שנויות במחלוקת, ולפי ההצהרות שלהם מתכוונים לעשות דברים שלא יעלו על הדעת".
מובילת המאבק בהתחרדות החינוך הממלכתי, ציפי ברנד, ציינה כי גם בתל אביב מתנגדים להסכם בין המפלגות, ואמרה כי "התושבים אומרים בצורה מאוד ברורה - 'לא ניתן להשמיט תכנים ליברליים וחופשיים - התכנים שלנו - מתוך המערכת שלנו".

חבר הכנסת חנוך דב מיליביצקי (הליכוד) ציין כי אין "מתקפה" של הציבור הישראלי ותגובות נגד המהלך בין הליכוד לנעם, והתייחס לדברים שאמר ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד. לטענתו, "יש הסתה של לפיד ועוד כמה חברי כנסת שמנסים בכוח להבעיר אש איפה שלא צריך".
אתה בסדר עם זה שמעוז יקבל סמכויות במערכת החינוך וישפיע על ילדינו? "זה שאבי מעוז יקבל סמכויות במערכת החינוך זה משהו אחד. בין זה ובין המחשבה שכל אמונותיו יעברו הלאה לילדי ישראל - ברור שזה לא יהיה. בשביל זה יש גם את מערכת החינוך. גם נתניהו אמר בצורה ברורה שהוא בסופו של דבר יקבע בדברים הללו, ולכן אני סומך עליו ועל שר החינוך שיהיה".
אז מה אתה אומר? אל תתרגשו, מי שיחליט זה נתניהו? אז אבי מעוז זו הצגה? אין לו שום סמכות? "זו לא הצגה, זה הסכם קואליציוני שבו הוא קיבל כל מיני סמכויות. היכולת של חבר כנסת בודד, בטח בתוך הקואליציה המתגבשת, לבוא ועל דעת עצמו להעביר החלטות - זה לא קיים ולא יילך. לכן אני לא דואג מהיכולת של אדם אחד, יהא אקטיביסט כמה שיהיה, לבוא ולהחליט שהוא עכשיו קובע את התכנים של ילדי ישראל. זה לא יהיה, כולנו יודעים שזה לא יהיה. זה בסופו של דבר משחק פוליטי".

גם סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אודליה כהן שיינדורף, התייחסה לדברים ואמרה כי "חשבתי שהתעוררות כזו ברחבי הארץ תקרה. אני חייבת להגיד שיש כאן מעט הגזמה, יש חשש אמיתי, אבל יצרו כאן פאניקה".
את לא בפאניקה? "אני לא בפאניקה. אני בחשש מהסיבה שעד היום את תוכניות הגפ"ן מי שבחרו הם הנהגות ההורים ומנהלי בתי הספר. אף אחד לא כפה על אף אחד שום תוכנית שבית הספר או הקהילה לא חפצה בה. כל עוד האוטונומיה הזאת תישמר - אף אחד לא יצליח להכניס תכנים שלא מתאימים לקהילה ולבית הספר, בין אם זה בית ספר חרדי, ממלכתי דתי, רפורמי, מסורתי ועוד. אין התערבות כזאת שמאפשרת לכפות על מנהל בית ספר להכניס משהו שנוגד את ערכי הקהילה שלו".
אני חושב שההתעוררות היא לא רק בגלל זה, אלא אולי עקב חשש ממה שעוד צפוי. "אז אני אומרת - יש חשש שזה יהיה מדרון חלקלק, שיכול להיות שיקחו את האוטונומיה או יכווצו תכנים שחשובים לבתי ספר כאלה ואחרים. צריך לזכור שמדינת ישראל - מדינה יהודית - היא גם דמוקרטית, יש כאן מנעד רחב של ערכים. התפקיד שלנו כציבור הוא לדאוג שהאוטונומיה הזאת לא תיפגע. איש כמו אבי מעוז לא יכול לכפות תכנים על בתי הספר שלא מתאימים להם התכנים האלה. לצד הצד של היהודית והדמוקרטית - כל אחד בוחר לעצמו את ערכיו".
רפורמת גפ"ן (גמישות ניהולית פדגוגית), אותה קידמה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, היא תוכנית שבמסגרתה מעביר משרד החינוך תקציבים לבתי הספר לצורך רכישת תוכניות חיצוניות. מנהלים שהתייחסו לתוכנית טענו כי בניגוד להצהרות שלפיהן מדובר בהרחבת האוטונומיה שלהם, הם מחויבים לבחור מתוך רשימה קיימת. "במסגרת הרפורמה נמצאות תוכניות שמנהלי מוסדות החינוך אינם מכירים ולא יודעים מה טיבן, והם נאלצים לבחור אותן רק מתוך אילוץ וכפייה", הסבירה מנהלת בית הספר "נופים" בתל אביב.
ראש עיריית קריית אונו ישראל גל התייחס הבוקר בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio להסכם הקואליציוני בין הליכוד למפלגת נעם ואמר כי "ליו"ר נעם אבי מעוז יש אג'נדה ברורה שמרבית בתי הספר לא יכולים לחיות איתה".
גל התייחס להחלטה להעביר ליו"ר נעם את האחריות על התוכניות החיצוניות במשרד החינוך, והוסיף כי "אם מעוז ישנה את הסל בהתאם לאג'נדה שלו זה קטסטרופה ואסור לתת לזה לקרות". הוא ציין גם כי "אם זה יקרה בקריית אונו אנחנו נגיב לכך בתוקף, ואם נצטרך לממן ממקומות אחרים נממן ממקומות אחרים, אין בעיה".
ראש עיריית ערד ניסן בן חמו הגיב לדברים ואמר כי "בערד אנחנו נתערב בתכנים שלנו. יש לנו כמובן שיח עם ועד ההורים המקומי. אנחנו נמשיך לשמור על פלורליזם חינוכי ולא ניתן לדעות חשוכות להיכנס לבתי הספר שלנו".
ניסן הוסיף כי "ראשי הערים הם היחידים במדינת ישראל שנבחרים בבחירה ישירה על סמך האג'נדות שהם מציגים לציבור". הוא הסביר כי "ולכן, על אחת כמה וכמה, אנחנו צריכים לקבל את הכוח ליישם את אותן אג'נדות שעל פיהן נבחרנו בבחירה ישירה. הגיע הזמן לתת לנו את הכוח".

3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"נתניהו יודע שעשה מעשה נורא. מעוז יכניס לבתי הספר תכנים קיצוניים". לפיד
(צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
גם התנועה הקיבוצית הודיעה כי היא מצטרפת להתנגדות להעברת היחידה לשותפויות ותוכניות חיצוניות במשרד החינוך לידי יו"ר נעם אבי מעוז, ומסרה כי "ציבור גדול בישראל כאן תמיד להגן על ילדים ובני נוער שמרגישים שזהותם המינית מותקפת. במערכות החינוך בישראל תמיד תרגישו ותהיו שווים ובטוחים. לא נאפשר לדכא ולהשתיק קולות, אמונות ונטיות באמצעות הטלת פחד ומורא. אנו קוראים לאנשי החינוך שלא לשתף פעולה עם תוכניות ללימוד מחדש שיכללו יסודות של שנאה, גזענות והומופוביה. אנו מאחלים לממשלה הצלחה בהבטחת ביטחון המדינה, אך נעמוד כחומה בצורה מול ניסיונות לפגוע בצביונה".
ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "נתניהו אמר שהוא 'ישגיח אישית' על פעולות יחידת גפ"ן, האחראית על תוכניות חינוכיות בבתי הספר. המשפט הזה הוא שקר. נתניהו עצמו יודע שזה שקר. הוא אומר את זה בתקווה שהסערה תיעלם". לפיד הוסיף כי "נתניהו אומר את זה מפני שהוא יודע שהוא עשה מעשה נורא - העביר לידיו של גזען מסוכן תקציב של יותר משני מיליארד שקל, עם כרטיס פתוח ללבו ומוחו של כל ילד בישראל".
לפי לפיד, "אם לא נעצור אותם, אבי מעוז וחבורתו החשוכה יכניסו לבתי הספר של הילדים שלנו תכנים אפלים, גזעניים, קיצוניים, מלאי שנאת נשים ושנאת להט"בים. אפילו בליכוד הודו שזו הייתה טעות חמורה לתת למעוז שליטה בתוכניות החינוכיות". הוא סיכם כי "עשרות ראשי ערים ומועצות ומאות מנהלי בתי ספר הודיעו בסוף השבוע שלא ישתפו פעולה עם מעוז, אני מחזק אותם. אל תתנו למעוז להתקרב לילדים שלכם. הסמכות בידיכם, ואתם יכולים לעצור את זה".
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"אם מעוז ינסה להכניס את התוכניות שלו למערכת החינוך - הם יקבלו את אם כל המחאות". מיכאלי
(צילום: אוראל כהן)
שרת התחבורה מרב מיכאלי ציינה כי "אם אבי מעוז ינסה להכניס את התוכניות ההזויות של המפלגה הלהט"בופובית שלו למערכת החינוך - הם יקבלו את אם כל המחאות. גם באופוזיציה וגם ברחובות. במחאה הזו יצעדו גם ימנים חילונים שבאף שלב לא הצביעו בעד החושך והכפייה הדתית שהממשלה הזו מתכננת לילדות ולילדים שלנו. אל תנסו אותנו".
גם עיריית אילת הודיעה כי היא מצטרפת למחאה נגד ההסכם בין הליכוד לנעם. לפי האגודה למען הלהט"ב, עד כה הביעו כ-70 עיריות ורשויות מקומיות התנגדות להסכם בין הליכוד לנעם.