מפוני קריית שמונה ויישובי הגליל והעוטף לא יוכרחו לעזוב את חדריהם במלונות רשת ישרוטל באילת, ויוכלו להישאר בהם כל עוד ייאלצו להיות מפונים מבתיהם. ארבעה ימים לאחר שנחשפה ב-ynet הודעת ישרוטל לכ-600 מאורחיה, ששוהים במלונות הרשת באילת שהפכו עבורם לבתים זמניים, כי בסוף החודש עליהם להתפנות ולהעתיק את משפחותיהם והציוד שלהם למלונות אחרים או דירות אחרות - חזרה בה הרשת בשל הזעם וההלם שהפנו כלפיהם האורחים, שלא היו מוכנים להיעקר שוב ממקומם.
1 צפייה בגלריה
ילדי קיבוץ ניר עוז מחכים לחבריהם שצפויים להשתחרר משבי החמאס במלון באילת
ילדי קיבוץ ניר עוז מחכים לחבריהם שצפויים להשתחרר משבי החמאס במלון באילת
מפונים בבית מלון באילת
(צילום: לירן תמרי)
בעקבות התחייבות הרשת שלא להכריח את המפונים לעזוב, שוחחו אמש (רביעי) ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן ומנכ"ל רשת ישרוטל ליאור רביב, וקבעו להיפגש בתחילת השבוע הבא כדי להגיע להבנות מוסכמות לגבי המשך שהותם של התושבים במלונות הרשת באילת.
השניים סיכמו כי תושבי קריית שמונה לא ייפגעו וימשיכו לשהות במלונות ישרוטל באילת ולקבל אירוח איכותי כפי שהיה מתחילת הפינוי ועד היום. בהודעת עיריית קריית שמונה נאמר כי שטרן ורביב הסכימו ש"הדבר החשוב ביותר מבחינתם הוא המשך הדאגה לרווחתם של תושבי קריית שמונה שפונו מבתיהם בעקבות מלחמת חרבות ברזל", ושלאחר הפגישה המתוכננת בין ראש העיר למנכ"ל יוציאו השניים הודעה מסודרת.
ביום ראשון כאמור נחשף ב-ynet חוזה ההתקשרות שעליו חתמה המדינה עם בתי המלון שאליהם פונו תושבי הגליל ועוטף עזה, שלפיו יכולה המדינה להורות באופן חד צדדי על הארכת החוזה - שעתיד לפקוע בחודש הבא - ולרשת ישרוטל אין אפשרות להכריח את העקורים לעזוב את חדריהם. מחברת ישרוטל נמסר בתגובה כי "הרשת תכבד כל הסכם שחתמה עליו".
גם היום, בממשלה מסרבים עדיין להעניק לעשרות אלפי תושבי הצפון שנעקרו מבתיהם מעט ודאות, ולהבטיח כי גם בחודש הבא תמשיך לעמוד מאחורי מתווה הפינוי. לאחר שבסוף חודש דצמבר האריכה בחודשיים בלבד את ההחלטה על מימון הפינוי של 60 אלף מתושבי יישובי קו העימות בגליל, הממשלה שוב לא מצליחה להגיע להחלטות באשר להמשך מתווה הפינוי גם בחודש הבא.
גורמים במשרד האוצר הודו כי הוקצו כ-6 מיליארד שקלים עבור המשך מימון פינוי התושבים עד לחודש יולי 2024, אך בקבינט המלחמה לא מוכנים להחליט עד מתי יישארו התושבים מחוץ לבתיהם, ואין כל תוכניות פעולה באשר לעתידם.
התושבים, שרבים מהם מעוניינים לעזוב את בתי המלון ולשכור דירות מרווחות יותר, חוששים להתחייב לחוזי שכירות מאחר שאינם יודעים מתי תחליט הממשלה להשיבם לבתיהם. הם דורשים ממנה שלפחות תחליט לייצר באורח חייהם הזמני ודאות, גם אם אינה יכולה להעמיד לוח זמנים לסיום המלחמה, בכך שאלו שהתחייבו לחוזי שכירות ושילדיהם לומדים במערכות חינוך שבהן שולבו ברחבי המדינה ימשיכו לקבל את מענקי הפינוי - גם אם יוכלו לשוב לבתיהם בחודשים הקרובים. גורמים בכירים בממשלה אמרו ל-ynet כי הם בוחנים את העניין.