סכסוך עקוב מדם בין משפחות, ירי מטווח קצר ונזקים בהיקף של כחצי מיליון שקלים: שני כתבי אישום שהוגשו השבוע לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, מייחסים לארבעה מבני משפחת אלבחירי מרהט שורה של עבירות בעקבות ירי על רקע סכסוך מתמשך עם בני משפחת אלעוברה בעיר.
בעקבות שרשרת אירועי הירי ברהט, הוטלה החקירה על היחידה המרכזית של מרחב נגב. במסגרת החקירה נעצרו חשודים רבים ממשפחת אלבחירי ובכללם אחד מנכבדיה. בסופו של דבר הוא שוחרר, אף על פי שמהראיות עלה כי הנאשמים יצאו מביתו כדי לפגוע בבני משפחת אלעוברה.
2 צפייה בגלריה
תיעוד הירי בתוך בית הקפה ברהט
תיעוד הירי בתוך בית הקפה ברהט
מוסטפא אלבחירי עם האקדח בבית הקפה ברהט
בחודש שעבר תקפו כמה צעירים ממשפחת אלבחירי את עובדי ואורחי בית הקפה "קפה קפה" בעיר על רקע העסקת נשים צעירות במקום בניגוד למסורת הבדואית השבטית. מיד לאחר התקיפה, פרסמו בני משפחת אלעוברה פוסטים בפייסבוק שמגנים את המעורבים בתקיפה. אחד הפוסטים כלל אמירות פוגעניות ביחס לאמו של מוסטפא אלבחירי (23).
לפי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד רחל אטיאס מפרקליטות מחוז דרום, בתגובה לפוסט שפורסם נגד אמו, תכנן מוסטפא עם אחרים לפגוע בבני משפחת אלעוברה. הם הצטיידו בנשקים ובאלות, מוסטפא נשא אקדח והאחרים רובה M-16 ואלות. הנאשם והאחרים הגיעו בשעת לילה רעולי פנים וחמושים לבית הקפה "וואנסה" שבבעלות משפחת אלעוברה.

עוד צוין בכתב האישום כי לפני שנכנסו לבית הקפה, מוסטפא והאחרים הרסו ופגעו באמצעות אלות כלי רכב שחנו בחוץ. בהמשך ירו מוסטפא ואדם נוסף לעבר כלי הרכב. אחר כך אף הושלך חפץ שנראה כמו רימון לעבר הכניסה לבית הקפה.
כמה מהתוקפים נכנסו לבית הקפה והכו באלות את יושביו. לאחר מכן נכנסו מוסטפא עם אקדח בידיו וחברו עם M-16 בידיו, ובעודם מורים בצעקות ליושבים במקום להזדהות - ירו מטווח קצר במי שזוהה כבן משפחת אלעוברה ובאדם נוסף שהנאשם סבר כי הוא זה שפרסם את הפוסט נגד אמו. במהלך ההתרחשות נשמט הכיסוי מפניו של מוסטפא. אדם שזיהה אותו זעק לעברו: "מוסטפא, לא, לא", אך הנאשם המשיך לירות. שמונה בני אדם נפצעו באורח קל עד קשה.
2 צפייה בגלריה
חנות בגדים לעברה ביצעו את הירי
חנות בגדים לעברה ביצעו את הירי
חנות ברהט שלעברה נורו יריות
(צילום: רועי עידן)
לאחר התקיפה שלח מוסטפא הודעה באינסטגרם למי שתיעד אותו: "תיזהר, שים לב למה הכנסת את התחת שלך לנושא. עד כה החשבונות שלנו לא נגמרו על הצילום שצילמת. אני אכנס לכלא, החשבון שלי איתך לא נגמר".
הפרקליטות ביקשה להאריך את מעצרו של מוסטפא אלבחירי עד תום ההליכים. "רק בנס לא קופחו חיי אדם, אך נגרמו לרבים פציעות וחבלות חמורות, בעודם יושבים בבית קפה בטבורה של רהט. מעשיו מלמדים כי אין עליו מורא חוק וכי הוא אינו בוחל בכל אמצעי כדי לתבוע את עלבונו". כתב האישום מייחס לאלבחירי עבירות של חבלה בכוונה מחמירה, עבירות בנשק ועבירות נוספות.
במקביל הוגש היום (שישי) כתב אישום נגד שלושה בני משפחת אלבחירי נוספים, שמתאר כיצד החליטו לפגוע בבתי עסק ובנכסים ששייכים לבני משפחת אלעוברה. השלושה - חסן (22), עבד (22) וראאפת (24) - מואשמים בנשיאת נשק, ירי מנשק חם ועבירות אחרות.

"להטיל עליהם אימה ופחד"

בכתב האישום צוין כי השלושה החליטו לפגוע במשפחה היריבה "כדי להטיל עליהם אימה ופחד, לפגוע בשגרת חייהם, וכן לגרום נזק לנכסים שברשותם כך שתיגרם להם פגיעה כלכלית". ראאפת הסיע בחודש שעבר את חסן ועבד שהיו חמושים ב-M-16 לעסקים של משפחת אלעוברה. החמושים פתחו באש לעבר חנות מותגים שהייתה סגורה, ובהמשך לעבר בית קפה שממוקם במרכז תרבות מקומי. מירי זה לא היו נפגעים, אולם נזק רב נגרם לבתי העסק.
במשטרה ציינו בהתייחס לאלימות החמורה כי "למרות האמירות בתקשורת של תושבי המקום שחשוב להם המאבק בפשיעה, הרגשנו שזה חשוב רק למשטרה. לא היה שיתוף פעולה". כך למשל התברר שאחד העדים שתיעד את הירי בבית הקפה של משפחת אלעוברה לא רצה להעיד נגד מוסטפא אלבחירי.
"אמרנו לו 'היום אתה ניצלת, אבל מחר הם יכולים לפגוע בך או באחיך. אם הוא ישתחרר - זה רק יחמיר'. בסופו של דבר אתה מקבל את ההרגשה שלמשטרה יש יותר עניין להגיע לאמת מאשר לאוכלוסייה המקומית".
רפ"ק אריק תורג'מן, ראש מחלק מיעוטים ימ"ר נגב, אמר כי "מדובר באירועים שבהם בוצע ירי באזור מיושב תוך גרימת נזק לתשתיות ובכך גרימת סבל לתושבים, כמו גם לעבר עסקים במטרה להלך אימים עליהם ועל האוכלוסייה הנורמטיבית. פעלנו במיטב הכלים העומדים לרשותנו לאיתור ומעצר החשודים, והרחקתם מהמרחב הציבורי תוך מיצוי הדין למען בטחון הציבור".