3 צפייה בגלריה
פילבר בבית המשפט
פילבר בבית המשפט
פילבר בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
התובעת במשפט נתניהו, עורכת הדין יהודית תירוש, ניסתה ביום שלישי להוציא כרטיס אדום לעד המדינה שלמה פילבר בדרישתה להכריז עליו כעד עוין, והצליחה להשיג רק כרטיס צהוב. אך מבחינתה זה מספיק בשלב זה.
חבר השופטים, בראשות השופטת רבקה פלדמן-פרידמן, יודע היטב מה מונח על הכף. בית המשפט שדן בתיק מעורב מאוד בנפתולי הנרטיב המשפטי והציבורי, אבל הוא משתדל להתערב בצמתים חשובים ומהותיים. בכל זאת מדובר בתיק הדגל של התביעה שעוסק בראש ממשלה לשעבר, ואולי גם עתידי. לכן, באינטליגנציה (גם רגשית) רבה, החליטה ראש ההרכב לבחור בדרך הביניים. היא פסקה שלא להכריז על פילבר כעד עוין, אך התירה לתביעה לחקור אותו בכל דרך שהיא מוצאת לנכון. כלומר, מעין חקירה נגדית עם כל האגרסיביות שהיא מקפלת בתוכה.
3 צפייה בגלריה
פילבר בבית המשפט
פילבר בבית המשפט
התביעה הצליחה להשיג רק כרטיס צהוב. פילבר בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
נתניהו בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי)
יום שני ושלישי היו ימים דרמטיים באולם בית המשפט המחוזי. למרות הצהרת ההערצה של פילבר לנתניהו ביום העדות הראשון שלו, בינתיים מבחינת הפרקליטות הוא מספק את הסחורה, ונכון לעכשיו ההימור שלה עליו מוכיח את עצמו. עד המדינה מספק את היסודות לטענת התביעה אודות היחס המועדף של נתניהו לאלוביץ' ולהסדרי הרגולציה המיוחדים שהוטלו עליו למען בעלי בזק לשעבר. גם סיפור מעטפת הסיקור אודות נתניהו באתר "וואלה" מוסיפה.
בינתיים, אחרי ימי העדות הראשונים שניהלה התביעה, כולם מזיעים. הפרקליטות נאבקת על קיבוע גרסת כתב האישום, יחד עם סיפור המעשה והעדויות במשטרה. התובעת תירוש, שמתנהלת כמי שנלקחה מסדרת טלוויזיה משפטית בהוליווד, תפסה את תפקיד שומרת חומות התביעה. תירוש נחושה שלא לתת לפילבר לזלוג מגרסתו בחקירה וברענון, וניסיונו להיחלץ מכמה מאמירותיו בטיעונים של היותו נתון לחקירה של "רוטוויילרים", או בטיעון שיש לראות את העדויות במסגרת הקשרן, נדחו על ידי התובעת בחמת זעם.

אם במהלך שני ימי העדויות הראשונים השתמשה תירוש באיומים מרומזים שתבקש להפכו עד עוין, ביום שלישי האיום הפך למציאות. פילבר, שמנסה ללכת על המים ולהיות דו-משמעי, שמע ביום שלישי בעת מימוש האיום של תירוש להכריז עליו עד עוין את פעמי חדרי החקירות. כשחושבים על זה שהוא הפך לעד מדינה תוך 48 שעות מחקירתו, ומבלי שיופעלו עליו לחצים, ברור שהוא לא רוצה לחזור למקום הזה.
גם פרקליטי נתניהו בלחץ. הם מבינים שפילבר הוא עד מרכזי ומהותי בהוכחת השוחד, ויודעים שלמרות שניסה לרכך את עדותו ואת משמעותה, הרי שגם אם יסטה ממנה פה ושם - בסופו של דבר הוא מספר סיפור קוהרנטי ומפליל. יותר מזה, פילבר נמצא תחת איום מתמיד מצד התביעה, כך שברור שכשייחקר נגדית על-ידי הסנגורים, החקירה הקשוחה של תירוש תיראה כמו טיול בפארק.
ביום שלישי יצא פילבר כשידיו על ראשו. הוא דומה עתה לאסיר אזוק אלקטרונית, שאוי לו אם ינוטר או יסטה מתנאי השחרור. התביעה ובית המשפט לא יהיו סבלנים כלפי שינוי מהותי בעדות, והסנגורים של נתניהו ואלוביץ' יודעים שניתן יהיה להשתמש בסתירות ובתעתועים של פילבר בחקירות הנגדיות, אך חוט השני בסיפור שלו לא התערער בינתיים.
כל אלו מחזקים את ההערכה הרווחת לקראת הקיץ. נתניהו לא חזר לאולם הדיונים כי הוא מבין שהרוח הנושבת באולם המחוזי עקב עדותו של פילבר, אינה משב קל אלא רוח פרצים. הוא לא יכול לחבוש את ספסלי האולם כל הזמן. התובעת תירוש אמנם נחושה, ומולה גם צוות ההגנה של נתניהו, אבל מי יכול להחזיק מתח ודריכות כזו במשך שנים? אירועי השבוע רק מחזקים במערכת המשפטית את ההערכה על חידוש מהותי של השיחות על הסדר טיעון במשפט בתום תקופת החגים.
פורסם לראשונה: 23:17, 30.03.22