בקהילה הגאה הביעו תמיכה בהחלטתו של ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי לבטל השנה את מצעד הגאווה בעיר, ולקיים במקומו עצרת בסימן "גאווה, תקווה וחירות". ההחלטה מגיעה לאחר שצומצמו גם אירועי חג פורים ויום העצמאות המסורתיים בעיר, בצל המלחמה והעובדה ש-132 חטופים עדיין נמצאים בשבי ברצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב
"אנחנו בשנה קשה ובלתי רגילה". מצעד הגאווה בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא)

אליאב בטיטו, אחד ממפיקי חיי הלילה המובילים בקהילה הגאה וממובילי המצעד בכל שנה, בירך על ההחלטה. הוא אמר כי "כבר לפני מספר שבועות הבנו שהמלחמה ככל הנראה תהיה גם ביוני. היה ברור לכל אנשי חיי הלילה שאי אפשר לצעוד כמו תמיד. צריך לעשות משהו שונה בכל הארץ".
לדבריו, "הקהילה הגאה היא חלק מהאוכלוסייה הכללית בישראל, ובמלחמה הזאת ראינו גם כמה הקהילה הייתה בכל מקום והובילה בכל התחומים - מהלחימה, דרך כוחות ההצלה ועד לפעולות ההסברה. יש לנו חברים בקהילה שנפלו ושנלחמים עדיין, ואי אפשר פשוט להתעלם מזה ולקיים מצעד ססגוני וצבעוני כמו בכל שנה. עם זאת, חשוב לקיים את העצרת שהוכרזה, לבוא ולהגיד שגם עכשיו ודווקא עכשיו מגיע להקהילה שוויון זכויות מלא לחלוטין, בטח אחרי כל מה שראינו בשנה האחרונה. זאת ההזדמנות של ישראל להראות שהיא אור במזרח התיכון, מדינה דמוקרטית שמקדמת ערכים ליברליים, וזמן לקדם חוקים לקהילה הגאה. אני קורא לכולם להשתתף בעצרת הזאת".
גם בארגון הנוער הגאה "איגי" מסכימים עם הצעד של העירייה: "אנחנו בשנה קשה ובלתי רגילה. נכון עשתה עיריית תל אביב שבחרה לשנות את מתווה המצעד. עם זאת, אסור לשכוח שהמאבק לשוויון זכויות לא נגמר. בשנה האחרונה ראינו עלייה חדה באמירות ומעשים להט"בופוביים, יחד עם קיצוץ תקציבים והפנייתם לקידום שנאה ובורות. העצרת בתל אביב ומצעדי הגאווה ברחבי הארץ חשובים במיוחד כדי שלא נשכח שרק מדינה שוויונית יכולה להוות בית אמיתי לאזרחים ולאזרחיות שלה".
2 צפייה בגלריה
סרן (מיל׳) שגיא גולן ז"ל ובן זוגו עומר
סרן (מיל׳) שגיא גולן ז"ל ובן זוגו עומר
"מי שיצא לקרב כשווה בין שווים לא יכול לחזור ולגלות שהוא כבר לא שווה". עומר אוחנה (מימין) ורס"ן במיל' שגיא גולן
בהתאם לססגוניות המצעד, בכל שנה הוא צובע את העיר בצבעי הגאווה לאורך מרבית חודש יוני: הפקות ענק, הופעות, והמון תיירים. השנה, עם ביטול המצעד, יספוג ענף חיי הלילה מכה כלכלית קשה. למעשה, בטיטו מספר כי במהלך חודש הגאווה כ-30% מההכנסות מגיעות מתיירות ייעודית: "בשבעת החודשים האחרונים עולם ההפקות גם ככה במשבר עצום, לא רק בקהילה הגאה - אלא גם בקהילה הכללית. אין לנו תיירים בכלל, ולמען האמת - למי יש מצב רוח למסיבות?".
בטיטו הוסיף כי "אנחנו מדברים על רווחים שירדו בעשרות אחוזים בכל ההפקות, והמשבר הזה ילווה אותנו גם אחרי המלחמה. הרבה הפקות לא ישרדו, הפקות שעבדו בחו"ל יצטמצמו. המצעד תמיד מוביל לחודש רווחי ויש תעשייה שלמה שמושתת עליו וקוצרת את הפירות לאורך תקופה. השנה יש הזדמנות למפגן כוח אדיר ואני קורא לכולם להגיע לעצרת. בתור מי שיושב בדיונים ועובד על המתווה אני יכול לספר שאנחנו עובדים ברגישות ובשיתוף עם מטה משפחות החטופים. ביום ראשון הקרוב צפויה לנו אף פגישה נוספת בנושא".
עומר אוחנה בן זוגו של רס"ן במיל' שגיא גולן שנפל בקרב על בארי, הגיב גם הוא לביטול המצעד. "קראתי על ההחלטה לבטל את מצעד הגאווה בתל אביב ואת התגובות אליה. לבטל את החגיגות בתל אביב השנה זו ההחלטה הנכונה, בימים הכי קשים שידענו אין מה לחגוג. אבל עוד יש על מה להיאבק, ומאבק למען המקום שלנו כשווים בין שווים בחברה הוא המטרה המרכזית של אירועי הגאווה", אמר.
אוחנה הוסיף כי "אני אגיע גם לעצרת שתתקיים בתל אביב עם משפחות החטופים וגם לירושלים, שם המצעד הוא מחאתי. אני מזמין את כל המילואימניקים, החיילים והמתנדבים שנלחמו למען ישראל, להט"בים ולא להט"בים, לצעוד איתי בירושלים ב-30 במאי לזכרו של שגיא. למי שנלחם על המדינה שלנו ותורם למענה מגיעה חזרה מדינה טובה יותר. מי שיוצא לקרב כשווה בין שווים לא יכול לחזור הביתה ולגלות שהוא כבר לא שווה. וזה מה שהמצעד מבקש - שוויון, צדק".