היחסים בין ישראל לידידתה ארצות הברית מתוחים. מאז הוקמה הממשלה הנוכחית, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו עדיין לא קיבל הזמנה לבית הלבן. שורה של סוגיות בוערות עומדות על הפרק: איראן, פלסטינים, סעודיה והפטור המיוחל מוויזה. בתוך כל זה, בחודש הבא יעזוב את ישראל שגריר ארה"ב טום ניידס, והתקופה המורכבת תימשך ללא שגריר מכהן.
2 צפייה בגלריה
על רקע המתיחות בין המדינות, ארה"ב מחפשת את השגריר הבא
על רקע המתיחות בין המדינות, ארה"ב מחפשת את השגריר הבא
על רקע המתיחות בין המדינות, ארה"ב מחפשת את השגריר הבא
( צילום: EPA, רויטרס)
בבית הלבן ובמשרד החוץ האמריקני החלו לעבוד על רשימה של מועמדים פוטנציאליים להחלפת ניידס. לפי גורם בממשל, בשלב הראשוני ייערכו בדיקות רקע במשך כמה שבועות, ורק אז יחל תהליך הבחירה בסנאט, כולל שימוע. מדובר בתהליך שיכול להתעכב מכל מיני סיבות שלא קשורות בהכרח למועמד עצמו, כמו הרוב המצומצם בסנאט והקושי של הדמוקרטים להעביר שם מינויים. בכל מקרה, גורמים בממשל מעריכים שתהליך הבחירה יימשך כמה חודשים, ומקווים כי השגריר יגיע עוד לפני סוף השנה.
עד שייבחר שגריר חדש, תמלא את מקומו של ניידס סגניתו סטפני האלט, מי שריכזה את הטיפול בפטור מוויזה. גורמים שקרובים לממשל אומרים שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן צפוי למנות אדם פוליטי שמקורב אליו, כדי שידבר בשמו - בדיוק כפי שעשה ניידס. ככל הנראה, לא ימונה לתפקיד דיפלומט מקצועי. רשימת המועמדים לתפקיד ארוכה וכוללת רק יהודים, ביניהם לא מעט נשים. אם תמונה אישה זה יהיה תקדים היסטורי, כיוון שמעולם לא שירתה אישה כשגרירת ארה"ב בישראל.
2 צפייה בגלריה
שגריר ארה"ב, טום ניידס בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
שגריר ארה"ב, טום ניידס בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
שגריר ארה"ב הפורש טום ניידס, 3 נשים ו-6 גברים מועמדים להחליפו
(צילום: עמית שאבי)
אחת הנשים ששמה עלה כמועמדת לתפקיד היא סוזי גלמן, שעמדה עד לאחרונה בראש פורום המדיניות הישראלי (IPF) והנשיאה לשעבר של הפדרציה היהודית של וושינגטון. היא תומכת גדולה במפלגה הדמוקרטית ובנשיא ביידן וגם תורמת גדולה. גלמן ביקרה את המהפכה המשפטית בישראל ויצאה נגד המינויים של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
מועמדת נוספת היא קטי מנינג, לשעבר נשיאת ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, וחברת בית הנבחרים מצפון קרוליינה. המועמדת השלישית היא ג'יין הרמן, חברת קונגרס לשעבר מקליפורניה. היא נחשבת ביטחוניסטית, פרו ישראלית ופעילה לקידום הסיוע לישראל, חיזוק התעשיות הביטחוניות הישראליות ושיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות.
הגברים המועמדים הם רוברט וקסלר, חבר קונגרס לשעבר מפלורידה שנחשב כמי שנמצא בצד שמאל של המפה, ומאוד ביקורתי כלפי נתניהו. סטיב ישראל, לשעבר חבר קונגרס דמוקרטי מניו יורק, נחשב תומך נלהב של ישראל ומילא תפקיד חשוב בחיזוק היחסים בין ישראל לבין ארה"ב. גם הוא נמצא שמאלה מהמרכז ולא חסך ביקורת מנתניהו ומדיניותו. טד דויטש, חבר בית הנבחרים לשעבר מטעם המפלגה הדמוקרטית מפלורידה ותומך ישראל, שעומד כיום בראש הוועד היהודי אמריקאי (AJC).
עמוס הוכשטיין, השליח המיוחד של הנשיא לנושא אנרגיה וארכיטקט הסכם הגבול הימי בין ישראל ללבנון, נחשב כוכב עולה בבית הלבן, דובר עברית רהוטה שגדל בישראל ושירת בצה"ל. מארק גינזברג, שגריר ארה"ב לשעבר במרוקו והשגריר היהודי הראשון שמונה לכהן במדינה ערבית. עיתונאי לשעבר שעוסק בדיפלומטיה ציבורית וחי בעבר בישראל. אהרון קיאק, משמש סגן של השליחה הנשיאותית לתיאום המאבק באנטישמיות, ב-2020 היה איש הקשר של קמפיין הבחירות של ביידן לאוכלוסייה היהודית.