3 צפייה בגלריה
תקיפות חיל האוויר בעזה
תקיפות חיל האוויר בעזה
תקיפות חיל האוויר בעזה
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP )
על פי הערכה חדשה של המודיעין האמריקני, כמעט מחצית מ-29 אלף הפצצות שחיל האוויר הישראלי הטיל ברצועת עזה מאז 7 באוקטובר היו "פצצות טיפשות" ולא "חכמות" - מה שמגביר את הסיכון לאזרחים מכיוון שהן לא מדויקות. כך דווח ב-CNN.
לפי ההערכה, שבוצעה על ידי משרד ראש המודיעין הלאומי ותוארה ל-CNN על ידי שלושה מקורות שראו אותה, כ-40%-45% מהפצצות לא היו "חכמות". שאר הפצצות כן היו מדויקות, לפי ההערכה. לפי משרד הבריאות בעזה, שמנוהל על ידי חמאס, יותר מ-18 אלף בני אדם נהרגו ברצועה מאז 7 באוקטובר.
בדיווח של CNN נכתב כי תחמושת לא מונחית היא בדרך כלל פחות מדויקת ויכולה להוות איום גדול יותר על אזרחים, במיוחד באזור צפוף ומאוכלס כמו עזה - ולכן הקצב שבו ישראל השתמשה ב"פצצות הטיפשות" עשוי להשפיע על מספר האזרחים ההרוגים ברצועה.
3 צפייה בגלריה
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
"ישראל מתחילה לאבד תמיכה גלל הפצצות חסרות הבחנה". ביידן
(צילום: רויטרס)
רב-סרן ניר דינר, ראש מדור תקשורת בינלאומית ביחידת דובר צה"ל, מסר בתגובה ל-CNN כי "אנחנו לא מתייחסים לסוג התחמושת שבה נעשה שימוש". דוברת ראש הממשלה לתקשורת הזרה, קרן הג'יוף, מסרה כי "כצבא המחויב לחוק הבינלאומי ולקוד התנהגות מוסרי, אנו מקדישים משאבים אדירים למזעור הפגיעה באזרחים שבהם חמאס משתמש כמגן אנושי. המלחמה שלנו היא נגד חמאס, לא נגד תושבי עזה".
מומחים אמרו ל-CNN שאם צה"ל משתמש בתחמושת לא מדויקת בקצב שבו ארה"ב מאמינה שהוא עושה, הדבר מערער את הטענה הישראלית על ניסיון למזער אבדות אזרחיות. "אני מאוד מופתע ומודאג", אמר בריאן קסטנר, קצין לשעבר בצבא האמריקני שעסק בחבלה וסילוק פצצות, שמשמש כיום כיועץ ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" בנושאי נשק ופעולות צבאיות. "זה מספיק גרוע להשתמש בנשק כשהם פוגעים בדיוק במטרות שלהם. זו בעיה קשה של פגיעה באזרחים אם אין להם את הדיוק הזה, ואם אתה לא יכול אפילו להיות בטוח שהפצצה אכן נוחתת במקום שבו ישראל התכוונה שתנחת".
3 צפייה בגלריה
הובלת פצועים מהפצצת בתים ברצועת עזה
הובלת פצועים מהפצצת בתים ברצועת עזה
"כחצי מהפצצות לא מדויקות". בנייס הרוס ברצועת עזה
הערכת המודיעין האמריקני מגיעה לאחר שאתמול נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר שישראל מתחילה "לאבד תמיכה" מהעולם במלחמתה בחמאס בגלל "הפצצות חסרות הבחנה". לדבריו, "אחד הדברים שביבי מבין, אבל אני לא בטוח שבן גביר וקבינט המלחמה מבינים, זה שביטחון ישראל יכול לסמוך על ארה"ב. אבל כרגע יש לה יותר מזה, יש לה את אירופה ואת רוב העולם שתומך בה. אבל הם מתחילים לאבד את התמיכה בגלל אותן הפצצות חסרות הבחנה".
הנשיא האמריקני הבהיר עוד כי ארה"ב מחויבת לישראל ותמשיך להעניק סיוע צבאי, והוסיף כי "ביטחון העם היהודי וביטחונה של ישראל כמדינה יהודית עצמאית עומדים על כף המאזניים, ואם ישראל לא תהיה מדינה עצמאית - לא יהיה יהודי בטוח בעולם. לא נפסיק לפעול עד שכל החטופים יחזרו הביתה".