הכנסת השלימה היום (רביעי) את כל החקיקה הנדרשת לקבלת פטור מוויזה לארה"ב, עם האישור הסופי של החוק השלישי והאחרון שנדרש במסגרת שינויי החקיקה. החוק שעבר במליאה בצהריים מחייב את ישראל לאסוף מכל חברות התעופה מידע על הנוסעים בטיסות אל ומישראל. בכך הסתיים הטיפול הישראלי בחקיקה שתאפשר את הפטור, לאחר שמוקדם יותר השנה נודע כי ישראל עמדה בהצלחה יתרה ברף הסירוב של פחות מ-3% ממבקשי הוויזה.
האם זה אומר שמחר בבוקר ישראל תקבל פטור מוויזה לארה"ב? התשובה היא כמובן לא. הדרך לשם עוד ארוכה, לא מדי, וכעת אפשר להתחיל ולראות את האור בקצה המנהרה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמנם חגג את הצעד ואמר כי "הבאנו היום בשורה חשובה לאזרחי ישראל, ובספטמבר 2023 מדינת ישראל צפויה להיכנס לרשימת המדינות הפטורות מוויזה לארה"ב, אבל במחלקת המדינה מיהרו להבהיר: "השתתפות בתוכנית הפטור מוויזה דורשת מישראל טיפול שווה בזכויות הכניסה של אזרחים אמריקנים, כמו שתעשה ארה"ב. זה כולל פלסטינים-אמריקנים, כולל אלה שבמרשם האוכלוסין הפלסטיני".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
השלבים הבאים - עד הפטור מוויזה
(צילום: shutterstock)
גורם מדיני בכיר אומר שהיום נפל דבר. "הושלמה כל החקיקה שמאפשרת לכל ישראלי לקבל ויזה לארה"ב. למעשה, זה מאפשר להתחיל תהליך של חמישה חודשים, עד ספטמבר, שהוא המועד האחרון שבו אנו יכולים לעמוד בלוח הזמנים של האמריקנים", הסביר. "הדרישות כולן נוגעות לשיתוף של מאגרי מידע. צריך להכניס את משטרת ישראל, רשות המסים, המכס, רשות שדות התעופה, חברות התעופה - למאגרים שמסונכרנים עם המאגרים האמריקניים, זאת פעולה ארגונית".
לדברי הגורם, "אנו עושים מעקב שבועי אצל היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי, זה עובד יפה אבל לא יכולנו לממש את הרגולציה עד קבלת החוקים - והיום הושלמו כל החוקים. לגבי הביצוע אנחנו אופטימיים. נעמוד ב-100% מהדרישות האמריקניות, אם נעמוד רק ב-99% - זה לא מספיק".
החקיקה בכנסת הושלמה אחרי לא מעט עיכובים, ובאופן מעט אבסורדי דווקא ביום שהמתיחות בין וושינגטון לירושלים הגיעה לשיא חדש, עם דבריו החריפים של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נגד המהפכה המשפטית - והצהרתו כי לא יזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לבית הלבן בזמן הקרוב. כעת נשאלת השאלה האם המתיחות הזו עלולה לעכב או לטרפד את הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור - והתשובה אינה חד-משמעית.
5 צפייה בגלריה
המהלך יעוכב בגלל המתיחות? "זה לא קשור לממשלה"
המהלך יעוכב בגלל המתיחות? "זה לא קשור לממשלה"
המהלך יעוכב בגלל המתיחות? "זה לא קשור לממשלה"
(צילום: EPA ,AP)
5 צפייה בגלריה
מעקב שבועי נערך בהשתתפותו. הנגבי
מעקב שבועי נערך בהשתתפותו. הנגבי
מעקב שבועי נערך בהשתתפותו. הנגבי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פקידים שמתמחים בנושא חוששים שהדבר אכן ישפיע, מאחר שבסופו של יום מי שאמור לחתום על כך שישראל עמדה בכל התנאים הם פוליטיקאים דמוקרטים: מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ומזכיר ביטחון המולדת אלחנדרו מיורקס. אם יהיה משבר ביחסים - הם תמיד יוכלו למצוא תירוצים לומר שישראל לא עמדה בתנאים ופשוט לא לחתום. בלי החתימה שלהם - אפשר לשכוח מפטור מוויזה.
מאידך, גורמים בכירים בישראל אומרים שאין קשר בין הנושא המדיני והיחסים בין ממשל ביידן לממשלת נתניהו לבין תוכנית הפטור מוויזה. "שאלתי את עצמי למה ממשל דמוקרטי יוצא מגדרו לתת לישראלים פטור מוויזה ועוד לתת לביבי הישג כזה? אז אמרו לי שזה פשוט לא קשור לממשלות".
"יש לאמריקנים גישה עקרונית של תיקון עולם שכל מדינה שמצליחה להצטרף לתוכנית הפטור מוויזה צריכה לעבור טרנספומרציה בכל הרגולציה של הפיקוח שלה על הנוסעים וכלל האזרחים וזה פועל לטובת המאבק שהם מנהלים בעולם נגד הלבנת הון, טרור עולמי, הברחת סמים, סחר בבני אדם וזנות. הם לא מתייחסים לזה כטובה למישהו אלא מצליחים לרתום עוד דמוקרטיות לאג'נדה הכללית שלהם. כמובן יכול להיות שישחקו בזה מבחינה מדינית, אבל אנו מתקשים להאמין שזה יקרה", הוא אמר והוסיף לסיום, האמריקנים מושקעים בזה ועובדים מאוד קשה. יש להם אינטרס ברור שזה יצליח".

אז מה השלבים הבאים?

לאחר אישור החוק האחרון, כעת יוקם בתוך רשות המסים המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים (מלא"ן). המרכז הזה יקבל מחברות התעופה מידע על כלל הנוסעים שנכנסים לארץ ויכלול למשל איפה ישבת במטוס, איזה אוכל הזמנת בטיסה, מי שילם בכרטיס האשראי שלו על הכרטיס שלך ועוד. המידע הזה יאפשר לישראל להילחם בפשיעה, בהלבנות הון, סחר בבני אדם, ביטחון טרור וכדומה. זה משהו שישראל רצתה במשך שנים לעשות, ומבחינת האמריקנים עד שאין מרכז כזה שמרכז מידע על הנוסעים - אנו לא עומדים בתנאי התוכנית. כעת הממשלה מזרזת את הקמת המלא"ן בלוד. בשלב הראשון הוא יהיה מצומצם והחל מעוד חודש יאסוף וינתח את נתוני הנוסעים של חברות התעופה שטסות מארה"ב לישראל ולהפך.
5 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב ועידת מינכן לביטחון
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב ועידת מינכן לביטחון
יחתום על אישור הפטור בהמשך. בלינקן
(צילום: EPA)
עד סוף ספטמבר יצורפו כל חברות התעופה, והמרכז יתחבר ליותר מ-100 חברות תעופה מכל העולם. על פי החוק, רשויות המדינה הרלוונטיות רשאיות לבצע פנייה למרכז כדי לקבל מידע על נוסע שמגיע לישראל. נכון להיום יש בעיה לקבל נתונים כאלה מחברות תעופה אירופיות. ישראל תגיש בקשה רשמית, אך הטיפול בזה עלול להימשך שנים ובינתיים האמריקנים הבהירו שזה לא יעכב את צירוף ישראל לפטור, מכיוון שמדובר בבעיה כלל עולמית וגם הבריטים והקנדים סובלים ממנה.
רשות האוכלוסין וההגירה סיימה להקים את מערכת Advance Passenger Information, שמרכזת את המידע שנאסף על נוסעים לפני ההמראה אל מדינת ישראל וממדינת ישראל לחו"ל. המידע נאסף מרגע שהאדם מגיע לשדה התעופה ועושה צ'ק אין. גם כאן מדובר בכלל הנוסעים לישראל וממנה, לאו דווקא לארה"ב. החוק עוסק במידע שנמצא על הדרכון של הנוסע. לפני מספר שבועות עברה הרשות משלב הפיילוט לשלב האמיתי, שבו בכל טיסה שמגיעה לארץ ישראל מקבלת את המידע על הנוסעים עוד לפני ההמראה או מרגע שהטיסה המריאה. הדבר מאפשר לה לסרב את כניסתו של אדם עוד לפני ההמראה או להיערך לסירוב כניסתו לארץ לאחר הנחיתה.
עם השלמת החקיקה, בימים אלה משטרת ישראל מקימה מערכת לשיתוף מידע פלילי בין ישראל לארה"ב ולהיפך. המערכת הזאת תאפשר לכל אחת מהמדינות לבצע 2,000 שאילתות בשנה לאחר קבלת טביעת אצבע ביומטרית של ישראלי שינחת בארה"ב או אמריקני שינחת בישראל. אם ישראלי ינחת בארה"ב ויראה לאמריקנים חשוד, הם יוכלו לשלוח את טביעת האצבע הביומטרית שלו בשאילתא למשטרת ישראל וישאלו האם לישראלי יש הרשעה פלילית באחת מכמה עשרות עבירות חמורות כגון עבירות ביטחון חמורות, רצח, ריגול, פדופיליה ועוד.
משטרת ישראל מחוייבת להשיב תשובה בינארית: "כן" או "לא". אם התשובה היא כן - האמריקנים יכולים להתקשר למוקד מאויש 24 שעות ביממה ולשאול שוטר ישראלי לפרטים נוספים לגבי נסיבות העבירה ועל בסיס זה להחליט אם לסרב את כניסתו או לא. אותו דבר תקף לגבי אזרחים אמריקנים שיגיעו לישראל. בישראל ינסו להשלים כבר בחודשים הקרובים את בניית כל ממשקי המחשב. השאיפה היא להשלים את בניית מערכת השאילתות עד חודש יולי.
5 צפייה בגלריה
איילת שקד ואלחנדרו מיורקס בפגישה בוושינגטון
איילת שקד ואלחנדרו מיורקס בפגישה בוושינגטון
אלחנדרו מיורקס. יחתום על המסמך המיוחל?
(צילום: שמואל עלמני)
במקביל מוקמת מערכת נוספת בתוך רשות האוכלוסין בשיתוף משטרת ישראל. זו מערכת שכל מי שיעבור בגבולות ישראל לראשונה, השם שלו ירוץ בשני מאגרי אינטרפול חדשים. עד היום ישראל בדקה את השמות רק את במאגר האינטרפול לדרכונים גנובים ואבודים. מעכשיו ישראל תבדוק מול שני מאגרים - מאגר טידון ונומינל - שבהם יש מידע על התרעות פליליות חמורות ומאגר של מידעים מודיעיניים. כל העוברים בגבולות ישראל יבדקו מול המאגרים כדי לבדוק שאנו לא מכניסים אדם בעייתי. הבדיקה תיערך בתוך ביקורת הגבולות בישראל, אך כאשר יצוץ אדם שמופיע במאגר, נציג רשות האוכלוסין יוכל לפנות בזמן אמת למשטרה כדי להתייעץ מה לעשות לגבי אותו אדם והאם הוא מסכן את ביטחון אזרחי ישראל.
בתהליך שעוד נותר עולה גם שאלה מדינית: ישראל וארה"ב הסכימו על נוהל "העברות" של הטסת שוהים בלתי חוקים פלסטינים לנתב"ג והעברתם ליהודה ושומרון. מדובר בבודדים בשנה, בשנות שיא מדובר על בין 10 ל-15 פלסטינים. הנושא הרגיש ביותר הוא טיפול בפלסטינים שטסים לארה"ב או מארה"ב לגדה או לעזה, וכן באזרחים אמריקנים ממוצא ערבי. האמריקנים דורשים בנושא זה הדדיות מוחלטת, דהיינו שכל אזרח אמריקני, ולא משנה מאיזה מוצא, ייכנס בחופשיות בנתב"ג בלי שיעכבו אותו.
אותה גישה מבקשת ארה"ב ליישם גם לגבי אמריקנים עם אזרחות נוספת: סורית, לבנונית, עיראקית וכדומה. ישראל וארה"ב נמצאות בדיונים שטרם הסתיימו, אך הושגה בהם התקדמות לקראת הסכמות. גם השב"כ בתמונה - ולא צפוי לעכב את העניין. גורם ישראלי בכיר אומר שברור שעזתי לא יהנה מאותם הסדרים כמו פלסטיני מהגדה שרוצה לנסוע לארה"ב. ישראל הציגה לאמריקנים מתווה, וכעת מתנהל עליו מו"מ, שבו הפערים הולכים ומצטמצמים. הדרישה האמריקנית היא שננהג בכל אמריקני כאמריקני - ושלא ניתן יהיה להטריד או למנוע את כניסתו של אדם לישראל בגלל שיש לו למשל שם מוסלמי.
כחלק מהתהליך שעוד נותר האמריקנים גם דורשים הבהרות נוספות ביחס להנפקת דרכונים ישראליים לעולים חדשים מכל העולם, ובפרט מרוסיה. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" הם חוששים שאוליגרכים יגיעו לישראל, יקבלו דרכון ישראלי ומיד ינצלו הפטור מוויזה לארה"ב. במקביל מתנהלת חקירה נגד עובדים ברשות האוכלוסין שהנפיקו דרכונים ישראליים לרוסים שלא כדין. כיום עובדים ברשות האוכלוסין על תיקונים לנוהל וישנה כוונה לתת דרכון ישראלי לעולה רק אחרי שנה של שהייה בישראל. זה אמור לפתור את העניין מול האמריקנים כדי לסגור את מה שהם רואים כפרצה.
בעוד כחודש, ב-28 באפריל, תנחת בישראל משלחת אמריקנית גדולה המונה 13 בני אדם שיבדקו את התקדמות התהליך ותקינות המערכות הנדרשות. ביוני אמור מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לחתום על כך שישראל עומדת בתנאים ומתקבלת לתוכנית, ובסוף ספטמבר אמור לאשר זאת בחתימה גם מזכיר ביטחון המולדת מיורקס על סמך דו"ח שיקבל ממשלחות שיגיעו לישראל כדי לחקור את העניין לעומק. בישראל מעריכים שיהיו כל מיני "ריג'קטים" שיצטרכו לתקן אותם. המדינה האחרונה שהצטרפה לתוכנית הפטור הייתה קרואטיה, שמזכיר ביטחון המולדת חתם על ההצטרפות שלה רק ב-26 בספטמבר.
בסוף ספטמבר ועד 1 באוקטובר ישראל תדע סופית אם התקבלה לתוכנית או לא. היישום בפועל, כלומר, השלב שממנו ישראלים יוכלו להיכנס לארה"ב בלי ויזה, יקרה בין חודש לשלושה חודשים מהרגע שישראל תקבל תשובה סופית. המשמעות: אם הכול יעבור חלק - ישראלים יהיו פטורים מוויזה לארה"ב עד סוף 2023. ומה יכול לשבש את כל העניין בכל זאת? אם האמריקנים ימצאו שלא עמדנו בכל התנאים, כאמור, אפילו באחוז קטן מהם. עם זאת, בשל הנחישות בישראל לקדם את זה וההתגייסות של כל המערכות - ספק אם זה יקרה.