2 צפייה בגלריה
גנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן מנהיג ההפיכה הצבאית ב סודן
גנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן מנהיג ההפיכה הצבאית ב סודן
ראש ממשלת המעבר בסודן עבד אל-פתאח אל-בורהאן
(צילום: AFP)
בדרך לחתימה נוספת במסגרת "הסכמי אברהם" עם מדינות ערב? עיתון בסודן דיווח הבוקר (חמישי) כי במהלך היום מתוכנן להתבצע "מהלך מאוד משמעותי ביחסי המדינה עם ישראל". במקביל לדיווח, מטוס מנהלים ישראלי שיצא הבוקר מנמל התעופה בן גוריון נחת בבירת סודן חרטום. שר החוץ אלי כהן יקיים הערב מסיבת עיתונאים עם שובו מנסיעה שהוגדרה על-ידי לשכתו "מדינית היסטורית".
לפי הדיווח בעיתון "אופק סודן", במהלך היום יתבצע צעד משמעותי לקראת נרמול היחסים עם ישראל. ראש ממשלת המעבר הסודנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן וסגנו מוחמד חמדאן דקלו ביקרו ביומיים האחרונים בצ'אד. לפי הדיווח, "לא ברור מה טיב המהלך המדובר, אך מן הצפוי שהערב יתפרסם עוד מידע בנושא".
ערוץ הטלוויזיה הסעודי אל חדת פרסם כי "חתימת הסכם בין ישראל וסודן זה דבר שקרוב מאוד לקרות. שליט סודן אל-בורהאן נועד בחרטום עם משלחת ישראלית רשמית. המשלחת כללה אנשי צבא ישראלים וגורמים פוליטיים". בדיווח הסעודי לא צוין באילו גורמים ישראלים מדובר.
2 צפייה בגלריה
מסלול מטוס המנהלים מישראל לסודן
מסלול מטוס המנהלים מישראל לסודן
מסלול מטוס המנהלים מישראל לסודן
סודן הצטרפה באופן רשמי ל"הסכמי אברהם" בינואר 2021, אך מאז לא נרמלה את היחסים עם ישראלים ולא כוננה קשרים דיפלומטיים איתה. בירושלים ובוושינגטון ניסו לשכנע את סודן לנרמל את היחסים. לפי ההערכות, אם ייחתם הסכם בין המדינות - הוא יעסוק בכינון הקשרים הדיפלומטיים ואולי גם בהקמת שגרירויות.
שר החוץ כהן ביקר לפני שנתיים בסודן עת שכיהן כשר המודיעין. אחרי שובו מחרטום, סיפר אז השר כהן בריאיון לאולפן ynet: "הגעתי לשם והבאתי להם מכל טוב הארץ - פרי הדר ושמן. הופתעתי, אבל הם החזירו לי במתנה M-16 אמיתי, לא משחק. כדי להעלות אותו לטיסה היינו צריכים לפרק את המכלול".
השר כהן סיפר אז כי נפגש עם המנהיג הסודני אל-בורהאן. "דיברנו על סוגיות ביטחוניות ומודיעיניות, והם מבינים שהיציבות האזורית היא חיונית גם לכלכלה. אתה לא יכול לדבר על משקיעים אם אין ביטחון. כשאתה רואה בכיר בסודן ותת-אלוף מצה"ל יושבים ומדברים על אסטרטגיית הגנת גבולות, צריך לשפשף את העיניים".

כהן סירב להשיב אז אם תיפתח שגרירות בקרוב, אך אמר כי "אנחנו מדברים על עוד כמה חודשים - אין עדיין תאריך מדויק. מנהיג סודן אומר בצורה ברורה שהסכם עם ישראל הוא אינטרס שלהם ושהוא מתכוון להוביל אותו. אמרתי לו שלישראל יש יחסי מסחר עם מצרים ואתיופיה, אבל לא עם סודן".
לדברי כהן, "המשטר בסודן הולך לכיוון פרו-מערבי, וזונח את הדרך הקודמת של מי שהיה לפניו שתמך בטרור, במיליציות ובחמאס. התקבלתי שם בחמימות גדולה מאוד. זה ביקור ראשון אי פעם של שר מישראל".

במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף הבוקר בטקס פתיחת שגרירות צ'אד ברמת גן. "זהו רגע היסטורי שממשיך מגעים של שנים שבמהלכן גם ביקרתי בצ'אד", אמר נתניהו. "אנחנו מחזקים את החברות בינינו בתחומי ביטחון למען שלום ושגשוג. השגרירות החדשה תחזק עוד יותר את היחסים בינינו".
נשיא צ'אד מהמט דבי אמר: "היום אני רוצה להקדיש מחשבה לאבי עליו השלום שהיה אדם אמיץ מאוד, אדם עם חזון ואם אנחנו נמצאים כאן היום כדי לפתוח באופן רשמי את השגרירות הרי זה בעזרת האל והודות לאומץ שהוא גילה, הודות לחזון שפיעם בו, וגם הודות לך אדוני ראש הממשלה. כפי שאמרתי, האל איננו עושה דברים בעלמא. אתה התחלת את הקשר עם אבי. היום אני כאן איתך ואני מתעתד להמשיך כאן את מה שאתה התחלת ב-2019". הטקס הסתיים בהשמעת ההמנונים של שתי המדינות.
נשיא צ'אד דבי הגיע אתמול לביקור בן יומיים בישראל - פחות מחמש שנים לאחר חידוש היחסים בין המדינות - ונפגש עם ראש הממשלה נתניהו. אביו של הנשיא, אידריס דבי, הגיע לביקור היסטורי בישראל בסוף 2018, וכחודשיים לאחר מכן ביקר נתניהו בצ'אד, שם הכריז על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות אחרי 47 שנות נתק.

הביקור של הנשיא המכהן הוא הראשון בישראל מאז החליף את אביו הרודן בתפקיד לפני כשנתיים - אז הוא הוכרז כמת, יום אחרי ההודעה הרשמית על כך שניצח בבחירות לנשיאות וזכה בכהונה שישית. צבא צ'אד טען בשעתו כי אידריס דבי מת מפציעות שספג בחזית במלחמה במורדים.
במאי בשנה שעברה הגיש שגריר ישראל בצ'אד בן בורגל את כתב אמנתו לנשיא צ'אד. מאז חידוש היחסים, ישראל מעניקה לצ'אד סיוע במגוון תחומים, ובדצמבר האחרון חנכה יחידת טיפול נמרץ שתרמה בבירה נג'מנה בטקס חגיגי במעמד שר החוץ של צ'אד.
אחרי המפגש עם דבי אמר נתניהו: "אנו רואים את היחסים האלה כחשובים ביותר, עם מדינה גדולה בלבה של אפריקה. אלה יחסים שאנו רוצים לשדרג לרמות חדשות, לגבהים חדשים". לדברי נתניהו, הביקור של דבי בישראל ופתיחת השגרירות הם ביטוי לכך.
פורסם לראשונה: 10:48, 02.02.23