כחלק מהיערכות משרד מבקר המדינה מתניהו אנגלמן לחקירת מחדל 7 באוקטובר, הוא פנה ללשכת יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד) וביקש לקבל פרוטוקולים שונים, כולל של דיונים סודיים וחסויים של ועדות המשנה, שהתקיימו לפני ואחרי הטבח. אלא שאדלשטיין מסרב להעביר לידי המבקר את החומרים.
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
אדלשטיין. מסרב להעביר למבקר המדינה פרוטוקולים מדיונים חסויים על 7 באוקטובר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אדלשטיין, בגיבוי היועצת המשפטית של הוועדה, מסר לאנשי מבקר המדינה האמונים על החקירה כי אין למבקר סמכות לבקש חומרים של הוועדה, כיוון שהכנסת אינה גוף המבוקר על ידי מבקר המדינה. למרות שאנגלמן הסביר כי הוא דורש את החומר כחלק מלמידת הנושא ולא לצורכי חקירה - בוועדת החוץ והביטחון עמדו בסירובם למסור את הפרוטוקולים החסויים.
גורם בכנסת אמר כי "ועדת החוץ והביטחון אינה גוף מבוקר על ידי מבקר המדינה ולכן אין שום סמכות להעביר להם פרוטוקולים. הגורם היחיד שיכול לחקור את אירועי 7 באוקטובר הוא ועדת חקירה ממלכתית".
עמדתו של אדלשטיין היא חד-משמעית, והוא מתנגד לכל גוף חקירה שאינו ועדת חקירה ממלכתית. בראיון לתוכנית "ארץ חדשה" בערוץ הכנסת הוא אמר כי "כל ביקורת שאינה במסגרת ועדת חקירה ממלכתית, היא טיוח".
2 צפייה בגלריה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בביקור ברמת השרון אחרי הפיצוץ במפעל התע"ש
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בביקור ברמת השרון אחרי הפיצוץ במפעל התע"ש
מבקר המדינה אנגלמן. "הליכי הביקורת - על הרשות המבצעת, לא על הרשות המחוקקת שהינה ריבונית"
(צילום: יאיר שגיא)
ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה: "כחלק מהליכי הביקורת כלפי הדרג המדיני והדרג הצבאי, ולצורך קבלת תמונה שלמה יותר על המחדלים שהובילו ל-7 באוקטובר, ביקש משרד מבקר המדינה לעיין בפרוטוקולים של ועדת החוץ והביטחון. עם זאת, בניגוד לדרג המדיני, לדרג הצבאי ולדרג האזרחי הכפופים לביקורת ומחויבים למסור את אשר יתבקשו, הכנסת ריבונית והליכי הביקורת הם על הרשות המבצעת ולא על המחוקקת. יודגש כי מטרת הבקשה לקבלת הפרוטוקולים היא לוודא שהרשות המבצעת עומדת בהנחיות ועדות הכנסת מתוקף סמכותן כגורמים המפקחים על עבודת הממשלה".
פורסם לראשונה: 00:00, 05.03.24