מסוק של טייסת 124 מבסיס חיל האוויר בפלמחים, יחד עם לוחמי יחידת 669, איתר הבוקר (שלישי) את אחת משלושת הנעדרים, שנסעו אמש ברכב סמוך לנחל ציחור שבדרום הערבה ודיווחו למשטרה בסביבות השעה 18:00 כי נקלעו לשיטפון - ומאז הקשר עימם אבד. הנעדרת, בת 20 מטבריה, אותרה במצב טוב ופונתה לבית החולים סורוקה בבאר שבע, כשבמקביל צוותי הכיבוי וכוחות נוספים פועלים לאתר את שני הנעדרים האחרים - אח ואחות מטבריה.
6 צפייה בגלריה
חיפושים אחר הנעדרים בנחל ציחור בכביש 40
חיפושים אחר הנעדרים בנחל ציחור בכביש 40
החיפושים אחר הנעדרים סמוך לנחל ציחור, הבוקר
(צילום: דוברות המשטרה )
6 צפייה בגלריה
חיפושים אחר הנעדרים בנחל ציחור בכביש 40
חיפושים אחר הנעדרים בנחל ציחור בכביש 40
(צילום: דוברות המשטרה )
6 צפייה בגלריה
רכבים שנסחפו בכביש 90 בעקבות השיטפונות
רכבים שנסחפו בכביש 90 בעקבות השיטפונות
"לא נראה שהם ייצאו משם". רכבים שנסחפו בכביש 90 בעקבות השיטפונות
(צילום: רועי גרוס )
"אני מתחננת, תתפללו לבשורות טובות. בבקשה תתפללו", אמרה אימם של האח והאחות, שהחיפוש אחריהם עדיין מתנהל ללא בשורות. לדברי גורם מומחה מיחידות החילוץ, החיפושים אחר שני הנעדרים מורכבים וקשים אף יותר מהחיפושים אחרי נספי אסון נחל צפית. מאחר ותוואי הנחל אכזב, וכעת חלקים נרחבים ממנו יבשים, החיפושים מתנהלים גם רגלית וגם בסיוע רחפנים וכלי טיס משטרתיים וצבאיים. נחל ציחור מתחבר עם נחל פארן שנשטף גם הוא אמש והעסיק את יחידת 669 של חיל האוויר, יחידות החילוץ וכיבוי האש בחילוצים מורכבים כאשר רוחב השטיפה הגיע בחלק מהמקומות ביותר מ-120 מטר. "זה אירוע טופוגרפי מורכב", אמר הגורם.
אורי לב, קב"ט הערבה התיכונה, הסביר כי "נחל ציחור נשפך לנחל פארן. השטח מאוד בוצי, והחיפושים מורכבים. יש כוחות גדולים מהצבא שהגיעו לסייע, יחד עם יחידת חילוץ הר הנגב. יש כאן רחפנים ומסוקים, והמשטרה מובילה את החיפוש. זה אירוע מורכב מאוד". לדבריו, "האזור שבו איתרו את הצעירה היה אחרי הציחור, בנחל פארן, כ-6 קילומטרים קדימה. הייתה התרגשות גדולה למצוא אותה בחיים. עשינו תחקור קצר כדי להבין איפה נמצאים חבריה, אבל היא אחרי לילה קשה בשטח. היא נסחפה וראתה אותם נסחפים. כל הרכב שלהם היה מלא מים, ומצאנו אותו בלילה ריק מאדם".
סגן אלוף י', מפקד הטייסת שאיתרה את הנעדרת, סיפר ל-ynet: "אנחנו עדיין בתוך האירוע וממשיכים בחיפושים. אנחנו לפני יממה נוספת של שיטפונות בנחלי המזרח והדרום. מדובר באירוע מאוד מורכב שמשלב גם את גופי הצבא, אוגדה 80, כוחות כיבוי והצלה, יחידות החילוץ במרחב וכוחות נוספים". לדבריו, "התמונה מאוד מורכבת ונבנית בשברירי פרטי מידע. זה מצריך סנכרון הדוק עם כלל הגורמים. אתמול הוזנקנו מפלמחים לסייע במאמצי החיפוש והחילוץ של הנעדרים, וגם של אנשים נוספים שנתקעו בשטח.
"בחיפושים נוספים אתמול חברנו ליחידת החילוץ שהכווינה אותנו לאזור באר מנוחה, שם זיהינו שני רכבים באמצע הזרם מורחקים מהכביש. בכל רכב עמדו על הגג אנשים שנזקקו לחילוץ", סיפר. על תנאי החילוץ אמר כי היו מורכבים. "גם לילה וגם גשמים שירדו, הטסת המסוק עצמה הייתה מורכבת. כשזיהינו את המוקדים התארגנו לבצע חילוצים באמצעות כבל, ופעלנו כתף אל כתף עם יחידת 669. הוצאנו שלוש נערות עם כבל, וברכב השני הוצאנו מהמים אזרחים נוספים". על הסיכויים לאתר את שני הנעדרים אמר: "אם הייתם שואלים אותי אתמול בלילה הייתי קצת יותר סקפטי, אבל הבוקר מצאנו את אחת מהם. אני מקווה שנאתר את הנעדרים הנוספים".

"נסחפה כמה קילומטרים כשהראש מחוץ למים"

חובש בכיר במד"א אלי שריקי, שהיה עם האמבולנס ליד חפ"ק החיפושים שהוקם סמוך לנחל ציחור, סיפר: "קיבלתי דיווח שאחת הנעדרות אותרה בחיפושים ומחולצת אלינו על ידי מסוק צבאי, העבירו לי צעירה כבת 21 בהכרה מלאה, עם חבלות קלות בגוף ופגיעות קור קלות, הכנסנו אותה לאמבולנס ולאחר טיפול ראשוני וחימום הגוף באמצעים רפואיים מיוחדים, פינינו אותה לבית החולים כשהיא בהכרה מלאה ובמצב יציב וקל. היא סיפרה לנו שהם נסחפו עם הרכב, בתחילה הם שהו ברכב וברגע שהוא התחיל להתמלא במים הם יצאו מהרכב ונסחפו, היא נסחפה כמה קילומטרים כשהראש מחוץ למים עד שנבלמה בסלעים שם - אותרה על ידי כוחות החילוץ".
6 צפייה בגלריה
איזור החיפושים בערבה
איזור החיפושים בערבה
החפ"ק באזור החיפושים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א )
מפקד מחוז דרום בכבאות והצלה, טפסר איציק עוז, אמר לאחר חילוץ הנעדרת: "כלל הכוחות בשטח פועלים בנחישות בכדי לאתר את חבריה הנעדרים. חשוב לציין שתנאי מזג האוויר קשים מאוד ומקשים הן על פעולות החילוץ והן על החיפושים בשטח. אני מזכיר ומחדד שוב כי הסכנה עדיין לא חלפה, ועל פי התחזיות הגשמים עלולים להתחדש הלילה ועד מחר בצהריים. לכן אנחנו מבקשים מהציבור להיות קשובים להנחיות ולהימנע ממעבר באזורים שאינם בטוחים או חסומים בעקבות סחף ושיטפונות". כלל יחידות החילוץ בארץ הועמדו בכוננות לסייע ליחידת החילוץ ערבה בניהול זמני החיפוש במידה וייתארך, ובהגעה לריענון צוותים. לפי שעה הוקפצו היחידות: הר הנגב, ערד, עין גדי. ההערכה היא כי מתנדבי יחידת החילוץ עציון-יהודה ויחידות צפוניות יותר ויוקפצו בהמשך היום או במהלך החג לפי הצורך.
רועי גרוס מקיבוץ מגן סיפר ל-ynet כי הוא וחבריו יצאו מאילת אתמול בערב חזרה הביתה, אך לבסוף נאלצו לשוב על עקבותיהם. "נסענו בתחילה בכביש 40 ונתקענו, אז פנינו לכביש 90 וגם שם הייתה הצפה, לכן חזרנו לאילת ובילינו שם עוד לילה". הבוקר הם החלו את הנסיעה שוב, וצילמו בדרך רכבים ריקים שנתקעו על סלעים ליד פארן, אחרי שנסחפו בלילה מכביש הערבה. "מדובר ברכבים שנמצאים כעשרים מטר מהכביש ותקועים על הסלעים. לא נראה לי שהם ייצאו משם, למרות שמנסים לחלצם עם דחפורים".

6 צפייה בגלריה
חילוץ ילד יחד עם אמו בנחל פארן
חילוץ ילד יחד עם אמו בנחל פארן
חילוץ ילד ואימו, בין צוקים לפארן
(צילום: דוברות כבאות מחוז דרום)
6 צפייה בגלריה
שטפונות בצומת הערבה
שטפונות בצומת הערבה
שטפונות בצומת הערבה
(צילום: ים שורצברג)
החיפושים אחר השלושה החלו אתמול, סמוך לשעה שש בערב, אז יצרו קשר עם המשטרה ודיווחו כי הרכב שלהם נקלע לשיטפון כשהם בתוכו, ומאז הקשר איתם אבד. בחיפושים אחר הנעדרים השתתפו אתמול שוטרי תחנת דימונה, היחידה האווירית, צה"ל, יחידת חילוץ ערבה ומתנדבים. עד הבוקר חילצו כוחות צה"ל כ-60 אזרחים.
במהלך הערב ירדה באזור הערבה כמות גשמים חריגה במיוחד. תוך שלוש שעות ירדו 46 מ"מ גשם בפארן שבערבה ואילו ביוטבתה, מעט דרומה משם, נמדדו 19 מ"מ גשם בשעה. זה קרה באחד האזורים השחונים בארץ, שם יורדים בממוצע 33 מ"מ גשם בשנה. אמש ירדה בפארן כמות גשמים גדולה יותר מהכמות השנתית הממוצעת תוך שעתיים, מה שהוביל לזרימה עזה של הנחלים באזור ולחסימות כבישים. בעקבות חסימת כביש 12 וכביש 90 באזור אילת, רבים נותרו נצורים בעיר.

אלו הכבישים החסומים: "נהיגה בשיטפון? סכנת חיים"

בשעה 06:30 היציאה מאילת צפונה בכביש 90 נפתחה לתנועה - אחרי שהייתה חסומה בערך מחצות. עם זאת, רוב כביש הערבה עוד נותר חסום - עד שנפתח לגמרי לתנועה בין צומת אילות לצומת הערבה בשעה 8:10. בשעה 8:50 נפתח כביש 90 לתנועה גם בין עין גדי למלונות ים המלח.
הכבישים שעדיין חסומים נכון להבוקר: • כביש 40 מצומת ציחור למצפה רמון בשני הכיוונים. • כביש 12 מאילת עד נאות סמדר. • כביש 13 מצומת ציחור עד צומת מנוחה. • כביש 234 גשר צאלים.
מהמשטרה נמסר כי בשלב זה אין צפי לפתיחת הצירים: "ציבור הנהגים מבקש לגלות אחריות ולא להגיע לאזור החסימות ולא לנסות לחצות כבישים שבהם יש מים או סחף על הכביש". בנתיבי ישראל פועלים לשיקום כיבוש 13, לאחר שחלקים מהכביש קרסו תחת הגשם הכבד. במשטרה מעריכים כי הוא לא ייפתח בימים הקרובים. בנוסף, בשל נזק שנגרם בכביש 40, בין צומת ציחור למצפה רמון (כביש המכתשים), החליטו בנתיבי ישראל לפתוח רק נתיב אחד, שבו משטרת התנועה תכווין את הנוסעים.
גורמים באגף התנועה אמרו אמש ל-ynet כי הציבור מתבקש שלא לנוע בכבישים באזור אילת, ולא לצאת לכיוון החסימות אלא להמתין לעדכון שהציר נפתח לתנועה. "נסיעה על כביש שדרכו עובר שיטפון זו סכנת נפשות, מהסחף יכולים להגיע לציר סלעים ופסולת העלולים לפגוע ברכב וביושביו", הבהירו. במשטרת התנועה חששו מנהגים שינסו לעקוף את החסימה ולנסוע בדרכי עפר, ונפרסו באזור כדי למנוע זאת.