על רקע הנתק בין יו"ר עוצמה יהודית לאיתמר בן גביר לבין הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', כינס הערב (שני) בן גביר מסיבת עיתונאים, שבה הוא הודיע כי ירוץ לבדו בראש רשימה בבחירות הקרובות. עם זאת, עד סגירת הרשימות נותר עוד חודש - וכמובן שהצהרה כזו רחוקה מלהיות סוף פסוק. בן גביר אמר: "עשיתי הכול, אבל הכול, לרוץ יחד עם חבריי בציונות הדתית. צריך שניים לטנגו. חברי בצלאל סמוטריץ' בחר לא לרוץ יחד כי הוא רצה רק דתיים לאומיים קלאסיים. לכן בלב שלם, אחרי שניסיתי בכל דרך להגיע לאחדות ובצלאל סירב, אני מכריז על ריצה עצמאית של מפלגה עוצמה יהודית בבחירות הקרובות".
יו"ר עוצמה יהודית הוסיף: "בתחילה חברי בצלאל סמוטריץ' סירב בכלל למשא ומתן. אחר כך הוא הסכים, אבל מסתבר שרק למראית עין, עכשיו הוא דורש לעצמו שישה מקומות מתוך שמונה בכל סקר. אנחנו גדולים ממנו פי כמה, והוא דורש לעצמו שלושה-רבעים מהמפלגה הזאת. יתרתי על המקום הראשון – זה לא הספיק לו. ויתרתי על רוב ברשימה – זה לא הספיק לו. ויתרתי על השוויון ברשימה – גם זה לא הספיק לו. בשונה מבצלאל, אני רוצה לתת גם לתושבי הפריפריה, למסורתיים לחילונים".
"אין בלבי על בצלאל. עבדנו מצוין ביחד בשנה האחרונה, ועדיין נותרה בי תקווה שהוא יתעשת ויבחר להמשיך ביחד, אבל אני מכבד את הרצון שלו לפנות לקהל המצביעים של איילת שקד".


2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן-גביר, הערב. "עשיתי הכול"
(צילום: מוטי קמחי)
במענה לשאלה במסיבת העיתונאים ענה: "המחלוקת היא לא על מספר, המחלוקת היא אם פותחים את השורות לציבורים - גם למסורתיים, גם לפריפריה. אני טוען שרק אם נפתח את השורות נוכל להביא ניצחון לימין".
עוד לפני דבריו של בן גביר, פנה אליו סמוטריץ' וביקש ממנו להגיע להסכמות בנוגע לריצה משותפת. "בעיצומה של חופשה משפחתית בצפון אני מתבשר בצער מכלי התקשורת על כוונתו של חברי איתמר להכריז על התפלגות מהציונות הדתית ועל פיצול וריצה עצמאית", אמר סמוטריץ'. "כששילבנו כוחות יחד - הצלחנו. יש לנו עוד חודש עד סגירת הרשימות, בוא לחדר המשא ומתן".
"איתמר ידיד, מדובר בשגיאה קשה", אמר סמוטריץ'. "המחנה הלאומי לא יכול להרשות לעצמו פיצולים ופילוגים וסיכון בזריקת קולות לפח כפי שקרה לצערנו לא פעם ולא פעמיים. רצנו יחד בבחירות האחרונות והבאנו הצלחה אדירה. שילבנו כוחות יחד, סיעת אחת ומאוחדת בציונות הדתית. בשנה האחרונה ניהלנו מאבק יוצא מן הכלל להפלת הממשלה הרעה והמסוכנת הזו שנשענה על תומכי הטרור של האחים המוסלמים. יש לנו עוד חודש עד סגירת הרשימות, בוא חזרה לחדר המשא ומתן, נדבר על הכול, נגיע להסכמות על איך הכי נכון לרוץ ביחד כדי למקסם את הכוח ולהביא לניצחונו של המחנה הלאומי".
כבר לפני שבועיים העביר סמוטריץ' לבן גביר הצעה לריצה משותפת בבחירות הקרובות, אך נראה שהמשא ומתן תקוע בינתיים, והופך למורכב וקשה יותר ככל שחולפים הימים. בעצם, מאז תחילת אוגוסט שני מנהיגי המפלגות נמצאים בנתק מוחלט. מהצד של בן גביר, נעשה ניסיון לערב את אנשי הליכוד כדי שיפעילו לחצים על סמוטריץ' להגיע להסכם עוד לפני הפריימריז בציונות הדתית שיתקיימו בעוד כשבוע.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
בן גביר וסמוטריץ'. בנתק
ההצעה של סמוטריץ' כללה את מקומות 2, 5, 9 ו-10 עבור בן גביר ואנשיו, אך האחרון מעוניין ב"ריץ'-רץ'" ברשימה, או לפחות שלושה מקומות בשביעייה הראשונה, שנחשבת לריאלית בכל תרחיש. המחלוקת המרכזית היא עדיין על מקום 7 ברשימה - בעוד בן גביר רצה שהמקום יישמר לפעיל מפלגתו מהדרום אלמוג כהן, סמוטריץ' הציע להציב מועמד מוסכם בין הצדדים, והציע את סגן ראש מח"ש לשעבר משה סעדה.
מאחורי העימות על הרכב הרשימה, עומד גם חשש מהיום שאחרי הבחירות. לטענת גורמים המעורים בפרטים, אם יו"ר עוצמה יהודית יצליח להכניס לפחות שלושה מקומות בשביעייה הראשונה, הוא יהיה מספיק חזק כדי לדרוש תפקיד של שר, מה שמרתיע גם את סמוטריץ' וגם את יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. כמו כן, אותם גורמים טוענים כי "אם בן גביר יהיה חזק מדי ברשימה, יכול להיות שנתניהו יעדיף להקים קואליציה עם מפלגות אחרות אם תהיה לו את האפשרות".