יושבת ראש בית הנבחרים של ארה"ב, ננסי פלוסי, הודיעה כי בכוונתה לרוץ פעם נוספת לקונגרס ולשמור על המושב שלה שם בפעם ה-19 ברציפות, אך לא הבהירה אם היא מתכוונת גם להמשיך בתפקיד מנהיגת הדמוקרטים בבית התחתון של הקונגרס.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב קונגרס ה 117 השבעה ננסי פלוסי תמונת ארכיון בית הנבחרים
ארה"ב קונגרס ה 117 השבעה ננסי פלוסי תמונת ארכיון בית הנבחרים
ננסי פלוסי. האישה הראשונה, והיחידה, שעומדץ בראשות בית הנבחרים
(צילום: AFP)
המחוקקת בת ה-81, שמייצגת מחוז בחירה בקליפורניה, היא האישה הראשונה והיחידה בהיסטוריה האמריקנית שהגיעה לתפקיד יו"ר בית הנבחרים - מעמד שמציב אותה שלישית בסדר הירושה של הנשיא - אך רבים במפלגתה ציפו כי תפרוש הפעם, במיוחד לנוכח ההערכה שמפלגתה תאבד את הרוב בבחירות לקונגרס בנובמבר הקרוב, על רקע האכזבה של אמריקנים רבים מביצועי הדמוקרטים.
"על אף ההתקדמות שהשגנו, לפנינו עוד מלאכה מרובה לשיפור חיי התושבים. הבחירות הללו קריטיות: הדמוקרטיה עצמה מוטלת על כף המאזניים", אמרה פלוסי בסרטון שהעלתה בטוויטר. אף על פי שהדמוקרטים מתכוננים למערכת בחירות קשה בסתיו הקרוב, מושבה של פלוסי בקליפורניה נחשב עבורה בטוח למדי.
פלוסי מכהנת כבר שנים ארוכות כמנהיגת סיעת הדמוקרטים בבית הנבחרים, וכיהנה לראשונה כיו"ר הבית בין 2007 ל-2011. אחרי הבחירות ב-2018, שבהן השיגו בו הדמוקרטים שליטה מחודשת, היא חזרה לתפקיד. לפי שעה לא ברור אם בכוונתה לכבד התחייבות שנתנה אחרי אותן בחירות ב-2018 כדי לזכות מחדש בתפקיד, ולפיה תכהן כמנהיגת הבית רק לעוד שתי קדנציות בנות שנתיים, ובכך לסלול את הדרך לדור חדש וצעיר יותר בהנהגת המפלגה. שתי הקדנציות הללו מסתיימות השנה. בלשכתה של פלוסי סירבו לומר אם בכוונתה לרוץ שוב למשרת היו"ר. "יושבת הראש אינה במשמרת, היא בשליחות", אמר עוזר בכיר בלשכה.
2 צפייה בגלריה
וושינגטון ארה"ב
וושינגטון ארה"ב
מליאת בית הנבחרים, ארכיון. הדמוקרטים יאבדו את הרוב?
(צילום: רויטרס)
לא יהיה זה חסר תקדים עבור יו"ר בית נבחרים להתמודד שוב לקונגרס עצמו – ואז להודיע שאין בכוונתו לחזור לתפקיד הנהגתי, ובכך להפוך לעוד מחוקק מהשורה. בשנת 2006, יו"ר בית הנבחרים דאז דניס הסטרט הרפובליקני, זכה בקלות לשמור על מושבו בבית, אף על פי שהדמוקרטים זכו אז ברוב בו ובסנאט. מיד לאחר הבחירות הצהיר הסטרט שלא יתמודד על תפקיד הנהגת המיעוט הרפובליקני. עם זאת, ב-2007 הוא התפטר מהקונגרס.