סמ"ר במיל' מתניה אלסטר, בן 22 משדה אילן ולוחם בגדוד 221 בחטיבת כרמלי, נהרג ביום רביעי האחרון מירי נ"ט בגבול לבנון. אלסטר הוא ההרוג הרביעי בגבול מפרוץ המלחמה, אחרי שבקרב עם מחבלים שחדרו לישראל ביום שני נהרגו סא"ל עלים סעד ושני לוחמי החפ"ק שלו - רס"ל ג'ואד עאמר ורס"ל (מיל') גלעד מולכו.

הנ"ט שוגר משטח לבנון לעבר עמדה צבאית סמוך לערב אל עראמשה בשעות הבוקר של יום רביעי. בתגובה, צה"ל תקף בלבנון באמצעות ירי ארטילרי וכטב"ם. התקרית הזו הצטרפה לתקריות רבות נוספות שהתרחשו בגבול מאז מתקפת הפתע של חמאס, כולל שיגורי רקטות לשטח ישראל וניסיונות חדירה. על חלק מהתקריות הללו לקחו אחריות חמאס והג'יהאד האיסלאמי, ועל אחרות חיזבאללה.
מספר ההרוגים הגבוה חסר תקדים, ובכל תקופה אחרת היה מוביל ככל הנראה להסלמה חמורה במצב הביטחוני בצפון - אלא שלפי שעה צה"ל לא מגיב באופן שיביא לפתיחת מערכה מול חיזבאללה. ממשלת לבנון קראה אף היא לארגון הטרור להישאר מחוץ למלחמה, בצל המצב הכלכלי הקשה בו שרויה המדינה. גורמים בפיקוד העורף מעריכים, על אף האירועים החוזרים ונשנים ומחיר הדמים הכבד, שבחיזבאללה לא מעוניינים להיכנס למלחמה מול ישראל ולכן ניתן להימנע ממנה. עם זאת, בנאום שבו הודיע על כניסתו לממשלת החירום, אמר השר בני גנץ כי "אם יהיה צורך - גם בלבנון ירגישו את עוצמתנו".
מנגד, דווקא ראשי ערים ורשויות הם אלו שדורשים מצה"ל להפסיק במדיניות הרחקת המלחמה ולפעול להכרעה והרחקת האיום. "אנחנו עומדים מול איום קיומי על המדינה", סבור אביחי שטרן, ראש העיר קריית שמונה. "תגובה רפה כלפי האויבים שמבקשים להשמיד אותנו, מדרום ומצפון, משמעותה סוף מדינת היהודים. זו ההזדמנות להכריע, ואנחנו פה בעורף חסונים וערוכים ונותנים את הגיבוי המלא לצה"ל להתעסק בחזית הלחימה".

בינתיים, עשרות יישובים לאורך גבול לבנון, מהר דב ועד ראש הנקרה, נראים כמו יישובי רפאים. מעט מאוד תושבים נשארו בצל החשש לפתיחת חזית נוספת, ואת אלה שעזבו החליפו כוחות צבא. כלי מלחמה גדולים חורצים את השבילים שלא פגשו מאז 2006 במלחמת לבנון השנייה, והכניסות ליישובים הסמוכים לגבול סגורים ומסוגרים. חברי כיתת הכוננות של היישובים שומרים בפתח ומונעים, בהנחיית צה"ל, כניסה של אזרחים שאינם תושבי המקום. מעת לעת נשמעות אזעקות - רובן אזעקות שווא - שמתריעות מפני טילים, חדירת כלי טיס או חדירת מחבלים.
כיתות הכוננות ביישובי הצפון, נזכיר, התלוננו בימים האחרונים על מחסור בכלי נשק - בצל הקרבות ההירואיים שניהלו כיתות הכוננות בעוטף עזה, שהצליחו להציל חיים. כך למשל, ראש מועצת מטה אשר שבגליל המערבי, משה דוידוביץ', אמר השבוע ל-ynet live כי "אצלי יש 32 ישובים שרק ישובים צמודי גדר שמאויישים בכיתות כוננות עם רובי סער. ביישובים שיותר מרוחקים הגבול, אין ולו רובה אחד".
ובצל החשש וההיערכויות, גורמים בכירים בארצות הברית - כולל הנשיא ג'ו ביידן ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן - חוזרים בימים האחרונים שוב ושוב על אותן האזהרות לחיזבאללה ולאיראן, שתכליתן למנוע מהם להיכנס ללחימה. ארה"ב אף מקרבת נושאות מטוסים וספינות מלחמה לישראל כמסר הרתעתי, כשהמטרה היא למנוע מהלחימה ברצועת עזה להתרחב ולהפוך למערכה כוללת רב-זירתית.
ובתוך כך, שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן הגיע הלילה לביירות והתקבל על ידי משלחת של נציגי חיזבאללה ומפלגת אמל בפרלמנט הלבנוני. גם נציגים מטעם חמאס והג'יהאד האיסלאמי הגיעו כדי לקבל את פניו. בנאום מלבנון מסר שר החוץ האיראני כי איראן תמשיך בהתנגדות בכל הכוח, והדגיש כי ישראל מבצעת פשעי מלחמה כשהיא עוצרת את החשמל והמים לעזה ותוקפת אזרחים ברצועה.