לאור הקריאות ההולכות ומתרבות לביטולו של התו הירוק, שר הבריאות ניצן הורוביץ הבהיר בצהריים (רביעי) כי משרדו ממשיך לשקול ולבחון את ההצעה - אך נכון לעכשיו היא לא על סדר היום.
"אנחנו כל הזמן עם האצבע על הדופק על כל דבר", אמר הורוביץ במסיבת העיתונאים בעניין סל התרופות. "אנחנו בוחנים את המדיניות שלנו ובמידת הצורך מתאימים את ההנחיות למציאות שמשתנה כל הזמן במהירות רבה מאוד. כרגע, העניין הזה הוא לא על סדר היום שלנו - אבל אני אומר, שאנחנו באים בפתיחות וכל הזמן מסתכלים על התועלת מול החסרונות, בודקים את עצמנו ושומעים המלצות כל הזמן. כרגע זה לא על הפרק, אבל אנחנו דנים בזה".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של בכירי מערכת הבריאות על סל התרופות
מסיבת עיתונאים של בכירי מערכת הבריאות על סל התרופות
שר הבריאות הורוביץ, היום
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
התו הירוק
התו הירוק
מציגים את התו הירוק
(צילום: EPA)
הורוביץ הזכיר את קיצור הבידוד לחמישה ימים והדגיש כי שאר ההקלות ממשיכות להיבחן על שלל השיקולים הנלווים. בהמשך נשאל השר על היעדר נתוני התחלואה באתר הייעודי של משרד הבריאות, והתחמק מלהשיב על התקלות באתר.
"אנחנו עורכים בדיקות מוסדיות - אנטיגן ו-PCR - בהיקפים עצומים שאין להם אח ורע. המדינה משקיעה בזה הון תועפות. מעבר לזה, כ-420 אלף בדיקות נעשו אתמול ומעבר לכך יש עוד מיליוני בדיקות ביתיות שכבר חילקנו. הדבר האחרון שאפשר לבוא איתו בטענה למערכת הבריאות זה שאין מספיק בדיקות. המדינה עושה פה מהלך רציני ורחב של בדיקות כחלק מהמאמץ שלנו מול המגפה".
הוא הוסיף כי "יש מדינות רבות שפושט חדלו לבדוק בכלל, ואנחנו לא בגישה הזאת. לכן הבדיקות חשובות מאוד. ואני בהחלט חושב שמערכת הבריאות יכולה להיות גאה בזה".
4 צפייה בגלריה
תורים לבדיקות קורונה בהבימה תל אביב
תורים לבדיקות קורונה בהבימה תל אביב
"אנחנו עורכים בדיקות בהיקף שאין לו אח ורע"
(צילום: מוטי קמחי)
השבוע דווח על דיונים במשרד הבריאות בנושא ביטול התו הירוק, בשל העובדה כי תוקף התו הירוק למי שהתחסנו ראשונים במנה השלישית צפוי לפוג בחודש הבא. ביטול התו הירוק נידון נוכח זינוק במספר המחוסנים שנדבקים בזן האומיקרון, והעלייה במספר המחוסנים שמגיעים לאשפוז בבתי החולים.
נושא ביטול או שינוי התו הירוק נידון בישיבת קבינט המומחים האחרונה, והוא המליץ בשלב זה להמשיך במדיניות הנוכחית. עם זאת בסיכום הישיבה נאמר כי "בהמשך יהיה מקום לדון בהחלפת התו הירוק בתו סגול בחלק מענפי המשק, או לשלב בין השניים". בכיר במערכת הבריאות אמר כי "הנושא נידון בימים האחרונים".
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
פועל לביטול התו הירוק. שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: אביגיל עוזי)
אתמול קרא שר האוצר אביגדור ליברמן לביטול התו הירוק. "אין היגיון רפואי ואפידמיולוגי בתו ירוק, ועל כך מסכימים מומחים רבים", הוא כתב בטוויטר. "מה שיש זו פגיעה ישירה בכלכלה, בתפקוד היומיומי ובנוסף תרומה לא קטנה לפאניקה בציבור. אני פועל מול כל הגורמים על מנת לבטל את התו הירוק ולשמור על שגרת חיים נורמלית לכולנו".
במערכת הבריאות חלוקים בנושא, אך גוברים הקולות שאומרים כי במציאות הנוכחית תרומת התו שולית. "לתו הירוק יש חשיבות כחלק מההתמודדות עם הנגיף", אומר פרופ' נדב דוידוביץ', מומחה לבריאות הציבור ומנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון. "במצב הנוכחי שבו אנחנו רואים שגם אנשים מחוסנים אמנם פחות נדבקים, אבל לא באותם פערים כמו שראינו בזנים הקודמים אל מול אלו שאינם מחוסנים, חשוב לשנות את התו הירוק. בין אם לצמצם אותו או להוסיף לו את האפשרות של כניסה מופחתת של אנשים, במיוחד למקומות שבהם אנשים מבוגרים שנמצאים בסיכון מגיעים אליהם כמו תיאטרון".

בשידור חי מהבידוד: האם בדיקת האנטיגן תצא שלילית?

בינתיים היום נכנסו לתוקף ההנחיות החדשות ליציאה מבידוד. שיר שרייבר ממיתר ודוד גרשונוביץ מקריית אונו, ששוהים בבידוד, הסכימו לעשות בדיקת אנטיגן בשידור חי באולפן ynet.

על פי ההנחיות החדשות, מאומתים לקורונה יוכלו לצאת מבידוד לאחר חמישה ימים, אם יקבלו תוצאות שליליות בשתי בדיקות אנטיגן ביתיות, אחת בערב יום הבידוד הרביעי ושנייה בערב היום החמישי, בתנאי שאין להם תסמינים.
"היומיים הראשונים היו ממש קשים, אבל עכשיו כבר יותר טוב. אני עדיין משתעלת עם ליחה, וסובלת קצת מכאבים בחזה", סיפרה שיר, שהיום זה היום השלישי שלה בבידוד. דוד, שנמצא בבידוד זה היום הרביעי, אמר: "אני בסדר גמור, התחיל בינוני והפך לקל לשמחתי. סובל רק משיעול קל".
בדיקת האנטיגן של שיר יצאה חיובית גבולית, אף שהיא עדיין סובלת מתסמינים. דוד, לעומתה, קיבל תוצאה חיובית חד משמעית, למרות שהוא סובל משיעול קל בלבד.