בצל הטבח הנוראי שביצעו מחבלי מחבלי חמאס שחדרו ליישובי עוטף עזה, והתחממות הגבול הצפוני שכללה עימות עם מחבלים שחצו את הגבול, צפה שאלת ההיערכות של כיתות הכוננות ביישובי הצפון לאירוע דומה של חדירה. ראש מועצת מטה אשר שבגליל המערבי, משה דוידוביץ', אמר היום (שלישי) ב-ynet Live: "אצלי יש 32 ישובים שרק ישובים צמודי גדר שמאויישים בכיתות כוננות עם רובי סער. ביישובים שיותר מרוחקים הגבול, אין ולו רובה אחד".

לדברי דוידוביץ', "ראינו מה קרה בעוטף עזה, מחבלים הגיעו לאופקים ולקיבוצים שהם בעורף. אני מיום שבת מדבר עם כל גורם אפשרי - מאלוף הפיקוד, עד פיקוד העורף ועוזרי שר הביטחון והשר לביטחון לאומי - שייתנו לנו כלי נשק לצייד את כיתות הכוננות. אני מוכן לשלוח משאית לאן שיגידו, אפילו לאילת".
ראש המועצה הצפונית הוסיף כי "אנחנו נמצאים במלחמה, זו ההגדרה - וכיתות הכוננות פשוט יכולות להציל חיים, להגן על היישובים ולמנוע חדירות. אני פונה לשר הביטחון ולרמטכ"ל - תנפקו בזה הרגע נשקים לכל כיתות הכוננות של יישובי קו העימות מהצפון ועד הדרום, כולל ביהודה ושומרון.
3 צפייה בגלריה
סריקות באופקים
סריקות באופקים
"מחבלים הגיעו גם לאופקים". הזירה שבה התבצרו המחבלים בעיר, בשבת
(צילום: אילנה קוריאל)
3 צפייה בגלריה
"צריך לצייד בכלים הנדרשים כדי להגן על היישובים". נשקייה במושב נתיב העשרה, ארכיון
"צריך לצייד בכלים הנדרשים כדי להגן על היישובים". נשקייה במושב נתיב העשרה, ארכיון
"צריך לצייד בכלים הנדרשים כדי להגן על היישובים". נשקייה במושב נתיב העשרה, ארכיון
(צילום: רועי עידן)
"אני חושב שצריך להסיר את כל המכשולים, ובמקום לברבר כל כך הרבה להגיע עכשיו עם משאית ולנפק לנו, כמו שיודעים לעשות בצה"ל, 300 כלי נשק. צריך לצייד אותנו בכלים הנדרשים כדי להגן על היישובים שלנו".
במקביל לתחינתו של דוידוביץ', השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע היום על המינוי של ניצב בדימוס שמעון לביא ל"פרויקטר לחלוקת נשקי סער לכיתות כוננות האזרחיות ביישובים ברחבי הארץ". לדברי בן גביר, המינוי של לביא נועד לטובת "היערכות לאירועי 'שומר החומות 2'", קרי התמודדות עם הפרות סדר בתחומי ישראל תוך כדי המלחמה.

3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר. הורה לחמש את כיתות הכוננות, אבל לא התייחס לחשש מחדירת מחבלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לטענת המשרד לביטחון לאומי, מאז יום שבת החל המשרד בריכוז מאמץ כפול למתן רישיונות לכלי ירייה פרטיים ולהשגת רובי סער לחלוקה לכיתות הכוננות האזרחיות. עם זאת, הודעת המשרד לא התייחסה לנושא היערכות כיתות הכוננות לחדירת מחבלים ביישובים קרובים לגבול.
בן גביר מסר היום כי "הורה לרכוש למעלה מ 10,000 כלי ירייה. בשלב ראשון ובאופן מיידי, נרכשו 4,000 רובי סער ממפעל ישראלי שיחולקו לכיתות הכוננות".
עוד נמסר מהמשרד לביטחון לאומי כי עם פרוץ המלחמה, סיכם השר עם מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי גם על תגבור מיידי של נשק ותחמושת לכלל הכוחות בשטח, לרבות מתנדבי המשמר האזרחי. כמו כן, סוכם בין השניים "על גיוס גדודים המיועדים להתמודד עם אירועי הפח"ע המוניים ברחבי ישראל ופתיחת הצירים".