האלימות במגזר הערבי ממשיכה להשתולל, ומספר הנרצחים השנה הגיע למאה. שלשום כינס ראש הממשלה נפתלי בנט את הישיבה הראשונה של צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית, שהחליט בין היתר לערב את שב"כ וצה"ל בסוגיית הנשק הבלתי-חוקי. שלושה ראשי ערים מהמגזר שוחחו היום (שלישי) עם אולפן ynet, סיפרו על חוסר האונים ועל הדרישה מהממשלה לפעול למיגור התופעה, במסגרתה כמעט על בסיס יומי מתפרסמים תיעודים שבהם נראים עבריינים יורים בנשק חי על בתים, אנשים, עסקים ועוד. לכל אלה יש להוסיף את תופעת הפרוטקשן, ארגוני הפשע, סכסוכים בין משפחות וגורמים רבים נוספים, שמובילים גם הם לאלימות קשה ולפחד ברחובות.
ראש עייריית טירה עו"ד מאמון עבד אלחי לא מאמין שיהיה שינוי. "אני 13 שנה רצוף בתפקיד, 13 שנה שומע את אותם סיפורים על הקמת וועדות, ישיבות, כנסים, מה לא היה בכל התקופה הזו? לצערי הרב אנחנו הולכים ממצב קשה ליותר קשה. מספר הנרצחים במגזר הערבי בעלייה מתמדת ועדיין שומעים על תוכניות, והתוכנית האחרונה שדיברו עליה בממשלה - וזו עדות לכך שלצערי הרב אין רצינות לטיפול בעניין הזה - זו הקמת יחידה שתטפל במגזר הערבי. מיד אחרי הקמת היחידה, מי שאמור לפקד עליה קיבל יריות לעבר הבית שלו".
2 צפייה בגלריה
ראש עיריית אום אל פחם ד"ר סמיר מחאמיד פאיז אבו סהיבאן ראש עיריית רהט עו"ד מאמון עבד אלחי, ראש עיריית טירה
ראש עיריית אום אל פחם ד"ר סמיר מחאמיד פאיז אבו סהיבאן ראש עיריית רהט עו"ד מאמון עבד אלחי, ראש עיריית טירה
מימין: ראש עיריית רהט פאיז אבו סהיבאן, ראש העיר אום אל פחם ד"ר סמיר מחאמיד , ראש העיר טירה עו"ד מאמון עבד אלחי
(צילום: עידו ארז)
2 צפייה בגלריה
 מתחילת השנה: 100 נרצחים בחברה הערבית
 מתחילת השנה: 100 נרצחים בחברה הערבית
מתחילת השנה: 100 נרצחים בחברה הערבית
-אולי בכל זאת יש משהו שונה בגישה של הממשלה הזו, אולי אפילו של רה"מ הזה, הבנה שהמצב לא יכול להימשך? "לא, כי אותה הבנה הייתה גם בעבר, לצערי הרב את אותם משפטים שמענו גם מרה"מ הקודם במשך 10 השנים אחרונות, גם מהשרים שפיקדו על המשטרה, גם המפכ"לים. תדמיין לעצמך שהפעילות שמתרחשת במגזר הערבי הייתה מהתחום הביטחוני. איך הממשלה הייתה פועלת? אני מאמין שהיו עושים את המקסימום האפשרי כדי לעצור זאת. לצערי הרב הדם הערבי זול מאוד, המחיר שמשלמת החברה הערבית מבחינת הממשלה לא מספיק כנראה. עדיין צריך כנראה שיקרו דברים יותר גרועים כדי שהממשלה תעשה מעשה רציני שיביא סוף סוף למיגור הרצח והפשיעה במגזר".
ראש עיריית רהט פאיז אבו סהיבאן הביע דווקא אופטימיות זהירה. "אם רה"מ בעצמו הוא יו"ר הוועדה הזאת, הוא לקח על עצמו את הנטל הזה וזה חשוב לנו כאוכלוסיה ערבית. העניין הוא לא רק משטרה והציבור ערבי אלא כל הגופים צריכים להתאחד יחד על מנת למגר את האלימות והפשיעה. אי אפשר שאנחנו כראשי רשויות נתנער מהאחריות שלנו, גם המורים שלנו לא יכולים להתנער וגם האוכלוסייה לא. גם המשטרה. לכן אני בעד שיתוף פעולה בין כל הגורמים האלה וחייבים לעבוד יחד על מנת לשים קץ לכל העניין הזה. הגענו למעל 100 רציחות השנה, הממשלה צריכה גם לתת משאבים לרשויות הערביות על מנת לתת מענה גם בחינוך הבלתי פורמלי ובבתי הספר למיגור האלימות. זה טיפול שורש ולא רק אכיפה".

על רקע המעורבות השב"כ בפתרון המשבר אמר אבו סהיבאן כי השב"כ הוא חלק מהמעגל הזה ולא שחקן חדש. "יש לו אינטרס בעניין האלימות וזה לא בחצר אחרת לגמרי. אני חושב שכל המדינה מעורבת בסוגיה, אנחנו רוצים פתרון אבל לא צריך לנצל את זה על מנת להכניס דברים אחרים על הדרך. עניין האלימות הוא על סדר יומו של כל ראש רשות, אנחנו מתעוררים כל בוקר עם רצח או ירי, אפילו ביום. חייבים להפסיק את זה. למשטרה יש את הכלים להגיע לרוצחים, עשו את זה בשנות ה-90, מיגרו את התופעות האלה בכל מיני ערים יהודיות ויש לנו היום כלים אלקטרוניים. המדינה יכולה לתת כלים למשטרה על מנת להפסיק את הדבר הזה לצמיתות".
ראש עיריית אום אל פחם ד"ר סמיר מחאמיד חושב אחרת לגמרי על מעורבות השב"כ. "אני נגד, יש דעה ברורה של ועד ראשי רשויות נגד הכנסת השב"כ. אנחנו אזרחים במדינת ישראל. הכנסת השב"כ זו תעודת נכשל למשטרת ישראל. ממשלת ישראל בעצם אומרת שאנחנו צודקים והמשטרה נכשלה במיגור האלימות".


-אבל הממשלה מחפשת אלטרנטיבה לדבר הזה. "מדינת ישראל מייצאת טכנולוגיות לחו"ל, את החלק המזערי של אותן טכנולוגיות שיואילו בטובם להביא למגזר הערבי למיגור האלימות. ממשלת ישראל, שיכולה להגיע לארכיונים באיראן, יכולה להגיע לאחרון הפושעים בחברה הערבית".
-יכול להיות שאין ברירה. ממה אתם חוששים? "אנחנו אזרחים, השב"כ צריך לעסוק בדברים ביטחוניים. יש אמירה שהשב"כ ממילא נמצא בחיי היום יום שלנו. בסדר, הוא נמצא, אבל הסוגיות האזרחיות צריכות גורמים אזרחיים אם אתה רוצה להגביר את האמון".
לדברי מחאמיד אנחנו במצב של חוסר אונים כלפי כל מה שמתרחש בארגוני הפשיעה בחברה הערבית. "אנחנו במצב חירום, תבינו. ואני תוהה, ממתי המדינה שואלת את תושביה באילו כלים להשתמש כדי להילחם בארגוני פשיעה או בפושעים? אני חושב שהמדינה צריכה לתת ביטחון לכל תושב ותושב, ואני בעד לשנות את השימוש בכלים הסטנדרטיים שמשתמשת בהם המשטרה. התוצאות מראות שהיא נכשלה בטיפול בארגוני הפשיעה. מספר הנרצחים בעלייה מתמדת ואני אומר שהמדינה והממשלה לא צריכות לקבל אישור מאיתנו אלא לפעול לסיום השתלטות ארגוני הפשיעה על חיינו".
"הגיע הזמן להגיד את האמת, יש צעירים שנרצחים יום יום", הוסיף ראש העיר טירה. "אנחנו מדברים ברגע זה, והרצח הבא כבר מתוכנן. יש אנשים שיושבים ומתכננים את הרצח הבא ואנחנו עדיין מדברים על הכלים. רבותיי, השב"כ נמצא בכל פינה, הוא חלק מהמערכות הביטחוניות של המדינה, ועובדה, אנחנו רואים אותו מדי פעם נכנס לכפרים ולערים הערביות ומבצע מעצרים. להתחיל לדבר עכשיו על הכלים זה תירוץ כדי להתנער מהאחריות שמוטלת על הממשלה והמדינה שחייבות לספק ביטחון אישי לכל התושבים".