ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס הבוקר (ראשון) לתוצאות ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שהסתיים בשישי, ואמר בפתח ישיבת הממשלה כי "מה שקורה עם סעודיה זו אכן נורמליזציה". עם זאת, לפיד ציין כי "זה מתקדם בצעדי תינוק - היה חשוב לא רק להביא נפט, אלא גם לקדם שלום". הוא הוסיף כי החלטתה של ריאד לפתוח את מרחבה האווירי לחברות תעופה ישראליות "מהווה צעד חשוב לקראת אינטגרציה ישראלית באזור", וכי המהלך "יחסוך כסף וזמן לאזרחינו, ויגדיל את התחרותיות בין חברות התעופה".
אתמול אמר שר החוץ של סעודיה, פייסל בן פרחאן אל סעוד, כי הוא "לא מודע" לדיונים כלשהם על אודות ברית הגנה אזורית של מדינות המפרץ וישראל, וכי סעודיה לא הייתה מעורבת בשיחות כאלה. לדבריו, הנושא גם לא עלה במהלך ביקור ביידן. הוא הוסיף כי החלטתה של ריאד בעניין פתיחת המרחב האווירי היא אינה קדימון לקשרים דיפלומטיים עם ישראל או לצעדים אחרים בנוגע אליה, וציין כי ארצו "מחויבת להגיע להבנה חיובית מול איראן".
שר נוסף במשרד החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר, הבהיר אף הוא בריאיון לרשת CNN כי לא חל שינוי בעמדתה של סעודיה - וכי נורמליזציה עם ישראל תיתכן רק לאחר מימוש פתרון שתי המדינות.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד תולה את הצהרת ירושלים החתומה בידי ג'ו ביידן
יאיר לפיד תולה את הצהרת ירושלים החתומה בידי ג'ו ביידן
תלה את ההצהרה בחדר דיוני הקבינט. לפיד
(צילום: חיים צח, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
"שלום עם ישראל - רק לאחר מימוש פתרון שתי המדינות". ביידן עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן בסעודיה
(צילום: רויטרס)
לפיד, כאמור, העביר מסרים אופטימיים בישיבת הממשלה, ואמר כי לביקור ביידן בישראל היו "חמש רגליים": "הרגל הראשונה היא הנושא האיראני. אמרנו לאמריקנים - 'ניסיתם לעשות משהו שלא יכול להצליח, לחתום על שני הסכמים. זה לא יקרה, אנחנו צריכים שיהיה איום צבאי. אם יהיה הסכם טוב - נתמוך בו'. בנוסף, הבהרתי לביידן ולצוותו שישראל מתנגדת להסכם הגרעין, והדגשתי כי היא שומרת לעצמה חופש פעולה מלא - מדיני ומבצעי - מול תוכנית הגרעין האיראנית. הרגל השנייה, כאמור, היא הנורמליזציה עם סעודיה, והרגל השלישית היא שיתוף פעולה ביטחוני עם ארה"ב". הוא הוסיף: "הרגל הרביעית היא הליגה הכלכלית עם הודו - מדובר בין היתר על פרויקט משותף של אנרגיות סולריות שיתמוך בכלכלה הישראלית".
על הרגל החמישית והאחרונה, "הצהרת ירושלים", אותה תלה בחדר דיוני הקבינט, אמר לפיד כי "עד היום נחתמו רק שתי הצהרות כאלה עם ראשי ממשלת ארה"ב - הראשונה עם ניקסון והשנייה עם קלינטון". הוא הוסיף: "ההישגים שהושגו בביקור - מדיניים, ביטחוניים וכלכליים - יחזקו את מדינת ישראל עוד שנים ארוכות".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים חתימה הצהרת ירושלים
ראש הממשלה יאיר לפיד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים חתימה הצהרת ירושלים
ביידן ולפיד חותמים על "הצהרת ירושלים" ביום חמישי
(צילום: רויטרס)
במקביל, הפיץ מטה ההסברה הלאומי סיכום של הביקור לשרים ולגופים הממשלתיים. לפי המסמך, הביקור חיזק את הקשר והשותפות האסטרטגית בין ארה"ב לישראל, ונכתב כי "הצהרת ירושלים" היא ביטוי חשוב לכך. בנוסף, נכתב כי ישראל ממוצבת כעת כשחקן מפתח חיוני במזרח התיכון. בנושא איראן, צוין כי טהרן מסתירה מידע, מעשירה אורניום מעבר למותר, וכן הסירה את מצלמות הפיקוח מאתרי הגרעין. הודגש כי התגובה הבינלאומית צריכה להיות החלטית - חזרה למועצת הביטחון והפעלת מנגנון הסנקציות.