6 צפייה בגלריה
  אחד מספרי הלימוד המסיתים. כל הסימנים מצביעים: החומרים הוסתרו
  אחד מספרי הלימוד המסיתים. כל הסימנים מצביעים: החומרים הוסתרו
אחד מספרי הלימוד המסיתים. כל הסימנים מצביעים: החומרים הוסתרו
הופצו בסתר, נלמדו על ידי אלפי תלמידים – ומהללים ג'יהאד ומוות תוך כדי קידום אנטישמיות ושנאה נגד יהודים ויהדות: מחקר חדש שניתח מאות עמודים של חומרי לימוד חדשים שנכתבו על ידי סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים הפלסטינים (אונר"א) ונושאים את סמל האו"ם מעלה כי ספרי הלימוד של הסוכנות ממשיכים להסית לאלימות – ומוחקים את קיומה של ישראל מהמפות.
חומרי הלימוד שסומנו לשימוש ב-2022 הוסתרו ולא הועלו לפורטל החינוך המקוון של אונר"א, שם טוענת הסוכנות כי כל חומרי הלימוד בהפקתה מפורסמים לאחר שלוש בדיקות תוכן קפדניות שמוודאות עמידה בערכי האו"ם לשלום וסובלנות.
החומרים שנחשפו במחקר של מכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se, שחוקר ומנתח תכני ספרי לימוד בעולם, הופקו על ידי מחלקות החינוך הרשמיות של הסוכנות, נוסחו, עברו פיקוח, אושרו ובהמשך גם הודפסו והופצו לאלפי תלמידים, מורים וצוותי חינוך ביותר מ-30 בתי ספר ששמותיהם גם מופיעים על החומרים כאחראים על התוכן.

6 צפייה בגלריה
שבצו את עכו, ביר אל-סבע (באר שבע) וספד (צפת). המפה, בלי אזכור למדינת ישראל
שבצו את עכו, ביר אל-סבע (באר שבע) וספד (צפת). המפה, בלי אזכור למדינת ישראל
שבצו את עכו, ביר אל-סבע (באר שבע) וספד (צפת). המפה, בלי אזכור למדינת ישראל
בחומרי הלימוד נקראים ילדים להקריב את דמם ולשחרר את ירושלים בתרגילי דקדוק המעודדים אלימות. תרגילי איות ואוצר מילים ללימוד ערבית כוללים משפטים הכוללים "לוחמי ג'יהאד" נגד "הכובש", ומחויבות "לשחרר" את פלסטין. את השפה הערבית לומדים התלמידים גם דרך שיר שמלמד כי למות כשהידים באמצעות רצח ישראלים הוא "תחביב", ושעשיית שלום אינה רצויה – אלא סימן לחולשה.
סיפור אלים אחר מהלל חמושים פלסטינים שסכיניהם "נחתו על צווארם" של ישראלים. תלמידות בכיתה ה' לומדות על נשים בראשית האיסלאם שהקריבו את עצמן ואת ילדיהן למען האסלאם וזכו לתהילה כמודל לחיקוי עבור בנות, לטובת המחשת תפקידן של נשים בחברה הפלסטינית עם הקשר למאבק בישראל.
6 צפייה בגלריה
חומרי ההסתה של אונר"א. עם סמל האו"ם, אבל לא בפורטל
חומרי ההסתה של אונר"א. עם סמל האו"ם, אבל לא בפורטל
חומרי ההסתה של אונר"א. עם סמל האו"ם, אבל לא בפורטל
גם חומרים אנטישמיים קיימים בספרי הלימוד העדכניים של אונר"א, שהתחייבה שחומרי השנאה שלה לא יופצו עוד: תרגילים בחינוך איסלאמי מציגים את היהודים ואת מאפייניהם כטמאים, בוגדניים מטבעם שעוינים את האיסלאם והמוסלמים. קונספירציות אנטישמיות מלמדות שישראל הוקמה במכוון כמזימה אנטי-ערבית עולמית בהובלת הקולוניאליזם האירופי כדי לפלג את העולם הערבי.
מלבד זאת, ישראל, מדינה חברה באו"ם, נמחקה ממפות סוכנות האו"ם המציגות את כל השטח כפלסטין. במסגרת הלימודים מונחים תלמידים לתייג ערים בתוך ישראל הריבונית כערים פלסטיניות. תאוריות קונספירציה אחרות מלמדות תלמידים ש"לכיבוש הציוני" יש מדיניות רשמית "למחוק את הזהות הפלסטינית", "לגנוב ולזייף את המורשת הפלסטינית" ו"למחוק את המורשת התרבותית של ירושלים".
המחקר שפרסם המכון אף מציג שהתכנים שייצרה אונר"א מפנים את התלמידים לקטעים ועמודים ספציפיים מלאי שנאה ואלימות בספרי לימוד פלסטיניים בשימוש הסוכנות, שלטענת אונר"א היא מנחה מורים לא ללמד.

400 מיליון מביידן, ו"קו אדום"

לפני חודשיים נפגשו נציגי מכון המחקר IMPACT-se עם ראש אונר"א, פיליפ לזריני, והביעו חששות לגבי חומרי השנאה שהפיקה הסוכנות בחשאיות, מבלי להעלותם לפורטל החינוך שלה. המחקר הועבר ללזריני בשבוע שעבר לפני פרסומו.
אונר"א הבטיחה בשנה שעברה שכל חומרי השנאה שהיא ייצרה יוסרו ולא יופצו יותר, והתחייבה כי כל הפרה מדווחת תטופל בתקיפות. הסוכנות נאלצה לפרסם הודעה בשנה שעברה שאישרה שעובדיה כתבו והפיצו "בשוגג" חומר "בלתי הולם" שמפר את ערכי האו"ם בזמן הקורונה, בעקבות מחקר קודם של מכון IMPACT-se שפורסם לראשונה ב-ynet ולאחריו הוקם הפורטל שאמור היה לרכז את חומרי הלימוד בהפקת אונר"א.
6 צפייה בגלריה
פיליפ לזריני מנהל אונר"א
פיליפ לזריני מנהל אונר"א
ראש אונר"א פיליפ לזריני. המחקר כבר הועבר אליו
(צילום: רויטרס )
בחודש שעבר, בדיון על האנטישמיות בתכני החינוך של אונר"א במהלך דיוני התקציב בוועדת ההקצאות של הקונגרס, אמרה שגרירת ארה"ב באו"ם לינה תומס-גרינפלד כי הסוגייה היא "קו אדום לכולנו". היא טענה כי אונר"א פועלת למניעת לימוד חומרים מהסוג הזה, ושהממשל עובד "קרוב מאוד" עם אונר"א ו"מפקח על עבודתה". מאז היבחרו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב, תרמה המדינה קרוב ל-400 מיליון דולר לאונר"א.
מאונר"א נמסר בתגובה כי הסוכנות בוחנת את תוכן המחקר. רק לפני שבועיים פרסמה הסוכנות הודעה, שבה הדגישה את המחויבות "הבלתי מעורערת" של הסוכנות לקיים מדיניות של אפס סובלנות כלפי דברי שטנה, הסתה ואלימות.
6 צפייה בגלריה
שגרירת ארה"ב ב או"ם לינדה תומאס גרינפלד
שגרירת ארה"ב ב או"ם לינדה תומאס גרינפלד
שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס-גרינפלד. "אונר"א פועלת למניעת לימוד חומרים כאלה"
(צילום: AFP)
מרכוס שף מנכ"ל מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se אמר: "לאחר שערורייה דומה בשנה שעברה, אונר"א הבטיחה שכל החומר המסית שהופק על ידה יוסר. נראה כי אונר"א פירשה זאת כהסרה מהאתר שבו ניתן לבחון זאת, במקום הסרה מכיתות הלימוד בפועל. אונר"א יודעה באשר לדאגותינו כבר לפני חודשיים. למרבה הצער, ברור שהוראת השנאה בבתי ספר של אונר"א גוברת ולא פוחתת מאז שהמימון האמריקאי החל מחדש. אין ספק שניתן למצוא את הרצון לאכוף מדיניות, בהתחשב בכך שהקווים האדומים האמריקאיים נחצים בצורה כל כך חריפה".
אריק אגסי, סמנכ"ל מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se אמר: "זה מצער לראות דווקא גוף של האו"ם שחרט על דגלו את קידום השלום והאחווה בעולם מתדלק ילדים פלסטינים בחומרי שנאה אלימים מסוג זה והתוצאות לכך ברורות".