הפירות המדיניים והצבאיים שנרקמים מאחורי הקלעים, בעקבות סיום מבצע "עלות השחר": בתום יומיים וחצי של לחימה מול הג'יהאד האיסלאמי, שבמהלכה חוסלה צמרת הארגון במהלך יזום של ישראל, במערכת הביטחון הביעו אחר הצהריים (יום שני) אופטימיות באשר להשפעת המבצע על המשא ומתן להשבת השבויים והנעדרים מרצועת עזה.
8 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: אורון שאול, הדר גולדין, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
מימין לשמאל: אורון שאול, הדר גולדין, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
מימין לשמאל: אורון שאול, הדר גולדין, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
8 צפייה בגלריה
משתתפים בצעדה "להשבת הבנים" שיזמה משפחת גולדין התעמתו עם שוטרים
משתתפים בצעדה "להשבת הבנים" שיזמה משפחת גולדין התעמתו עם שוטרים
"נצעד שוב בשישי". שמחה ולאה גולדין בעימותים בצעדה בשישי
(צילום: AFP)
בשבי חמאס נמצאים גופותיהם של החיילים הדר גולדין ואורון שאול, ובנוסף הוא מחזיק גם באזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד - שסרטון שלו פורסם לאחרונה. במערכת הביטחון מאמינים כי מלבד השקט והיציבות הביטחונית, המבצע - שבו חמאס נמנע מלהצטרף לג'יהאד ולא שיגר רקטות לישראל - עשוי לשפר את הסיכויים להשלמת המו"מ על השבתם.
בשיחה עם כתבים אמר גורם ביטחוני בכיר כי החלטת חמאס שלא להצטרף לסבב הלחימה נבעה בין היתר מרבבת הפועלים העזתים שנכנסים לעבוד בישראל מדי שבוע, צעד שמשקלו הכלכלי עבור האוכלוסייה בעזה לא מבוטל. הגורם לא פסל את האפשרות שבעקבות כך ישראל תגדיר בקרוב את כמות ההיתרים לעזתים לעבוד בארץ, ייתכן שמ-14 אלף ל-20 אלף.
"לסוגיית הפועלים יש השפעה משמעותית ברצועה", אמר. "עבדנו מראש על מנגנון סיום אחר וטוב למבצע, לא רק מבחינת תקיפות בסוף אלא גם עם הפנים קדימה, לביסוס השקט. קטאר מעורבת יותר, ומצרים משמעותית, וגם הסכמי אברהם נמצאים ברקע. אנחנו בעיצומה של תוכנית 'דופן בטוחה' לחיזוק הצירים ביישובים בעוטף עזה בימי מתיחות, וזה יושלם. הרגשנו שיש לישראל יותר לגיטימציה לפעול בתום שנה של מאמצים שהובילו למנגנון סגירה חזק ומהיר".

8 צפייה בגלריה
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום פתוח למעבר סחורות, הבוקר
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
מחסום ארז
מחסום ארז
פועלים נכנסים לישראל דרך מחסום ארז, הבוקר
(צילום: נדב אבס)
8 צפייה בגלריה
הערכת מצב וביקור בפיקוד דרום
הערכת מצב וביקור בפיקוד דרום
"שר הביטחון לא תופס את השבת הבנים כהומניטרית, אני מתפלא על הרמטכ"ל". גנץ, לפיד וכוכבי
(צילום: אלעד מלכה)
להערכות האופטימיות האלה לא הצטרף הבוקר פרופ' שמחה גולדין, שגופת בנו הדר מוחזקת בשבי חמאס. בריאיון לאולפן ynet מחה גולדין האב על כך שהממשלה לא דורשת את החזרת השבויים והנעדרים כתנאי להקלות ברצועת עזה, וטען כי "במדינה נורמלית - ברור שהפועלים העזתים הראשונים שנכנסים לישראל צריכים להביא את החיילים והאזרחים".
גולדין תקף את שר הביטחון: "בני גנץ, הרמטכ"ל של צוק איתן, משאיר אותם זרוקים בעזה - ומאפשר לאלפי פועלים להיכנס. הוא משפץ להם את המעבר . לעומת זאת, השבת שני חללים לקבר ישראל לא נתפסת בעיניי שר הביטחון כעניין הומניטרי. אני מאוד מתפלא על הרמטכ"ל ועל אלוף פיקוד דרום שנותנים יד לעניין הזה".
בדרג המדיני והצבאי אומרים כאמור כי אותם מנופים כלכליים על חמאס - בדמות הכנסת הפועלים מעזה, הקלות על ייבוא סחורות ועוד - הובילו לכך שחמאס נמנע מלהצטרף למערכה, ואפשרו את סיומה במהירות. גולדין מחה על ההבדל בין חמאס לג'יהאד האיסלאמי, ואמר כי "הקונספציה הזו היא לא רצינית, אנחנו נשלם עליה בעתיד, אבל לא על זה אני מתווכח. זה כבר הסבב השלישי של צה"ל בעזה ולא מעניין אותי אם זה חמאס או הג'יהאד, הסבב הוא מול עזה. אם חמאס לא משתתף והוא כל כך מורתע והוא כבר בן ברית שלנו, למה הוא לא מביא את החיילים בחזרה?".
8 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
הריסות בעזה בעקבות מבצע "עלות השחר"
(צילום: AFP)
גולדין טען כי הסוגיה כלל לא עלתה במו"מ להפסקת אש, והדגיש: "הנושא של השבת חיילים משדה הקרב לא עלה אחרי צוק איתן, לא אחרי שומר החומות ולא עולה גם עכשיו. הדבר הזה צריך להטריד כל הורה. מדינת ישראל מכריזה פה מול האויב שלה, ולא משנה אם קוראים לו חיזבאללה, חמאס, ג'יהאד או איראן, שאת החיילים שלה היא לא מביאה חזרה".
"בגלל זה צעדנו ביומיים שלפני המבצע לגדר", הוסיף גולדין. "עצרו אותנו ביום שישי, השתיקו אותנו, לא נתנו לכם לשדר. חטפנו מכות וחנקו אותנו, אבל ביום שישי הזה נמשיך באותה צעדה". בצעדה בשישי, נזכיר, מנעו השוטרים ממשפחת גולדין והצועדים מלהתקרב לגבול הרצועה - והמשטרה טענה שהמפגינים הפרו את הסיכום שלא להמשיך את הצעדה אחרי צומת יד מרדכי. כמה שעות לאחר מכן, ואחרי כמה ימים שבהם היו כבישים בעוטף עזה חסומים, החל מבצע "עלות השחר".
לדברי גולדין, "אם המודיעין הישראלי יכול לפגוע בחדר שבו מסתתר מח"ט רפיח, הוא לא יכול לדעת איפה הבן שלי נמצא שם? אנחנו צריכים לשאול את זה ראשי המודיעין של מדינת ישראל בשמונה השנים האחרונות. איך הם יודעים לפגוע בכל אחד בעזה, ולא יודעים איפה אורון והדר נמצאים? איך קוראים לזה, מחדל? בושה? אם בנימין נתניהו, בני גנץ ונפתלי בנט החליטו לא להביא חיילים משדה הקרב, אז שיגידו את זה".
הוא סיכם את דבריו: "אני פונה לראש הממשלה יאיר לפיד שלא תקוע בתוך המחדל הנורא הזה, כי אי השבת הדר ואורון משדה הקרב בשמונה השנים האחרונות הייתה עניין פוליטי ולא ביטחוני. נתניהו רצה למחוק את סיפור ההסכם שעשה עם הנייה, ובנט רצה למחוק כל מיני עניינים פוליטיים שלא שייכים לביטחון. עכשיו לפיד צריך להבין מה עליו לעשות - ובשישי נזכיר לו".
פורסם לראשונה: 15:59, 08.08.22