ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי עדכן היום (רביעי) כי לא ייערך השנה מצעד גאווה בתל אביב, בצל המלחמה והעובדה ש-132 חטופים עדיין נמצאים בשבי בעזה. "זו לא העת לחגיגות", כתב חולדאי ברשת החברתית X, "בתיאום עם ארגוני הקהילה הגאה, החלטנו שהשנה, במקום מצעד הגאווה, נקיים בתל אביב-יפו עצרת בסימן גאווה, תקווה וחירות".

2 צפייה בגלריה
רון חולדאי במצעד הגאווה 2021
רון חולדאי במצעד הגאווה 2021
חולדאי במצעד הגאווה. "נמצאים באחת מתקופותיה הקשות של מדינת ישראל"
(צילום: מוטי קמחי)
2 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב. תתקיים עצרת בסימן "גאווה, תקווה וחירות"
(צילום: יאיר שגיא)
"132 בנינו ובנותינו עדיין חטופים בעזה, מעגל השכול הולך ומתרחב מידי יום ואנו נמצאים באחת מתקופותיה הקשות של מדינת ישראל. תל אביב-יפו היא הבית של הקהילה הגאה, כזו הייתה וכזו תמיד תהיה. מתוך המחויבות הגדולה שלנו לקהילה, החלטנו השנה להסיט חלק מהתקציב שיועד להפקת מצעד הגאווה, לטובת פעילות 'המרכז הגאה' בתל אביב-יפו. אנחנו כואבים את כאבה של המדינה כולה, ובמקביל לא מפסיקים לרגע את המאבק למען שוויון וחירות - לכולם ולכולן. נתראה במצעד הגאווה ביוני 2025".
הפעם האחרונה שבה הוחלט על קיום עצרת במקום מצעד הייתה ב-2020, בשל הגבלות הקורונה. העירייה הודיעה אז על קיום "עצרת גאה" במקום המצעד שמתקיים מדי שנה. חולדאי אמר אז: "השנה גם אם איננו יכולים לקיים את המצעד המסורתי, רב המשתתפים והמשתתפות, בהחלט נציין את חודש הגאווה".
ההחלטה של חולדאי הגיעה לאחר שגופים רבים החליטו להצניע גם את חגיגות יום העצמאות וטקסים נוספים, בצל המלחמה שעדיין נמשכת והחטופים שעוד נמצאים בשבי בעזה. בצה"ל, למשל, הוחלט לבטל השנה את החגיגות הצבאיות ביום העצמאות, כמו מטס חיל האוויר והמשט באילת שלא יתקיימו. צה"ל הודיע על ההחלטה לאחר דיונים בצבא, "ולאור מיקוד הצבא במלחמה ובהתאם להמלצת מפקד חיל הים ומפקד חיל האוויר".
גם ברשויות המקומיות שוקלים בכובד ראש כיצד לקיים השנה את אירועי יום הזיכרון ויום העצמאות. מי שהתחיל את היוזמה לקיים חגיגות צנועות השנה היה ראש העיר גבעתיים, רן קוניק, שפנה בחודש מרץ לכל ראשי הרשויות וקרא להם לחגוג בצמצום את יום העצמאות ה-76, מתוך סולידריות עם המשפחות השכולות והזדהות עם משפחות החטופים. בנוסף הוא קרא לפתוח את בתי הקפה והמסעדות רק מהשעה 12:00 ולהימנע מהשמעת מוזיקה במקומות ציבוריים, לרבות מקומות בילוי ופנאי.
אלו שהחליטו בכל זאת לקיים השנה אירועים חגיגיים, כמו עיריית ירושלים והחלטתה להוציא לדרך את העדלאידע בעיר בפורים - זכו לביקורת קשה על העיתוי, בין היתר ממשפחות חטופים, שסירבו לקבל את צעדות השמחה ברחובות כשיקיריהן עדיין בשבי וקראו לדחות את האירוע. במהלך התהלוכה בירושלים במרץ, החלה מחאה בקרב כ-50 איש מקרב עשרות אלפי הצופים שהתפרשו לאורך הציר שבו היא נעה. הם קראו "בושה", ו"את כולם עכשיו".
את התהלוכה, אגב, הובילו משפחות חטופים יחד עם ראש העיר ירושלים משה ליאון, שהחליט לשנות את מתכונת האירוע בעקבות פניית המשפחות והזעם שלהן על קיומו.
במקביל לדבריו של חולדאי בוועדה ולהודעתו על ביטול המצעד, בירושלים הודיעו כי דווקא יקיימו השנה את המצעד בעיר, במתכונת מיוחדת וכחלק מהמאבק להחזרת החטופים. המצעד שיתקיים ב-30.5, יצעד במתכונת מותאמת לרוח התקופה, ובמסלול הצעידה המסורתי.
כזכור, מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים הוא אירוע מחאתי ובעל אופי שונה מן המצעד בתל אביב, זו גם הסיבה שימשיך להתקיים גם השנה. בבית הפתוח בירושלים, שמפיק את מצעד הגאווה והסובלנות בבירה, מציינים כי "המצעד צפוי להיות מפגן של סובלנות ותקווה, המקדש את החיים, החופש והאהבה, מפגן של עוצמה קהילתית ואופטימיות לעתיד טוב יותר שרבים מאיתנו כה זקוקים לו".