2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
המשא ומתן תקוע. בן גביר וסמוטריץ'
(צילום: אלבום פרטי)
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' העביר כבר לפני שבועיים הצעה ליו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לריצה משותפת בבחירות הקרובות, אך נראה שהמשא ומתן תקוע בינתיים, והופך למורכב וקשה יותר ככל שחולפים הימים. בעצם, מאז תחילת אוגוסט שני מנהיגי המפלגות נמצאים בנתק מוחלט. מהצד של בן גביר, נעשה ניסיון לערב את אנשי הליכוד כדי שיפעילו לחצים על סמוטריץ' להגיע להסכם עוד לפני הפריימריז בציונות הדתית שנערכים בעוד כשבוע.
ההצעה של סמוטריץ', נזכיר, כללה את מקומות 2, 5, 9 ו-10 עבור בן גביר ואנשיו, אך האחרון מעוניין ב"ריץ'-רץ'" ברשימה, או לפחות שלושה מקומות בשביעייה הראשונה, שנחשבת לריאלית בכל תרחיש. עיקר המחלוקת היא עדיין על מקום 7 ברשימה - בעוד בן גביר רצה שהמקום יישמר לפעיל מפלגתו מהדרום אלמוג כהן, סמוטריץ' הציע להציב מועמד מוסכם בין הצדדים, והציע את סגן ראש מח"ש לשעבר משה סעדה.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו
בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו
נתניהו וסמוטריץ'. שניהם נרתעים מהתחזקות של בן גביר
(צילום: יונתן זינדל, פלאש90 , שלו שלום)
מאחורי העימות על הרכב הרשימה, עומד גם חשש מהיום שאחרי הבחירות. לטענת גורמים המעורים בפרטים, אם יו"ר עוצמה יהודית יצליח להכניס לפחות שלושה מקומות בשביעייה הראשונה, הוא יהיה מספיק חזק כדי לדרוש תפקיד של שר, מה שמרתיע גם את סמוטריץ' וגם את יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. כמו כן, אותם גורמים טוענים כי "אם בן גביר יהיה חזק מדי ברשימה, יכול להיות שנתניהו יעדיף להקים קואליציה עם מפלגות אחריות אם תהיה לו את האפשרות".
גורמים המקורבים לשניים סיפרו כי לפני שבועיים, לאחר שסמוטריץ' פרסם את ההצעה, קבעו השניים להיפגש בדירה יוקרתית הצופה אל הים בלב תל אביב. המארחים אפילו דאגו להזמין דגים ממסעדה מוכרת וכשרה, אך לפי אנשיו של בן גביר, סמוטריץ' ביטל את הגעתו ברגע האחרון. הדגים הגיעו, אך הפגישה לא התקיימה, ומאז כאמור השניים בנתק.

ובמקביל לעימות עם בן גביר, בציונות הדתית נערכים לפריימריז שייערכו ב-23 באוגוסט. חוץ מחברי הכנסת המכהנים של המפלגה - מיכל וולדיגר, שמחה רוטמן, אורית סטרוק ואופיר סופר - בבחירות יתמודדו גם שמות חדשים כמו פעיל הימין צבי סוכות ואיש התקשורת ארנון סגל.
ההערכות הן כי המפלגה מכוונת לרשימה עם פנים ממלכתיות, במטרה לקחת קולות מהרוח הציונית של איילת שקד ויועז הנדל. לפי גורמים פוליטיים, סמוטריץ' יעדיף להמשיך את המשא ומתן עם בן גביר לאחר הפריימריז. הסיבה לכך היא שהדרישות של יו"ר עוצמה יהודית על מקומות ברשימה עלולים לגרור דחיקה של מועמדים מוכרים בציונות הדתית, מה שיכול לייצר לחץ להתפשר דווקא על בן גביר.