נשיא איראן איברהים ראיסי התראיין הלילה (בין ראשון לשני) לתוכנית "60 דקות" של רשת CBS האמריקנית, והטיל ספק בכך שהשואה התקיימה.
4 צפייה בגלריה
תגובתו של ראש הממשלה יאיר לפיד
תגובתו של ראש הממשלה יאיר לפיד
התגובה של לפיד
(מתוך הטוויטר של יאיר לפיד)
המראיינת, לסלי סטאהל, שאלה את ראיסי "האם אתה מאמין שהשואה התרחשה? ש-6 מיליון יהודים נטבחו?". הוא השיב: "תראי, אירועים היסטוריים צריכים להיחקר על-ידי חוקרים והיסטוריונים. יש כמה סימנים שזה קרה. אם כן, הם צריכים לאפשר להיחקר". בתגובה לדבריו, צייץ בטוויטר ראש הממשלה יאיר לפיד תמונות מזוועות השואה, וכתב: "כמה סימנים".
לאחר מכן שאלה המראיינת אם הוא חושב שלישראל יש זכות להתקיים, וראיסי השיב: "העם הפלסטיני הוא המציאות. זו הזכות של הפלסטינים שגורשו מבתיהם ומאדמתם. האמריקנים תומכים במשטר השקרי הזה (של ישראל) כדי להתבסס שם".
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין
נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין
"תוכנית הגרעין - לרפואה, חקלאות, נפט וגז". ראיסי
(AFP)
על שורת המדינות שנירמלו את יחסיהן עם ישראל במסגרת הסכמי אברהם אמר ראיסי: "אם מדינה לוחצת יד למשטר הציוני, אז היא שותפה לפשעיה. והם גם דוקרים את הרעיון של מדינת פלסטין בגב".
אמירתו של ראיסי על השואה מהדהדת גם על רקע דברים שאמר יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בחודש אוגוסט האחרון, כשקנצלר גרמניה אולף שולץ לצידו. "ישראל ביצעה בפלסטינים 50 שואות", טען כשהתבקש להתנצל בשם הפלסטינים על טבח י"א חללי מינכן. שולץ עיקם את פרצופו, אך גינה את דבריו של אבו מאזן רק בהמשך.

4 צפייה בגלריה
התמונה שעל שולחנו של נשיא המדינה
התמונה שעל שולחנו של נשיא המדינה
התמונה שעל שולחנו של הרצוג
(צילום: קארן גילרמן)
נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר כי "על שולחן העבודה שלי, בלשכת נשיא מדינת ישראל, ניצבת תמונה אחת ויחידה, שמטלטלת את כל רואיה. גם אותה, מי שראה פעם אחת, לא יוכל לשכוח לעולם. במרכז התמונה – דורה דרייבלט-איזנברג זכרה לברכה, ילידת לודז', מספר אסיר 55374 מבירקנאו אושוויץ; ואיתה – נינתה הקטנה - דניאלה הר צבי. גם כאן – את פניה של האישה אי אפשר לראות. ולא את פני הנינה. הנינה אוחזת ביד סבתה. דגל ישראל נוגע בידיהן. מספרים מדברים בעד עצמם".
יו"ר יד ושם, דני דיין, הגיב לדבריו של ראיסי: "יש סימנים שהנשיא ראיסי הוא אנטישמי נתעב. הבוקר ייערך ביד ושם אירוע הוקרה לאנשי העדות, הניצולות והניצולים שמתארים את קורותיהם לקבוצות בארץ ובעולם. אנשי האמת מול מפיצי השקר. דבריו של נשיא איראן מופרכים, הזויים, מסוכנים וראויים לכל גינוי. אמירה אנטישמית מעין זה, ראוי שלא הייתה נאמרת, ואם נאמרה - עליה להיתקל בחומה בצורה של עובדות ועדויות מצד כל אדם מוסרי באשר הוא, שלא יאפשרו הכחשה או עיוות של ההיסטוריה".

"ממשל ביידן שונה? לא היינו עדים לשינוי"

ראיסי התייחס גם להסכם הגרעין, ואמר כי אם תוצע "עסקה טובה והוגנת" - איראן תנהג בה ברצינות. "צריכות להיות ערבויות", הדגיש, ביחס לכך שממשל טראמפ פרש מהסכם הגרעין שחתם ממשל אובמה. "אם היו ערבויות, האמריקנים לא היו יכולים לפרוש מההסכם".
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום פנסילבניה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום פנסילבניה
"טענו שהם שונים". ביידן
(צילום: AFP)
המראיינת השיבה לו כי איראן יכולה לצאת מההסכם בדיוק כמו שארה"ב יכולה - והוא השיב: "האמריקנים הפרו את הבטחותיהם. הם עשו זאת באופן חד-צדדי. לכן, כשמבטיחים לנו עכשיו הבטחות, זה חסר משמעות".
כשנשאל על הראיות לכך שאיראן מפתחת נשק גרעיני, וכיצד ייתכן שתוכנית הגרעין שלה היא למטרות שלום אם רק 1.8% מהחשמל במדינה מופק מאנרגיה גרעינית, השיב ראיסי: "הטענות הללו חסרות בסיס. הרפובליקה האיסלאמית של איראן אמרה פעמים רבות שלנשק גרעיני אין מקום בדוקטרינה שלנו". הוא טען כי תוכנית הגרעין האיראנית נועדה לתחומים כמו "רפואה, חקלאות, נפט וגז".
ראיסי ינאם בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. הוא נשאל אם יסכים להיפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, והשיב: "לא. אני לא חושב שתתקיים פגישה כזו. אני לא מאמין שפגישה או שיחה איתו יועילו". הוא נשאל מה ההבדל בין ממשל טראמפ לממשל ביידן, והשיב: "הם (ממשל ביידן) טוענים שהם שונים, כך הם אמרו במסרים שהעבירו אלינו. אבל לא היינו עדים לשינויים במציאות".
הוא התייחס לסנקציות הנוקשות על ארצו מאז פרישת טראמפ מהסכם הגרעין, והאשים את ארה"ב ב"עריצות נגד העם האיראני". לדבריו, "חשוב לנו להסיר את הסנקציות".