נשים ישראליות יקרות,
ערב יום האישה הבינלאומי לא שמח לכן. ברוכות הבאות למציאות העגומה של חיינו. בואו, שבו במקומות. אל תטרחו להרגיש בנוח. שימו לב, נשים יקרות, הכיסא שאתן יושבות עליו תוכנן עבור גבר מערבי ממוצע ששוקל 80 ק"ג וגובהו 1.75. הוא לא תוכנן עבורכן, ממש כמו שעות העבודה שלכן, האוכל שאתן אוכלות, התרופות שאתן נוטלות והחיים שאתן חיות. מאז ומעולם, נשים היו סייד קיק.
אין ספק שלאורך ההיסטוריה נשים לחמו למען נשים ולמען זכויות הנשים ושיפרו את מצבן של נשים. למרבה הצער, בשבעה באוקטובר קיבלנו תזכורת אמיתית, חשופה, מגורענת לעד כמה קשה, כמה מכאיב וכמה פוצע זה להיות אישה.
לא אנסו אותך? תחייכי.
לא רצחו אותך? תגידי תודה.
לכי לצד, שאי תפילה קטנה.
בשבעה באוקטובר חזרנו לימי המלחמות הגדולות של ההיסטוריה, בהן נשים שילמו מחירים בשדה הקרב, רק בשל היותן נשים. הן נאנסו, עונו, נחטפו, נשרפו, איבריהן נכרתו, נורו, נשחטו ונרצחו. עד כה, מדובר בהשפלה הגדולה ביותר בתולדות מדינת ישראל לא רק של המדינה, לא רק של אזרחיה, לא רק של צבאה - אלא גם של נשותיה. עת כתיבת שורות אלה נשים ישראליות כפותות בעזה בשבי החמאס. רק האל יודע מה עובר עליהן.
כחלק מעמותת "רוח נשית" המסייעת לנשים ישראליות שורדות אלימות להפוך לעצמאיות כלכלית, אחיותיי ואני מנסות להיטיב את זכויותיהן ואת מעמדן של הנשים הישראליות. אנחנו פועלות בכל השדות האפשריים בכל האמצעים שברשותנו - אנחנו חותרות כבר כמעט עשור להעביר בכנסת את סעיף האלימות הכלכלית, שיאפשר לשופטי בית המשפט הישראלי להתייחס לרכיב הכלכלי בין בני זוג ככפוף לחוק האלימות במשפחה, אותו הטמיעה ראשת הממשלה גולדה מאיר בספר החוקים הישראלי;
אנחנו מסייעות לנשים ששרדו את כל סוגי האלימות שאפשר לחשוב עליה, לקבל ליווי, הכשרה ולהקים עסק משלהן, שיאפשר להן להיות עצמאיות כלכלית ולא תלויות באף גורם שעשוי לאיים עליהן או להיות אלים כלפיהן;
קידמנו זה עתה נוהל חדש בביטוח לאומי להבטחת הכנסה בהקמת עסק קטן לתקופה של עד שלוש שנים, דבר שיאפשר ביטחון בהקמת העסק ומבטיח סיוע לכלכלה הישראלית תוך עידוד הקמת עסקים חדשים שיזרימו כסף ויגדילו תעסוקה בישראל;
הוצאנו לאור ספר יחיד מסוגו בעולם "באה בחשבון", המביא 20 מונולוגים של ישראליות מכל רחבי הארץ, ששרדו אלימות כלכלית;
כעמותה שקיבלה הכרה בינלאומית באו"ם במסגרת סטטוס יועץ מיוחד, מנכ"לית העמותה, עו"ס תמר שוורץ, תציג בשבוע הבא ב-11 במרץ בפני האו"ם במסגרת כנס צד מיוחד ליום האישה הבינלאומי, את מצבן של הנשים הישראליות מאז המלחמה.
מה תאמר שוורץ בשבע הדקות שהוקצו לה, בפני הגוף שמסרב להכיר בזוועות שעשו לנשים מאז השבעה באוקטובר?
היא תדגיש עד כמה ארוכות טווח יהיו השלכות המלחמה על נשים וילדים בתקופה הבאה עלינו. היא תציג את ההחמרה במצבן של נשים הסובלות מפוסט-טראומה מורכבת כתוצאה מאלימות בעקבות הלחימה, היא תציג את האלימות הגואה בבית בזמן מלחמה, שעלולה להביא למצבי סיכון קיצוניים, היא תספר על נשים נפגעות אלימות שנאלצו לעזוב את בתיהן ולחוות לחץ כלכלי, התערערות השגרה, פיטורים ועוני והיא תקווה שכל זה לא ייפול על אוזניים ערלות.
יום האישה הבינלאומי לא נועד לצאת נגד גברים, שאיכויותיהם אינן מוטלות בספק. הוא נועד להכיר באיכויותיהן של נשים, ולקוות שמה קרה לנשים הישראליות במלחמה הזאת, יזכיר עד כמה ערכן כנשים, יקר מפז.
מאיה גזמאיה גזצילום: ינאי יחיאל
הכותבת ד"ר מאיה גז היא חלק מעמותת "רוח נשית" המסייעת לנשים שורדות אלימות להפוך עצמאיות כלכלית. הציבור מוזמן להשקת הספר "באה בחשבון" שהוציאה העמותה - יום ראשון 10.3.2024 בשעה 19:30 בכתובת בית רשות הרבים, רבינוביץ' 33, ירושלים. הכניסה חופשית.