מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פתח הבוקר (שלישי) את דבריו בוועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח במסר לשר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי: "אני קורא להם מכאן לא להעמיד חיילות בפני סיכון מיותר, שמירה על מחבלי הנוחבה". לדבריו, מסקר שערך ב-2022 משרד המבקר בקרב חיילות בשירות חובה שהופקדו בשמירה על אותם מחבלים, "כ-38% מהן העידו על פגיעה מינית כזו או אחרת. לא נוכל לקבל את העובדה כי מחבלים שהיו שותפים לזוועות 7 באוקטובר, ימשיכו לפגוע בחיילות ישראליות".

המבקר אנגלמן, אמר בכנס שהתקיים באילת כי ראה פרסומים, "לפיהם צה"ל הטיל על צוערות בקורס קצינים לשמור על מחבלי נוחבה שנשבו". לדבריו, "הדבר עומד בניגוד לדוח מוגנות חיילות שפרסמנו לפני קצת יותר משנה ומלמד שלא הופקו הלקחים מהדוח הנוקב".
אנגלמן ציין כי בדוח שפרסם בנובמבר 2022, עלה כי קיים יחס מטריד בעל אופי מיני מצד אסירים ביטחוניים כלפי חיילות החובה בשירות בתי הסוהר, "וכי קיים היעדר גיבוי מצד הדרג הפיקודי לסוהרי החובה בעבודה מול אסירים ביטחוניים. לאחר שצוותי הביקורת נפגשו עם חיילות חובה ששירתו בכל בתי הכלא שבהם כלואים אסירים ביטחוניים, נמצא בשאלונים ששלחנו כי 38% מהן חוו פגיעה מינית אחת או יותר".
המבקר הדגיש כי בישראל, מדינה שנכוותה בעבר ממחבלים שנכלאו והטרידו מינית סוהרות חובה, לא ניתן לקבל את ההחלטה להטיל על צוערות בצה"ל לשמור על מחבלים שהיו שותפים בפשעים מיניים ב-7 באוקטובר. "אם נצרף את העדויות אל אלו שנשמעו מהיום ובעת האחרונה, על חטופות שחוו וחוות הטרדות מיניות - הכתובת רשומה על הקיר", אמר.
בצה"ל הופתעו מדברי אנגלמן וכעסו על הרמיזות באמירותיו, לפיהן כיום 38% מהחיילות הוטרדו מינית על ידי מחבלי נוחבה. לפי נתוני צה"ל, מתחילת המלחמה אירעו שני מקרים שבהם חיילות משטרה צבאית התלוננו על הטרדות מיניות מצד מחבלי נוחבה ושניהם טופלו.
דובר צה"ל מסר בתגובה על דברי מבקר המדינה, כי "צה"ל פועל בכל האמצעים לשמירת ביטחון המשרתים ושלומם. במתקני הכליאה הצבאיים נמצאים מפקדים אשר אוכפים את הנהלים ותנאי הכליאה. הנתון לגבי 38% תלונות, מתייחס לתלונות עבר (2022) של חיילות ששירתו בשב"ס ומודל זה הופסק. בצה"ל מוכרים שני אירועים חריגים בבית הכליאה בשדה תימן, אשר טופלו באופן מיידי. שהות אסירים במתקנים צבאיים הינה זמנית בלבד. ככלל שב"ס הוא רשות הכליאה הלאומית, ומתוקף אחריותו לאכוף את כליאת המחבלים".
בדצמבר 2022, הגיש הצוות לבחינת הצבת חיילים בשירות בתי הסוהר את המלצותיו לשר הביטחון ולשר לביטחון הפנים דאז, בני גנץ ועמר בר-לב, על רקע חשיפות ynet בפרשת "הסרסור בסוהרות". הצוות המליץ על הוצאת חיילי צה"ל מבתי הכלא הביטחוניים והחלפתם בסוהרים מקצועיים בתהליך הדרגתי; בנוסף הומלץ כי משימת כליאתם של אסירים ביטחוניים תוטל על סגל סוהרים מקצועיים - כפי שקורה בטיפול באסירים פליליים; הוועדה, נכתב אז, התרשמה כי "שב"ס שיפר משמעותית את הטיפול במשרתות ומשרתי החובה, בדגש על מניעת הטרדות מיניות".
במסגרת פרשת "הסרסור בסוהרות", לפי האישום, ביצע המחבל מחמוד עטאללה מעשים מגונים בחמש חיילות-סוהרות ואנס חיילת-סוהרת נוספת.
1 צפייה בגלריה
כלא שקמה
כלא שקמה
כלא שקמה
(צילום: דני סלומון)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר בעקבות דברי אנגלמן קריאה דומה. "דבריו של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן מוכיחים כי ההחלטה שעשיתי עם כניסתי לתפקיד להוציא את החיילות בשירות חובה מהאגפים הביטחוניים, כהחלטה נכונה ומוצדקת מאין כמוה. אני קורא לשר הביטחון והרמטכ״ל, המופקדים על החיילות, לנהוג כמו שב״ס ולהפסיק את שירותן כסוהרות של רוצחי הנוחבה״.
אנגלמן התייחס במהלך דבריו בכנס גם לחקירת משרדו את מחדל 7 באוקטובר, שזכתה להתנגדות מכמה גופים אותם ביקש לבדוק - וכך גם עתירה הוגשה לבג"ץ בדרישה להוציא צו ביניים שיגרום לעצירת הבדיקה. הבוקר, ציין אנגלמן כי הוא רואה חשיבות עצומה בכך שתפקוד כל הגורמים יתחיל להיבדק כבר עכשיו. "אנחנו כבר עכשיו בודקים מסמכים וחומרים על התראות מקדימות, היערכות מודיעינית, היערכות על הגבול וגם בקרב גופים מודיעיניים וצבאיים - זה אתגר גדול אבל מחויבות אישית שלי כמבקר המדינה". אנגלמן טען: "אני מבקר המדינה הראשון שהוציא תוך כדי מלחמה מכתב לראש הממשלה לבדיקת הכשלים".
אחרי הביקורת על כך שבדיקת המשרד מתחילה במהלך הלחימה והחשש לפגיעה בתפקוד הצבא, אמר אנגלמן כי "מדובר באירוע הכי מורכב בתולדות המדינה, לא הייתה לנו מעולם לחימה שאורכת כל כך הרבה זמן. ועם כל הרגישות שבדבר גם בקרב גופים צבאיים אני מחויב בבדיקה. ראוי שאזרחי מדינת ישראל יקבלו תשובות מכל הדרגים, ממשלתי, צבאי ואזרחי. בסופו של דבר מאחורי הכשל הזה עומדים אנשים והם צריכים להיבדק".