2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: אורון שאול, הדר גולדין, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
מימין לשמאל: אורון שאול, הדר גולדין, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
מימין לשמאל: אורון שאול, הדר גולדין, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
במערכת הביטחון ובדרג המדיני פיזרו אתמול (יום שני) אופטימיות זהירה לגבי עסקת שבויים ונעדרים מול חמאס, בעקבות מבצע "עלות השחר" והעובדה שחמאס נמנע מלהצטרף, זאת אף שהנושא לא עלה לסדר היום בהסכם הפסקת האש ושהפערים הקיימים בין הצדדים גדולים.
ההבנה הישראלית, לפחות, היא שיש כעת רצון מצד חמאס להתקדם במשא ומתן, יש אופטימיות שמגיעה מהצלחתו של המתווך המצרי להשיג הפסקת אש, והתקווה היא שאולי הוא ימשיך במלאכה גם לעסקת שבויים. אבל - אופטימיות אמיתית צריכה להגיע מדינמיקה של מו"מ, שבשלב זה כלל לא קיים.

2 צפייה בגלריה
צועדים לעזה - משיבים את הבנים
צועדים לעזה - משיבים את הבנים
בני משפחת גולדין צועדים לכיוון עזה בשבוע שעבר
(צילום: מוטי קמחי)
אחת הסיבות שניתן להיות אופטימי יותר בנושא היא תפיסתו של ראש הממשלה, יאיר לפיד, שבענייני השבויים והנעדרים שונה מזו של קודמיו. לפיד מגיע עם גישה שונה, מקלה יותר ומאפשרת. הוא אומר לעוסקים במלאכה: "לכו קדימה, תביאו עסקה, ותנו לי להיות בדילמה. עד היום היינו בצד המגיב להצעות חמאס, בואו נהיה בצד היוזם".
בהצעה המצרית לפני כשנה ניסה חמאס להפריד בין חללי צה"ל, הדר גולדין ואורון שאול ז"ל, לבין האזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד שהם מקרים הומניטריים, ובתמורה דרשו כמה מאות אסירים מבתי הכלא הישראלים שעונים להגדרות הללו.
בישראל התנגדו לכך בתוקף ודרשו להכניס את שני החללים לעסקה כוללת. העסקה שהציעו המצרים אז אמרה: "בואו נלך על מאות אסירים, מתוכם אלה שסיכמנו במסגרת 'הומניטרי תמורת הומניטרי', ועל כמות של מחבלים נוספים, חלקם עם דם על הידיים. כאן הנושא הפך מורכב מאוד בעניין איך קובעים מהו דם על הידיים. למערכת הביטחון יש שישה סעיפים שונים תחת הגדרה זו – מרוצח בפועל עם סכין בידו ועד נהג מונית שהסיע מחבל לפיגוע גם אם לא ידע. בנוסף, יש מי שסבורים ששחרור מחבלים שריצו את רוב עונשם ושעומדים לפני שיחרור, הוא מחיר נסבל. לשיטתם של אלה, רק בזמן המו"מ שהתנהל אז, היו לא מעט מחבלים שחמאס ביקש ושהופיעו ברשימה שישראל דנה בעניינם, ושכעת כבר שוחררו כי ריצו את עונשם.
כדי להגיע להסכם כנראה שישראל תצטרך להכניס לרשימת האסירים גם מספר של אסירים "כבדים" ובין היתר לשחרר מחבלים שחלקם בפיגועים לא היה ישיר. בשלב זה ישנה התנגדות של מערכת הביטחון לכך, ועל זה יצטרך לפיד – שבתקופתו כעיתונאי היה נגד עסקת שליט – להכריע.
בנוסף, מלאכה רבה תוטל על ראש המועצה ללוחמה בטרור, איל חולתא, שנמצא בקשר עם המצרים ויצטרך לתפור את החליפה מולם ולספק להם את התמורה שהם יבקשו על עבודת התיווך, מישראל וגם מהאמריקאים.
לעסקה מפוצלת לא תהיה היתכנות, ומשפחות גולדין ושאול יתנגדו לה בתוקף – ובצדק. כבר עכשיו הן דורשות להכניס את המו"מ במסגרת ההקלות ההומניטריות שישראל מתכננת לתושבי הרצועה במסגרת ההבנות מול חמאס. זה לא צפוי לקרות, אבל התנעה של המו"מ מחדש דווקא כן.
לאה גולדין, אמו של הדר גולדין, אמרה ל-ynet כי "בניגוד לקודמיו, הראש והלב של ראש הממשלה יאיר לפיד נמצאים במקום הנכון. מההיכרות שלי איתו כשר החוץ, הוא מבין את המשמעות של השבת חיילים משדה הקרב כמעשה הומניטרי, במיוחד כשמדובר בחללים. הוא מפעיל נכון את המנופים הבינלאומיים להשבת הבנים מעזה".