נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס הערב (שלישי) למלחמה בין ישראל לחמאס, ואמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "צריך לעשות שינוי בנושא הישראלי-פלסטיני - ועם ממשלתו הזו קשה מאוד להתקדם". ביידן אמר כי זה הופך את המצב למורכב מאוד עבור מדינות העולם שמסתכלות על פעולות ישראל בעזה. במהלך אירוע גיוס כספים לקמפיין הבחירות לנשיאות שהתקיים בוושינגטון, הוסיף הנשיא כי ישראל מתחילה "לאבד תמיכה" בגלל "הפצצות חסרות הבחנה", והבהיר כי נתניהו לא יכול לסרב להקמת מדינה פלסטינית בעתיד.
ביידן צוטט תחילה באומרו ש"נתניהו צריך לשנות את ממשלתו", אך בבית הלבן פרסמו הבהרה שלפיה הנשיא לא אמר שנתניהו צריך לשנות את הממשלה - אלא צריך לעשות שינוי בנושא הישראלי-פלסטיני, ועם הממשלה הזו - קשה מאוד להתקדם.
2 צפייה בגלריה
ביקור ג'ו ביידן בישראל
ביקור ג'ו ביידן בישראל
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
בדבריו הערב הזכיר ביידן מפורשות את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, כשאמר כי "זו הממשלה השמרנית ביותר בתולדות ישראל. הממשלה הזו בישראל מקשה מאוד את המצב". לדבריו, "יש איום על עצם קיומה של ישראל, ואין עוררין על הצורך להתמודד עם חמאס - המטרה היא ביטחון ישראל. אבל בן גביר והאנשים החדשים בממשלה לא רוצים את פתרון שתי המדינות או שום דבר שקשור לפלסטינים, הם מעוניינים בענישה לכל הפלסטינים.
"יש לנו הזדמנות להתחיל לאחד את האזור", אמר ביידן. "אבל אנחנו חייבים לוודא שביבי מבין שהוא חייב לעשות צעדים כלשהם כדי לחזק... אתה לא יכול לומר לא למדינה פלסטינית. זה הולך להיות החלק הקשה". ביידן התייחס למגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה שהוקפאו בשל המלחמה, ואמר כי "אני לא אכנס לפרטים, אך הם, לצד כמה מדינות אחרות, רוצים לנרמל את היחסים".
הנשיא האמריקני הבהיר כי ארצות הברית מחויבת לישראל ותמשיך להעניק סיוע צבאי, והוסיף כי "ביטחון העם היהודי וביטחונה של ישראל כמדינה יהודית עצמאית עומדים על כף המאזניים, ואם ישראל לא תהיה מדינה עצמאית - לא יהיה יהודי בטוח בעולם. לא נפסיק לפעול עד שכל החטופים יחזרו הביתה.
"אחד הדברים שביבי מבין, אבל אני לא בטוח שבן גביר וקבינט המלחמה מבינים זה שביטחון ישראל יכול לסמוך על ארצות הברית", הוסיף הנשיא. "אבל כרגע יש לה יותר מזה, יש לה את אירופה ואת רוב העולם שתומך בה. אבל הם מתחילים לאבד את התמיכה בגלל אותן הפצצות חסרות הבחנה. כעת עלינו לעשות הכול חמאס ייתן דין וחשבון למה שעשה. הם חיות שחרגו ממה שכל קבוצת טרור אחרת עשתה. אחרי זה, יש לפעול לקירוב ישראל באופן שיאפשר את תחילת האופציה של פתרון שתי המדינות".
שר התקשורת שלמה קרעי התייחס לדברי הנשיא האמריקני, הודה לו על ידידות אמת ועל כך "שיצא מגדרו בתקופתה הקשה ביותר של מדינת ישראל", אך ציין כי "לא תהיה כאן מדינה פלסטינית. לעולם לא נאפשר להקים מדינה נוספת בין הירדן לים. לעולם לא נחזור על אוסלו". לדבריו, "אנחנו חיים כאן, זוהי ארצנו. נחלת אבותינו ההיסטורית. במילותיו של הנשיא ביידן: 'ביטחונו של העם היהודי מוטל כאן על כף המאזניים'. בהחלט כן. מדינה פלסטינית תסכן אותו. תודה, הנשיא".
ביידן ערך הלילה את טקס הדלקת החנוכייה המסורתי של הבית הלבן, בסימן המלחמה ברצועת עזה והאנטישמיות הגוברת ברחבי ארה"ב. במהלך הטקס התייחס ביידן ליחסים עם ההנהגה במדינה ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי "שלא תטעו, היו לי מחלוקות עם חלק מההנהגה הישראלית.
"אני מכיר את נתניהו 51 שנים. יש תמונה על הדסק שלו, שלי איתו, כשהוא עבד כאן בשירות החוץ ואני הייתי סנאטור בן 32", הוסיף ביידן. "כתבתי לו למעלה 'ביבי, אני אוהב אותך, אבל אני לא מסכים עם שום דבר שיש לך לומר'. זה בערך אותו הדבר היום. זאת נקודה קשה". עם זאת, הוא ציין כי "אמרתי אחרי מתקפת 7 באוקטובר שהמחויבות שלי לישראל בלתי ניתנת לערעור. אם לא הייתה ישראל אף יהודי בעולם לא היה מוגן".
2 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
סאליבן ידון עם נתניהו על המעורבות הצבאית בעזה אחרי המלחמה
(צילום: AFP)
גם בנוגע ליום שאחרי חמאס החלו להתעורר מחלוקות בין ישראל לארצות הברית, והערב נתניהו אותת שוב כי לא יסכים שהרשות הפלסטינית תשלוט ברצועת עזה אחרי הפלתו של ארגון הטרור. "אני מאוד מעריך את התמיכה האמריקנית להשמדת החמאס והחזרת חטופינו", אמר נתניהו הערב. "אחרי שיח אינטנסיבי עם הנשיא ביידן ואנשיו קיבלנו גיבוי מלא לכניסה הקרקעית ובלימת הלחצים הבינלאומיים להפסקת המלחמה. כן, יש מחלוקות לגבי 'היום שאחרי חמאס', ואני מקווה שנגיע להסכמה גם כאן".
בתוך כך, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן אמר אחר הצהריים כי בכוונתו לדון עם ישראל בלוח הזמנים להמשך המלחמה בעזה. סאליבן אמר עוד כי בכוונתו לשוחח עם נתניהו על הצהרותיו בנוגע למעורבות הצבאית הישראלית בעזה אחרי המלחמה. סאליבן יגיע לישראל ביום חמישי הקרוב, ובשבוע הבא צפוי להגיע לארץ שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין.
בכירים אמריקנים הבהירו כבר בסוף השבוע האחרון כי ארצות הברית לא הציבה דד ליין להמשך הלחימה, אך יש ציפייה שעד סוף השנה האזרחית ישראל תסיים את השלב של מלחמה בקצב ובעצימות גבוהה, ולאחר מכן הלחימה תהיה ממוקדת יותר ובעצימות הרבה יותר נמוכה. אחד מהבכירים הוסיף כי ברור שייקח לישראל עוד זמן לחסל את חמאס, בדיוק כשם שלקח לארה"ב שנים לחסל את דאעש, אך הדגיש כי ישראל לא תוכל להמשיך בקצב התקיפות הנוכחי ובהיקף כזה של תקיפות אוויריות.
נתניהו אמר בשיחתו האחרונה עם ביידן כי הפעולה בחאן יונס, שבדרום הרצועה, תימשך בעצימות גבוהה עד סוף השנה האזרחית, אך לאחר מכן ישראל תצטרך עוד כמה שבועות כדי לטהר את השטח ממחבלים.