ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יכריז היום (ב') רשמית על ביטול רוב הגבלות הקורונה ומעבר מוחלט לאסטרטגיה של "חיים לצד הנגיף". התוכנית של ג'ונסון, שתיכנס לתוקף כבר השבוע, תהפוך את בריטניה, אם תצליח, לכלכלה הגדולה הראשונה בעולם שעולה רשמית על מסלול היציאה מהמגפה.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מחוץ ל דאונינג 10 לונדון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מחוץ ל דאונינג 10 לונדון
רה"מ ג'ונסון. רוצה גם לחסוך כסף
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
הודעה על מחסור בדיקה מהירה בדיקות קורונה במרכז לאיסוף בדיקות ב  ב נורת'וויץ' בריטניה
הודעה על מחסור בדיקה מהירה בדיקות קורונה במרכז לאיסוף בדיקות ב  ב נורת'וויץ' בריטניה
בני 80 ומעלה ימשיכו לקבל בדיקות חינם. מבצע הבדיקה הבריטי
(צילום: רויטרס)
בעוד מדינות אחרות באירופה ממשיכות לקרוא להקפיד על ריחוק חברתי, ובהונג קונג הרחוקה אף בונים יחידות בידוד לנדבקים, ג'ונסון יכריז בפרלמנט על ביטול כל הגבלת קורונה שיש בהן משום פגיעה בחירויות הפרט. במסגרת התוכנית שתוצג, אחרי שגובשה במשך שבועות, בריטניה תהפוך כבר השבוע למדינה הגדולה הראשונה באירופה המתירה לאנשים שיודעים כי הם נשאים של הנגיף להיכנס בחופשיות לחנויות, להשתמש בתחבורה הציבורית וללכת לעבודה.
במסגרת ההנחיות החדשות, נשאי קורונה לא יידרשו עוד להיכנס לבידוד של חמישה ימים, כפי שהיה עד כה. בדיקות ה-PCR והאנטיגן החינמיות שהוצעו לציבור יבוטלו ברובן כדי לחסוך בהוצאות, ויימשכו רק לבני 80 ומעלה. המערך הארצי למעקב אחר הדבקות יצומצם, ובבתי הספר תלמידים לא יידרשו עוד להיבדק פעמיים בשבוע. הממשלה צפויה לפרסם רשימה מפורטת של הנחיות מעודכנות, וזו תהיה דומה לרשימה שכבר פורסמה בנוגע לשפעת עונתית.
אתמול אמר ג'ונסון כי הוא אינו רוצה שאנשים יוותרו לחלוטין על הזהירות וכי אין שום מקום לשאננות, אך הוסיף כי כעת כשרוב הבריטים מחוסנים הממשלה רוצה לעבור ממצב של איסורים למצב שבו היא מעודדת את התושבים לגלות אחריות בעצמם. כ-81% מהאוכלוסייה הבגירה בבריטניה כבר קיבלו מנת דחף של החיסון לקורונה.
3 צפייה בגלריה
הנחיות קורונה ב לונדון בריטניה
הנחיות קורונה ב לונדון בריטניה
הלייבור: "מכריזים ניצחון לפני שהמלחמה נגמרה". הנחיות זהירות בבריטניה
(צילום: EPA)
"היום הוא יום של גאווה אחרי אחת התקופות הקשות ביותר בתולדות ארצנו – אנחנו מתחילים ללמוד לחיות לצד הקורונה", מסר אתמול ג'ונסון בהצהרה לקראת ההכרזה הרשמית על התוכנית היום בפרלמנט. ג'ונסון מקדם את התוכנית אף שמומחי בריאות הזהירו אותו מהשלכותיה ויועצים של הממשלה התריעו כי הסרת ההגבלות עלולה להוביל לגידול חד בשיעור הנדבקים, משום שהציבור נוטה כעת לשנות את התנהגותו מהר יותר מכפי שעשה בשלבים מוקדמים יותר של המגפה.
במפלגת הלייבור שבאופוזיציה טענו כי ההחלטה לבטל כמעט את כל הגבלות הקורונה שנותרו היא החליטה פזיזה, והאשימו את הממשלה השמרנית כי היא רוצה "להכריז ניצחון לפני שהמלחמה נגמרה". בין השאר טענו שם כי ראש הממשלה ג'ונסון מנסה בביטול ההגבלות לזכות באהדת הציבור, על רקע סדרת השערוריות שבהן היה מעורב לאחרונה.
מאז תחילת המגפה מתו בבריטניה יותר מ-160 אלף נשאי קורונה, המספר השני בגובהו באירופה, אחרי רוסיה. בשבוע שעבר דיווחה הממלכה בממוצע על 43 אלף נדבקים חדשים ו-144 מתים ביום. אתמול הצטרפה לרשימת הנדבקים המלכה אליזבת בת ה-95: ימים אחדים אחרי שנודע כי בנה הנסיך צ'רלס נדבק בנגיף מסר ארמון בקינגהאם כי גם המלכה התגלתה כנשאית, וכי היא סובלת מתסמינים קלים.