בלשכת ראש הממשלה נחושים להדיח את יו"ר יד ושם דני דיין מתפקידו. גורמים במערכת הפוליטית אמרו כי הסיבה להדחתו "מגיעה מבלפור", וקשורה בהחלטתו של דיין לעבור למפלגת תקווה חדשה של גדעון סער. הערב דווח כי גם לזמרת קרן פלס - ששרה בהפגנות נגד המהפכה המשפטית בקפלן והוזמנה לשיר בטקס יום הזיכרון לשואה ביד ושם - יש קשר להדחה.
4 צפייה בגלריה
דני דיין
דני דיין
פלס בהפגנה נגד המהפכה המשפטית ודני דיין. בלשכת רה"מ כועסים
(צילום:מוטי קמחי, קובי קואנקס)
על פי דיווח בחדשות קשת, בלשכת ראש הממשלה כעסו על הזמנתה של הזמרת אחרי שהופיעה בין השאר בתלבושת המזוהה עם מחאת השפחות, וכבר אז החליטו להזיז את דיין מתפקידו. מאז, חיפשו בלשכה עילה להזיזו מהתפקיד. בלשכת ראש הממשלה הכחישו את הדיווח וטענו כי לא היה ולא נברא.
"בחיים לא הייתי מאמינה שיום אחד אכנס להתעדכן שהכול קורה עם הלימודים כמתוכנן - וזאת הכותרת שתחכה לי. זה גדול עליי, ואין הרבה דברים שגדולים עליי. נשבעת. בעיקר בגדים שתמיד קטנים", כתבה פלס באינסטגרם שלה על הפרסום. "בדקתי, זה לא ליל האחד באפריל".
מלבד חברת הכנסת לשעבר קרן ברק, שם נוסף שנשמע כמי שיוכל שיוכל להחליף את דיין כיו"ר יד ושם הוא יהורם גאון, שנחשב מקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו. מטעמו של גאון נמסר כי "לא קיבלנו שום הצעה רשמית ואף אחד לא דיבר איתנו על תפקיד כלשהו ביד ושם".
4 צפייה בגלריה
יהורם גאון מופיע
יהורם גאון מופיע
יהורם גאון. לא קיבל הצעה רשמית
(צילום: טל קירשנבאום)
4 צפייה בגלריה
קרן ברק
קרן ברק
גם היא מועמדת להחליף את דיין. קרן ברק
(צילום: יואב דודקביץ' )
גורמים בלשכת ראש הממשלה סיפרו כי הכעס על דיין, כאמור, נובע בעיקר מ"חציית הקווים" למפלגתו של גדעון סער. דיין מונה על ידי נתניהו לקונסול בניו יורק אחרי שמינויו לשגריר בברזיל נפסל - ואחר כך חבר לגדעון סער. הגורמים טענו גם לסיבות מקצועיות הקשורות ברצון להדיח את דיין. לדבריהם, הוא יצר ריבים מיותרים עם ארגונים תורמים.
כדי "להצדיק" את ההדחה של דיין, שר החינוך יואב קיש, שמינוי יו"ר יד ושם נמצא בסמכותו, שיגר אליו מכתב תמוה שבו העלה טענות תמוהות על ליקויים בניהול ישיבות הנהלת יד ושם והאשים את דיין במחדלים. קיש מחה על השתתפותם בדיוני ההנהלה של חברת הכנסת לשעבר קולט אביטל שמונתה על ידי שר החוץ הקודם יאיר לפיד, הרב שי פירון שמונה על ידי שר התרבות הקודם חילי טרופר וח"כ לשעבר שולי מועלם שמונתה על ידי איילת שקד.
קיש טען ששלושת המינויים האלה לא נבדקו על ידי ועדת המינויים ומינויים גם לא אושר כדין. "ככל ש'סיכומי הישיבות' אכן מהוות סיכום אמת של המתרחש בישיבות הנהלת יד ושם הרי שמדובר במחדל חמור שלך כיו"ר הנהלת יד ושם אשר מעמיד בסימן שאלה את חוקיות כלל ההחלטות שהתקבלו בישיבות ההנהלה מאז מונית לתפקידך ואת חוקיות פעולות התאגיד כפועל יוצא מכך", כתב.
4 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
העלה האשמות תמוהות נגד דיין. שר החינוך קיש
(צילום: דנה קופל)
"ברור כי כאשר קיבלת את המינוי מטעם הממשלה לכהן כיו"ר הנהלת יד ושם היה מצופה ממך כי הנהלת יד ושם בראשותך תפעל בתקינות ועל פי החוק והתקנון ודומה שלא כך היא. לנוכח האמור, אבקשך לפרט בחוזר בדחיפות כיצד בכוונתך לפעול לנוכח מחדל חמור זה וכן להבהיר האם גורמים בלתי מורשים הצביעו בישיבות הנהלת יד ושם".
דיין השיב לקיש כי כל הדברים שהוזכרו במכתבו התנהלו בצורה תקינה. לגבי השתתפותם בישיבות ההנהלה של קולט אביטל, שולי מועלם ושי פירון - אלה אכן נכחו בישיבות כבאי כוחם של השרים הרלוונטיים וכל עוד השרים לא מינו באי כוח אחרים - לא היה מקום להחליפם.
מקורביו של יו"ר יד ושם טוענים שקיש יצא נגדו "בהוראה מגבוה" בנסיון מגושם וגמלוני להדיח את אותו כדי למנות במקומו חברת כנסת לשעבר מהליכוד, אלא שבגלל יושרתו של דיין לא מצא כל רבב ונתלה בכמה עניינים טכניים (העיקרי שבהם תוקף חברותם של השגרירה קולט אביטל, השר לשעבר שי פירון וחכ״ל שולי מועלם בהנהלה - א"א) כל טענותיו הטכניות של קיש כבר הופרכו במכתב התשובה והתבררו כלא נכונות. מצער שהתיאבון הפוליטי מנסה לכרסם גם במוסד המקודש הזה".
יצויין כי בחודשים האחרונים עולות ברשתות החברתיות דרישות להדיח את דיין. על אחת הדרישות האלה יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אפילו עשה לייק. גורמים במערכת הפוליטית מעריכים שהסיכויים של קיש להדיח את דיין "קלושים". הכהונה שלו כלל לא קצובה והדרך היחידה להדיחו היא להעביר החלטת ממשלה בנושא.