נשיא ארה"ב ג'ו ביידן סיים אתמול (שבת) ביקור בן ארבעה ימים במזרח התיכון, הראשון שלו באזור כנשיא. אף שלא נרשמו במהלך הביקור הזה – בישראל, ברשות הפלסטינית ובסעודיה – הפתעות גדולות, בוושינגטון ובירושלים מגדירים אותו כנראה כמוצלח למדי. מי שציפה אולי ל"הסכם אברהם 2" שבו יוכרזו צעדי נורמליזציה משמעותיים מול סעודיה התבדה, אבל הביקור הזה התניע התחלה של תהליך נורמליזציה בין ירושלים לריאד – וחיזק את היחסים הבילטרליים בין ישראל לארה"ב.
12 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עולה על מטוס ה אייר פורס 1 לפני המראתו מ ג'דה ב סעודיה בתום ביקורו בממלכה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עולה על מטוס ה אייר פורס 1 לפני המראתו מ ג'דה ב סעודיה בתום ביקורו בממלכה
ביידן מנופף לשלום בדרכו למטוס ה"אייר פורס 1", שהמריא אתמול מג'דה בחזרה לארה"ב. ביקור בלי הפתעות גדולות
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים חתימה הצהרת ירושלים
ראש הממשלה יאיר לפיד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים חתימה הצהרת ירושלים
ביידן ולפיד חותמים על "הצהרת ירושלים" ביום חמישי. "הביקור ריגש מדינה שלמה", מסר רה"מ
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד פגישה פגישתו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביקור ב ישראל
ראש הממשלה יאיר לפיד פגישה פגישתו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביקור ב ישראל
ביידן במפגש עם לפיד לפני החתימה על ההצהרה. "אופציה צבאית - רק כמוצא אחרון"
(צילום: AFP)
גם אם ישראל לא הצליחה לשכנע את ביידן לקבוע דד-ליין להמשך שיחות הגרעין עם איראן ולנופף באופציה צבאית אמינה – ביידן אמר את הדברים הנכונים מבחינתה של ישראל, וגם חתם עליהם ב"הצהרת ירושלים". במישור הפלסטיני לא היו הפתעות ולא הופעלו לחצים על ישראל בתחום הקפאת הבנייה בהתנחלויות. האמריקנים הבהירו היטב שהם משמרים את פתרון שתי המדינות ורואים בו כפתרון המועדף עליהם, אולם לא הביכו את ראש הממשלה יאיר לפיד בהצהרות מרחיקות לכת שמנוגדות לעמדה הישראלית – אולי כדי לא להזיק לו במערכת הבחירות.
"אני רוצה להודות לנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, על ביקור שריגש מדינה שלמה. על המחויבות שלו לעוצמתה הצבאית והמדינית של ישראל", מסר לפיד בהצהרה שפרסם מיד עם סיום ביקורו של ביידן בישראל ביום שישי. "לביקור הישגים נוספים שייקח עוד שנים עד שאפשר יהיה לדבר עליהם", אמר לפיד ורמז על החלקים שלא זכו לפרסום ביחס לסיכומי השיחות בינו לבין ביידן. לפיד רמז בכך לעולם ביטחוני שלם וחשאי שעליו הוסכם בין ישראל לבין ארה"ב – ושאותו לא ניתן לפרסם. יש לגביו רמזים ב"הצהרת ירושלים", שלדברי בכירים בירושלים הינה בעלת חשיבות היסטורית.

הנאום הציוני של ביידן, וההתעניינות בלייזר הישראלי

בהצהרה הזו הוציאה ישראל מביידן מחויבות בכתב לזכותה להגן על עצמה בכוחות עצמה לצד התחייבות אמריקנית לחזק את היכולות האלה – בראש ובראשונה מול איראן. בהצהרה נכתב כי לפיד וביידן מתחייבים למנוע מאיראן נשק גרעיני וכי לצורך כך יעמידו שתי המדינות את כל האמצעים העומדים לרשותן. במהלך הביקור ביידן חזר שוב ושוב על כך שהוא מחויב לכך שאיראן לא תשיג נשק גרעיני לעולם, וגם אמר בראיון ליונית לוי שארה"ב לא פוסלת אופציה צבאית כמוצא אחרון, אך הבהיר כי וושינגטון תמשיך להעדיף את דרך הדיפלומטיה.

12 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב בסיור ביטחוני בנתב"ג
נשיא ארה"ב בסיור ביטחוני בנתב"ג
ביידן עם גנץ, בסיור שערך בנתב"ג ובו הוצגו לו מערכות הגנה ישראליות. התעניין ביירוט הלייזר - והבטיח לסייע
(צילום: מארק ישראל סלם)
12 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הנשיא ירושלים
בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הנשיא ירושלים
"אוהב אותך". ביידן במפגש עם נתניהו
(צילום: רענן כהן)
ביידן הלך לקראת ישראל בדברים שחשובים לה: הסכמה לחיזוק היכולות הצבאיות של ישראל ולשיפור ההתרעה הישראלית. הוא הביע עניין במערכת הלייזר שישראל מפתחת והבטיח שארה"ב תסייע לה בפיתוח יכולות ליירוט בלייזר מהאוויר – תחום שבו ישראל צריכה סיוע אמריקני משמעותי. ביידן הוכיח שהוא אחד הנשיאים הידידותיים ביותר לישראל ובנאום שנשא כבר עם נחיתתו בנתב"ג הצהיר כי הוא ציוני על אף שאינו יהודי. התמונה המנצחת שלו בישראל הייתה ללא ספק המפגש המרגש עם שתי ניצולות השואה באוהל יזכור ב"יד ושם". האמריקנים תתכנו מפגש קצר בלי דיבורים, אך קיבלו במקום זאת מפגש אנושי שגרם לרבים להזיל דמעה, כולל ביידן עצמו.
ישראל יכולה לרשום לעצמה שורה של הישגים נוספים מהביקור הזה: ב"הצהרת ירושלים" ביידן תמך גם ביישום מזכר ההבנות לסיוע ביטחוני לישראל שנחתם ב-2016 (על סך 38 מיליארד דולר, בעשור שבין 2019 ל-2029) ובכינונו של מזכר הבנות עתידי שיוכל לספק מענה לאתגרים הביטחוניים המתהווים בהווה ובעתיד; ארה"ב התחייבה גם להמשיך להוביל להשתלבות ישראל במזרח התיכון, דבר שנראה היטב במסע של ביידן בסעודיה; ישראל וארה"ב הצהירו גם כי יפעלו בנחישות נגד קמפיין החרם (BDS) ונגד היחס המוטה כלפי ישראל במוסדות בינלאומיים. ביידן הביע את מחויבותו לקידום תהליך קבלת ישראל לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב. ייתכן שביידן העלה את העניין בשיחה שלו עם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, וביקש ממנו שהליכוד לא יעכב את החקיקה הדרושה לשם כך בכנסת.
ההישג הגדול ביותר כתוצאה מהביקור של ביידן הוא התנעת תהליך הנורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה, שהתוצאה הראשונה שלו היא ההכרזה הסעודית שלפיה תאפשר לטיסות ישראליות לעבור מעל סעודיה בדרכן למזרח וחזרה לישראל. הבית הלבן גם הודיע שהסעודים הסכימו לדון באפשרות לטיסות ישירות של עולי רגל ישראלים לחג' במכה החל מהשנה הבאה.
טיסה מנתב"ג למומבאי בנתיב עוקף סעודיה ונתיב דרך סעודיה
לטוס מעל סעודיה: כך יתקצרו הנתיבים
במקביל, וושינגטון הודיעה שלשום על הסכם היסטורי שאליו הגיעו עם הסעודים בנוגע לאיים האסטרטגיים טיראן וסנפיר, במצרי טיראן, שמהם נסוגה ישראל לפני 40 שנה. במסגרת ההסכם כוח המשקיפים הבינלאומי יעזוב את האיים האלה וסעודיה תקבל את המחויבויות של מצרים בהסכם השלום עם ישראל לשמור על חופש השיט והטיס מעל האיים האלה. ישראל נתנה את הסכמתה למהלך הזה, שהוא חלק ממארג גדול יותר של הבנות שהאמריקנים תפרו ותופרים בין ישראל לבין סעודיה.

ההסתייגויות הסעודיות: "פתיחת השמיים - לא צעד מקדים לנורמליזציה"

למרות ההתקדמות הזו, בריאד ניסו אתמול לצנן את ההתלהבות. שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן טען אמש, במסיבת עיתונאים שכינס אחרי שביידן המריא חזרה לארה"ב, כי להחלטה לפתוח את שמי הממלכה לטיסות ישראליות אין שום קשר לכינון אפשרי של יחסים דיפלומטיים מול ישראל – וכי לא מדובר בצעד מקדים לצעדים עתידיים נוספים. הוא גם הוסיף כי לא ידוע לו על שיחות כלשהן על ברית הגנתית בין ישראל למדינות המפרץ, אותה כינה "ברית נאט"ו ערבית", וכי ריאד אינה שותפה לשיחות שכאלו.
לפני כן הדגיש שר בכיר אחר, עאדל אל-ג'ובייר, כי לא חל שינוי בעמדתה של סעודיה - וכי נורמליזציה עם ישראל תיתכן רק לאחר מימוש פתרון שתי המדינות. בריאיון לרשת CNN אמר כי סעודיה דובקת ב"יוזמת השלום הערבית", ובמסגרת זאת עמדתה היא כי "שלום עם ישראל יגיע בסוף התהליך ולא בתחילתו".
12 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בפגישה עם מנהיגי המדינות הערביות
ג'ו ביידן בפגישה עם מנהיגי המדינות הערביות
ביידן בפתח הפסגה עם מנהיגי מדינות ערב בג'דה, אתמול. נורמליזציה עם סעודיה? בריאד הבהירו: רק אחרי פתרון 2 המדינות
(צילום: AFP)
למרות ההסתייגויות הללו, גורם בכיר בממשל ביידן אמר כי וושינגטון ממשיכה לפעול לקידום מערך הגנה אווירית באזור. לדבריו, ארה"ב בהחלט תרצה לשלב בו את ישראל, שלה יש יכולות הגנה אוויריות ייחודיות שיכולות לתרום רבות למערך הזה. ביידן השתתף אתמול בפסגה עם מנהיגי תשע מדינות ערביות – בהן איחוד האמירויות, ירדן, מצרים, עיראק, בחריין, עומאן וקטאר – ואף שלא הזכיר כלל את ישראל רמז אליה כשאמר: "האזור הזה מאוחד היום יותר מאי פעם. ככל שנבנה עוד קשרים, נראה יותר תועלת שתצא מהם".
את ההסתייגויות הסעודיות, יש לציין, חזו בישראל מראש. היה ברור למדי שריאד לא תמהר להודיע על נורמליזציה ותסתפק בצעדים צנועים, "צעדי תינוק" כפי שהגדירו אותם בירושלים. התקווה בישראל היא שלמרות זאת יסכימו הסעודים לצעדי נורמליזציה קטנים מול ישראל, בעיקר בנושא הכלכלי שבו להם יש אינטרס מובהק לראות כניסה של חברות ישראליות שיכולות לעזור לסעודיה במימוש החזון הכלכלי שלה.
מעבר לישראל, סוגיה מרכזית נוספת שעמדה בביקורו של ביידן בסעודיה היא הנפט, כחלק מניסיונו להביא לייצוב מחירי הדלק שמאמירים לשיאים חדשים בצל המלחמה באוקראינה. זו אולי הסיבה המרכזית שביידן ניאות בכלל לבקר בממלכה שאותה קרא בעבר להפוך ל"מנודה", ולהיפגש גם עם עם השליט בפועל בריאד, יורש העצר מוחמד בן סלמאן – שאותו הוא האשים בעבר באחריות ישירה לרצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י.
12 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
ביידן ובן סלמאן. מפגש טעון, אבל עדיין יש התקדמות
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
מתקן נפט סעודי. הסכימו להגביר את התפוקה כבר בחודש הבא
מתקן נפט סעודי. הסכימו להגביר את התפוקה כבר בחודש הבא
מתקן נפט סעודי. הסכימו להגביר את התפוקה כבר בחודש הבא
(צילום: GETTYIMAGES)

בצל הביקורת הזו ביקור ביידן בממלכה היה מתוח למדי: הוא לא זכה שם לקבלת פנים חגיגית עם נחיתתו, והסתפק רק בלחיצת אגרוף כשנפגש לראשונה עם בן סלמאן בארמון בעיר ג'דה. בשיחה הלא-פשוטה שניהלו הטיח בו ביידן שהוא עומד מאחורי רצח חשוקג'י – אך בן סלמאן דחה זאת ועקץ אותו בתגובה כאשר הזכיר "טעויות" שביצעו האמריקנים בעיראק ובאפגניסטן, ושאל מה האמריקנים עשו בתגובה להרג העיתונאית שירין אבו עאקלה בג'נין.

התקווה לנפט סעודי, והקריקטורות שלועגות לביידן

הבית הלבן הודיע מראש שביידן לא ילחץ ידיים בישראל בעצת רופאו. ההערכה הייתה שהוא עושה זאת כדי להימנע מלחיצת ידיים עם בן סלמאן. עדות לכך היא העובדה שבניגוד לבן סלמאן, עם אישים אחרים במהלך ביקורו לחץ ביידן ידיים בחמימות, בהם אביו של הנסיך, המלך סלמאן. ביידן לא היה עקבי בנושא הזה, וגם בישראל לחץ ידיים לשורה של אישים, בהם נתניהו. ביידן ניגש אליו במיוחד, לחץ את ידו ואמר לו: "אתה יודע שאני אוהב אותך". ביקורים של נשיאי ארה"ב בישראל הם לא ספונטניים, וייתכן שלחיצת היד לנתניהו נועדה למנוע טענות על התערבות בבחירות בישראל.
בסוגיית הנפט לא לגמרי ברור אם האמריקנים קיבלו מהסעודים את מבוקשם: שר החוץ הסעודי אמר אמנם במסיבת העיתונאים אמש כי בפסגה בג'דה לא היו שיחות בנוגע לנפט, והצהיר רק כי +OPEC, ארגון המדינות מייצאות הנפט, יבחן את תנאי השוק ויפעל על פי הנדרש – אולם הוא הוסיף כי שיחות בנוגע לנפט מתנהלות מול ארה"ב באופן שגרתי. יורש העצר עצמו בן סלמאן רמז לאפשרות שסעודיה תזרים נפט רוב יותר לשווקים בעולם כאשר הסכם תפוקה קיים בין מדינות +OPEC יסתיים בספטמבר.
גם בהודעת הסיכום של הפסגה הייתה התייחסות לסוגיית הנפט, ונאמר בה כי המנהיגים מברכים על החלטה קודמת של +OPEC מהחודש שעבר להגביר את ייצור הנפט בחודשים יולי ואוגוסט. לאיראן קראו מנהיגי ערב "לשתף פעולה באופן מלא עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ועם מדינות האזור כדי לשמור על אזור המפרץ נקי מנשק להשמדה המונית ולשמר את היציבות והביטחון האזוריים והבינלאומיים".
12 צפייה בגלריה
סיקור ביקור ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב המזרח התיכון סעודיה
סיקור ביקור ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב המזרח התיכון סעודיה
מטיס מטוס ישראלי, דוחף טנק ישראלי. הקריקטורות שפורסמו בתקשורת הערבית על ביקור ביידן
(מתוך: "אל-שרק אל-אוסט", אלקדס אלערבי, אלערבי אלג'דיד אלקדס עלרבי)
ואיך התייחסו בעולם הערבי לביקור? לפי שעה הדיווחים משם חדשותיים בעיקרם, אבל מקריקטורות שפורסמו בכמה מהעיתונים הערביים ניתן ללמוד על העובדה שאלו מדגישים את ניסיונו של ביידן לקדם את השתלבותה של ישראל במזרח התיכון. בקריקטורה בעיתון "אל-קודס אל-ערבי", שיוצא לאור בלונדון ונוטה לבקר את המשטר בריאד, נראה ביידן מטיס מטוס עם דגל ישראל בשמי סעודיה, ובקריקטורה אחרת של אותו עיתון הוא נראה דוחף טנק ישראלי. בקריקטורה שפרסם "אל-ערבי אל-ג'דיד", עיתון שמזוהה עם קטאר, נראה טנק ישראלי עם דגל אמריקני שגלגליו הם חביות נפט, ולצד זה שלט עם הכיתוב: "המזרח התיכון החדש".

בלי לסבך את לפיד בסוגיה הפלסטינית, ובלי לבקר בכותל

בנושא הפלסטיני, ביידן הדגיש את המחויבות שלו לפתרון שתי המדינות. בהצהרות שלו נמנע ביידן מלדבר על ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית ואמר שהעיר חשובה גם לישראלים וגם לפלסטינים. ככלל ניתן לומר שביידן לא סיבך את לפיד והתחשב בעובדה שהוא במערכת בחירות. ראויה לציון העובדה שביידן נמנע מלבקר בכותל המערבי כפי שעשה קודמו דונלד טראמפ. זאת ועוד: בביקורו במזרח ירושלים, האמריקנים התנגדו לצירוף נציג ישראלי לביקור בבית החולים אוגוסטו ויקטוריה, וגם הורידו את דגל ישראל מהלימוזינה הנשיאותית. בכניסה לרשות הניפו דגל פלסטין לצד דגל ארה"ב.
גורם בכיר בממשל ביידן אמר בהקשר הישראלי-פלסטיני כי "אנו מאמינים שלעבוד לקראת פתרון שתי המדינות חשוב כשלעצמו – זה לא סותר את הרעיון של נורמליזציה. אבל כנושא עצמאי פתרון שתי המדינות זוכה לתמיכה של הנשיא ביידן. שני הצדדים צריכים לרצות את זה ואם ירצו הם יקבלו סיוע מלא מארה"ב. מאוד שמחנו לשמוע על שיחת לפיד עם אבו מאזן. זה צעד ראשון ונרצה לראות עוד צעדים כאלה".
12 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואבו מאזן בקבלת הפנים לביידן בבית לחם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואבו מאזן בקבלת הפנים לביידן בבית לחם
גם כאן לא היו הפתעות. ביידן במפגש עם אבו מאזן
(צילום: רויטרס )

ברשות הפלסטינית לא היו הפתעות: ביידן חזר כאמור על המחויבות שלו לפתרון שתי המדינות ובינתיים חיזק את הרשות בתמיכה כספית ובהשגת נכונות ישראלית למחוות כלפי הפלסטינים בפתיחה של מעבר אלנבי למעבר פלסטינים לירדן 24 שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע, והכנסת נוכחות פלסטינית למעבר. בין היתר, הוא השיג גם הסכמה ישראלית להכנסת רשת סלולרית G4 לשטחי הרשות.
אילנה אושומירסקי השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:02, 16.07.22