רעולי פנים יוצאים מרכב - ופותחים לאור יום בירי מנשק אוטומטי לעבר שני בתי עסק: כמה שעות בלבד אחרי שנערה בת 14 נפצעה בינוני מקליע תועה שחדר לביתה ברהט ופגע בבטנה בחילופי ירי בין שתי משפחות, תועדו הבוקר (ראשון) אלמונים יורים לעבר שני בתי עסק של משפחת אלעוברה בעיר. לא היו נפגעים מהירי הזה, המשטרה פתחה בחקירה. בפתח הכתבה - תיעוד הירי.
בעיר הבדואית בנגב מדווחים על ירי בלתי-פוסק שנמשך כבר יממה. הבוקר נפתחה אש לעבר חנות מותגים ולעבר בית הקפה "קפה קפה" שכבר ספג ירי בתחילת החודש על רקע טענה של העסקת נשים בשעות הערב. בצמוד לבית הקפה נפתח לפני כחודש וחצי מרכז תרבות. חלק מהקליעים שנורו הבוקר חדרו לבתים, אולם כאמור בשני המקרים לא היו נפגעים.
8 צפייה בגלריה
יריות לעבר מתחם מסעדות ברהט
יריות לעבר מתחם מסעדות ברהט
תיעוד מאירועי הירי הבוקר ברהט
8 צפייה בגלריה
היורים מרהט
היורים מרהט
החמושים תיעדו את עצמם
8 צפייה בגלריה
הקליעים שאספו
הקליעים שאספו
קליעים שנאספו
התושבים ברהט מעידים על פחד וחרדה עקב הירי הרצוף שהחל כאמור כבר אתמול. בשעת לילה אף תועדו המבצעים יורים ברחוב, צועקים ומקללים. "הירי נמשך ללא הפסקה, זה מאוד מפחיד אותנו", סיפרה תושבת רהט. "כל המשפחה נכנסה לחדר אחד כי זה הכי בטוח, אחרת אולי ירצחו אותנו. אני מפחדת לשלוח את הילדים לקנות דברים מחשש שהם ייפגעו, הפושעים האלה לא דופקים חשבון לאף אחד".
תושבת אחרת אמרה: "זאת מלחמה, אני מרגישה כאילו אני בעיראק. למה אנחנו לא זוכים לקבל ביטחון אישי? המשטרה וכל המכובדים וחברי הכנסת נכשלו במיגור האלימות והפשיעה. זה מה שגורם לפושעים להתחזק ולהכניס עוד כלי נשק לעיר".
המשנה לראש העיר רהט אבו מדיעם אמר בתגובה לסדרת אירועי הירי: "ראש הממשלה, איפה ההבטחה שלך לטיפול בסוגיית הנשק והירי בעיר רהט? זה א מספיק לבוא ולחלק הבטחות רק למצלמות. המצב בעיר בלתי-נסבל. התושבים ברהט חיים תחת מתקפת מיליציות והביטחון האישי נעלם. צריך להכניס עוד ועוד כוחות משטרה ולעצור כל מי שמעורב, כי לא ייתכן שאנחנו עוברים כאן חודש של מעשים כאלה".
8 צפייה בגלריה
יריות לעבר מתחם מסעדות ברהט
יריות לעבר מתחם מסעדות ברהט
קליעים שחדרו לבתים ועסקים בעיר
בדצמבר האחרון הגיעו ראש הממשלה בנט וכמה שרים למפגש עם ראשי רשויות בדרום כדי לבחון מקרוב את האלימות המשתוללת באזור בחברה הערבית. לאחר מכן הגיע בנט לנקודת תצפית על העיר רהט, ושם אמר: "מיום הקמת הממשלה הגדרנו את האלימות המשתוללת בחברה הערבית יעד לאומי. זה לא רק מילים. מדובר בחיי אדם. ביטחון אישי של תושבי הדרום שאבד. תגברנו כוחות. הקצינו תקציב גבוה מאוד. גיבשנו תוכנית לאומית ויחד פועלים בשטח. אנחנו עם הפנים קדימה".
בנט אמר אז עוד: "הפשיעה במגזר הערבי היא לא של המגזר אלא של כולנו. אחרי שנים רבות של הזנחה שבהן הפשיעה הגיעה לממדים בלתי נסבלים אנחנו עוברים מהגנה להתקפה. שמחתי לשמוע מראשי הרשויות שהשינוי מורגש. קיבלנו פה מיליציות שפועלות כמו במערב הפרוע. המסר לתושבי הדרום הוא שאנחנו כאן ולא נרפה. דין באר שבע ורהט כדין תל אביב. נמשיך לפעול עד שנחזיר את תחושת הביטחון לתושבי הדרום".

חילופי הירי ברהט גרמו כאמור בשעת בוקר מוקדמת לפציעתה של הנערה רימס אבו עלי (14) מקליע תועה שחדר לביתה. "רימס באה וצרחה 'אימא אימא', אמרתי לה להירגע עד שקלטתי שקיבלה כדור בבטן", סיפרה נחמידו, אמה של הנערה, לאחר אשפוזה בבית החולים סורוקה בבאר שבע.
האם סיפרה עוד: "היינו בבית, במשך שעות שמענו יריות. התכוננו לאכול את הארוחה האחרונה לפני הצום. נכנסנו לחדרים ושמענו יריות. רימס אמרה 'אני לא יכולה לנשום', צרחתי ואז כולם באו ופינו אותה. הגיע הזמן לספר כמה אנחנו מופקרים, אין לנו את הזכות לביטחון ואין לנו את הזכות לבקש ביטחון.
"מהשעה 23:00 בלילה אנחנו מתקשרים למשטרה ומעדכנים אותם מה קרה. אנחנו גרים בבתים ישנים, חלק מהם פחונים. היו כמה סבבים של ירי. זה התחיל משעה 19:00 בערב ונמשך עד 6:00 בבוקר. היו הפסקות בין לבין. המשטרה יכלה להעלות מסוק, להאיר את השטח ולהרתיע אחרים. המשטרה ברהט צריכה לסגור את התחנה ולעוף משם".


האחות נהלה סיפרה: "אחרי שרימס נפצעה זה המשיך. המשטרה לא הגיעה למקום אחרי שהיא נורתה. חוקר הגיע לבית החולים ובשעה 06:20 סיים את החקירה. החוקר אמר שקצין התחנה ביקש עזרה מתחנת באר שבע עם מסוק ולא קיבל. מחבל? מנטרלים. רהט? שיירו שעה, שעתיים, שלוש, ארבע. ערבים. ברחנו מהבתים שלנו, למה? אם זה היה יהודי, היו עושים הכול כדי לעצור את זה. היו נכנסים לשטח האש. זה היה ירי היסטרי, השוטרים צריכים להתבייש ופשוט ללכת מהעיר.
"במוקד 100 שמעו את הבכי של הילדים והיריות. זה לא מעניין אף אחד. ילדה בת 14 נפצעה בבית שלה. למה היא צריכה לשכב אחר כך חמש שעות בחדר ניתוח? מגן דוד אדום לא הגיעו אלינו. פינינו את רימס כשהירי נמשך מעלינו. פגשנו אותם בדרך". קרובי משפחה אחרים אמרו: "בשטחים מפעילים שב"כ, מביאים את מי שתכנן את הפיגוע, את מי שהסיע. פה אנשים יורים חופשי בנשק חי, למה אנחנו צריכים להתחנן למשטרה שיגנו עלינו?".
צוות של מגן דוד אדום פינה את הנערה במצב בינוני לבית החולים. חובש בכיר במד"א מאלק אבו ערארה סיפר: "חברו אלינו בצומת והביאו אלינו נערה בת 14 שהייתה בהכרה מלאה וסבלה מפציעה חודרת בגופה. העברנו אותה מיד לניידת טיפול נמרץ, הענקנו לה טיפול רפואי מתקדם שכלל חבישות ועצירת דימומים ופינינו אותה לבית החולים כשמצבה יציב". משטרת מרחב הנגב עצרה שלושה חשודים במעורבות בירי.
8 צפייה בגלריה
הכדור שפגע בבית המשפחה
הכדור שפגע בבית המשפחה
קליעים שפגעו בבית משפחת הנערה שנפצעה בינוני
8 צפייה בגלריה
ירי על שנאי חשמל ברהט
ירי על שנאי חשמל ברהט
ירי על שנאי חשמל ברהט
במהלך הלילה ואמש היו עוד כמה אירועי ירי ברחבי העיר הבדואית. באחד המקרים תועד אלמוני יורה לכל עבר ופוגע בשנאי. לא דווח על נפגעים, כמה בתים נותקו מחשמל. "כל הלילה זה העסיק אותנו. אנחנו קוראים לאוכלוסייה המקומית ולמנהיגות לגלות אחריות", אמר גורם במשטרה. בשבוע שעבר הושלך חזיז לעבר בית קפה בעיר, לאחר שני אירועי ירי ותקיפה בבתי קפה אחרים ברהט, בהם כאמור סניף "קפה קפה".
ממשטרת ישראל נמסר: "בעקבות פעילות משטרתית מוגברת ונחושה, נעצרו ועוכבו 11 חשודים במעורבות באירועי הירי בעיר רהט, כמו כן, נתפסו אקדח ורובה סער מסוג M16 שהוסלק בגן ילדים. נציין כי מתחילת השנה נתפסו באזור 17 כלי נשק, 2 מטענים, ו-2 רימונים אשר הוחזקו בניגוד לחוק והוגשו 14 כתבי אישום בגין עבירות אמל"ח וירי.
"אנו רואים בחומרה אירועי אלימות וירי באשר הם, ונבצע את כלל פעולות החקירה הנדרשות במטרה למצות את הדין עם החשודים במעשה. נדגיש כי בסיומה של הערכת מצב שהתקיימה בתחנת רהט בראשות המפכ"ל רנ"צ קובי שבתאי ובהשתתפות מפקד מחוז דרום ומפקד מרחב נגב, הוחלט כי במסגרת המאבק באירועי ירי בעיר, תתגבר המשטרה את הכוחות הפועלים בעיר רהט בשוטרים ובלוחמי מג״ב. משטרת ישראל תפעל ללא פשרות כנגד פורעי החוק בכל האמצעים העומדים לרשותה".