2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומטוס "כנץ ציון"
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומטוס "כנץ ציון"
"נחרדתי ממה שראיתי". ראש הממשלה בנימין נתניהו ומטוס "כנף ציון"
(צילום: רויטרס, יאיר שגיא)
פקידים בכירים שביקרו במטוס כנף ציון, הצפוי להיכנס לפעילות מבצעית בקרוב, אומרים כי מושבי מחלקת העסקים במטוס אינם נשענים אחורה והופכים למיטה, כך שחברי הפמליה הבכירים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרים ועוזרים בכירים שיתלוו אליו יכולים לשכוח משינה נוחה בטיסות ארוכות של 12 שעות לארה"ב.
הסיבה לכך היא צמצום שטח המחלקה לטובת חדר השינה של ראש הממשלה ורעייתו עם פינת האיפור, המקלחת הצמודה, חדר הישיבות והלשכה הניידת, שבה יישבו מזכירותיו של ראש הממשלה. גורמים שביקרו במטוס סיפרו כי צמוד לחדר השינה יש קומץ מושבים שניתן להשעין לאחור שישמשו, בין השאר, את ראש הממשלה ורעייתו.
עובד מדינה בכיר שביקר במטוס אמר: "מי שתכנן את זה צריך לחטוף מכות. ממש נחרדתי ממה שראיתי. ראש ממשלה צריך מטוס וכל מדינה מתקדמת מחזיקה במטוס לראש הממשלה, אבל כאן עשו מטוס לפי המידות של נתניהו. הם עשו שם חדר שינה עם מראת איפור, מקלחת ומלא ארונות. בנו שם חדר ישיבות גדול וחדר פגישות כאילו שראש הממשלה מקיים במטוס פגישות. עשו שם משהו גדול עם כיסאות למזכירות. את מחלקת העסקים בנו עם כיסאות שלא נשענים אחורה. משהו הזוי".
2 צפייה בגלריה
מטוס ראש הממשלה מוכן בנתב"ג
מטוס ראש הממשלה מוכן בנתב"ג
במטוס בוצעו שינויים ביטחוניים מאוחרים
(צילום: ועד עובדי התעשייה האווירית)
בכיר אחר שביקר במטוס אמר: "לראש הממשלה יהיה נוח לטוס במטוס הזה. הוא לא מפואר. הדבר היחיד שמוגזם זה חדר הישיבות שהוא גדול ומרווח. החלק של המשלחת מאוד בסיסי".
ממשרד רה"מ נמסר בתגובה: "משרד ראש הממשלה דאג לשמור על כשירותו של מטוס כנף ציון, אשר מאפשרת להפעילו באופן מלא תוך חודשים ספורים".
בדוח מבקר המדינה נכתב כי במטוס בוצעו שינוים ביטחוניים באיחור, בין השאר בגלל שילוב מאוחר של דרישות השב"כ המאבטח את ראש הממשלה. העלויות התייקרו גם בשל שינוי עיצוב וספות שדרשה לשכת נתניהו במתחם האישי שנבנה עבורו במטוס, ועלו במצטבר כ-60 מיליון שקל. בין השאר נוספו לו בשלב מתקדם מקלחון בעלות של 4.3 מיליון שקל, מערכת בידור בשני מיליון שקל, ומערכת שקעי חשמל בשני מיליון שקל.
במטוס כנף ציון הושקעו לפי הערכות כ-730 מיליון שקל. ראש הממשלה הקודם יאיר לפיד התנגד להשמשת המטוס, הנחה לבחון את מכירתו ובעקבות הנחייתו פירקו ממנו כמה מערכות, בעיקר מערכות הגנה. עם כניסתו לתפקיד של נתניהו, משרד ראש הממשלה הנחה את התעשיה האווירית להכין את המטוס בהקדם, ולפי ההערכות יחלפו כמה חודשים עד שיהיה מבצעי. בינתיים, ראש הממשלה יטוס לחו"ל במטוסים חכורים.
המטוס מאופסן בבסיס חיל האוויר בנבטים, ומשרד ראש הממשלה צפוי לפרסם בקרוב מכרזים לטובת איוש כוח האדם שיהיה אחראי למטוס ולאחזקתו. בטיסות הראשונות המטוס יופעל כנראה על ידי טייסי התעשיה האווירית ובהמשך על ידי טייסת מילואים של חיל האוויר. ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "המשרד דאג לשמור על כשירותו של מטוס כנף ציון, אשר מאפשרת להפעילו באופן מלא תוך מספר חודשים ספורים".