כצפוי, וללא שום הפתעות חריגות, זכה ולדימיר פוטין בכהונה חמישית כנשיא רוסיה. הוא ניצח עם לא פחות מ-88% תמיכה, ואחוז הצבעה היסטורי שעמד על יותר מ-77%. הממסד הרוסי הצליח לייצר מצג שווא של בחירות ותמיכה ציבורית נרחבת וחסרת תקדים בנשיא, שיישאר בקרמלין לפחות עד 2030.
כעת יוכל הנשיא הרוסי להתפנות להתמקד בתוכניותיו בכל הקשור למלחמה באוקראינה וליחסים המעורערים מאוד עם המערב, בראש ובראשונה עם ארה"ב וברית נאט"ו. בנקודת הזמן הנוכחית, יותר משנתיים מאז הפלישה ופרוץ המלחמה באוקראינה, יש לפוטין לא מעט סיבות להיות מרוצה: המומנטום הצבאי נמצא כעת לצדם של הרוסים, בעוד שאוקראינה מתמודדת עם שורת אתגרים קשים – מחסור בכוח אדם לוחם ומחסור חמור בתחמושת ארטילרית - תוצאה של עיכוב האישור של חבילת הסיוע הצבאי בקונגרס בוושינגטון.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
במפגש פסגה ב-2019, כשטראמפ היה בבית הלבן
(צילום: AP)
יש הערכות שרוסיה תנסה למנף את הקושי האוקראיני לטובת תקיפה נרחבת נגד קווי ההגנה האוקראיניים במהלך הקיץ הקרוב, במטרה למוטט אותם ולכבוש שטחים אוקראיניים נוספים. הכלכלה הרוסית אמנם סובלת מהסנקציות, אך במידה רבה פגיעתן קטנה משמעותית ממה שהעריכו בתחילה, ורוסיה מוצאת דרכים שונות ומשונות לעקוף אותן. הכלכלה הרוסית מגוייסת כעת כולה לטובת המאמץ המלחמתי, והתעשיות הצבאיות פועלות בתפוקה כמעט מלאה ועובדות מסביב לשעון, מה שמסייע גם כן לפעילות הכלכלית.
הבחירות בארה"ב נמצאות כבר ממש מעבר לפינה, והנשיא פוטין נושא את עיניו בתקווה שהנשיא לשעבר דונלנד טראמפ ישוב לבית הלבן, מתוך הבנה שהאחרון עשוי לשרת את האינטרס הרוסי בכל הקשור ליחסו למלחמה באוקראינה, למידת מוכנותו להמשיך לתמוך בברית נאט"ו ולאופן שבו כהונתו עלולה להחליש את המוסדות הדמוקרטיים בתוך ארה"ב.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
בקרמלין מקווים שניצחון של טראמפ ישרת את האינטרסים של רוסיה
(צילום: AFP)
זו כנראה הסיבה שהאפשרות שטראמפ ישוב לכהונה שנייה בבית הלבן מעוררת חששות כבדים ודאגה עמוקה בקרב מנהיגים אירופיים ובכירים בנאט"ו. הם זוכרים היטב את השבחים שהרעיף טראמפ על פוטין לאורך השנים, אפילו לאחר הרחבת הפלישה לאוקראינה בפברואר 2022, וחוששים מיכולתו של הנשיא הרוסי להשפיע על מהלכיו של טראמפ באופן שישרת את מוסקבה ויחליש את אוקראינה ואת המדינות החברות בנאט"ו.
כנשיא, טראמפ עלול למשל לכפות על אוקראינה להגיע לפשרה או הסכם שלום עם רוסיה באמצעות עצירה מוחלטת של הסיוע הצבאי לקייב. ממש לאחרונה הדהים טראמפ את חברות נאט"ו באירופה כשהתייחס לרוסיה ואמר שהיא יכולה "לעשות מה לעזאזל שהיא רוצה" לחברות שלא משלמות מספיק לברית - דהיינו לא עומדות ביעד ההוצאה של לפחות 2% מהתל"ג לטובת נאט"ו. אפשר להניח שבקרמלין אהבו את ההצהרות הללו של טראמפ.
4 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ מסיבת עיתונאים
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ מסיבת עיתונאים
הצהרה של טראמפ הדהימה את נאט"ו
(צילום: AFP)
לאחר מותו בחודש שעבר של מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני, שככל הנראה חוסל בכלא, לא העז טראמפ לגנות את פוטין או את רוסיה על מותו של נבלני, אלא בחר, באופן מוזר למדי, להשוות את ארבע התביעות הפליליות נגדו לגורלו של נבלני. "המוות הפתאומי של נבלני גרם לי להיות יותר ויותר מודע למה שקורה במדינה שלנו", הוא הצהיר.
באופן כללי, נראה שהנשיא טראמפ מעריץ מנהיגים פופליסטים שמציגים עצמם כ"חזקים". מוקדם יותר החודש הוא אירח במעונו במאר-א-לאגו בפלורידה את ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, לאומן פופוליסט ומקורב מאוד לפוטין, שביצר את שלטונו בהונגריה בעשור האחרון והחליש מאוד את התקשורת החופשית, האופוזיציה והדמוקרטיה. אורבן מתנגד בתוקף לאספקת סיוע צבאי לאוקראינה.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נשיא הונגריה ויקטור אורבן ב הבית הלבן
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נשיא הונגריה ויקטור אורבן ב הבית הלבן
אורבן וטראמפ בפגישה ב-2019
(צילום: EPA)
"אין אדם טוב יותר, חכם יותר או מנהיג טוב יותר מוויקטור אורבן", הכריז טראמפ. אורבן מצדו שיבח אף הוא את טראמפ, כינה אותו "איש שלום" וטען שאם האחרון ייבחר מחדש "הוא לא יעניק לאוקראינה אגורה", והמלחמה תסתיים.
הניסיון מכהונתו של טראמפ בבית הלבן מלמד שלמדינות המערב ולדמוקרטיות הליברליות יש בהחלט סיבה גדולה לחשוש ממצב שבו טראמפ ישוב לבית הלבן, וינקוט בשורת מהלכים שיחלישו את הדמוקרטיות הליברליות בעולם ויחזקו מדינות אוטוריטריות כמו רוסיה, צפון קוריאה, איראן ואחרות.