נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, הצפוי להתמודד בנובמבר על הנשיאות בקרב חוזר מול ג'ו ביידן, ניפק בלילה שבין שבת לראשון עוד הצהרה שנויה במחלוקת, כשבעצרת בדרום קרוליינה סיפר לתומכיו בגאווה כיצד איים על מנהיג של מדינה בכירה בנאט"ו שאם הוא ומנהיגי מדינות אחרות בברית הצבאית לא ישקיעו כסף רב יותר בתקציבה, ארה"ב לא תצא להגנתן אם יותקפו על-ידי רוסיה, ושלמעשה הוא אף יעודד את מוסקבה לפגוע בהן.

4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה פריימריז
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה פריימריז
טראמפ מוקף בתומכיו בעצרת הבחירות. "אחר כך הכסף זרם"
(צילום: Julia Nikhinson / AFP)
דבריו של טראמפ צפויים להגביר את הדאגה השוררת באירופה מהאפשרות שישוב לשלטון. במהלך תקופת נשיאותו הקודמת הרבה טראמפ להתעמת עם ראשי מדינות בנאט"ו, בין השאר בשל דרישתו מהם להשקיע כסף רב יותר בנאט"ו ולחדול מההסתמכות על ההשקעה האמריקנית. באותן שנים גם הרבה לומר מילים טובות על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.
בחודשים האחרונים מערימים טראמפ ואנשיו בקונגרס מכשולים על העברת סיוע אמריקני נוסף לאוקראינה, הדרוש כדי לאפשר לה להמשיך במלחמתה נגד מוסקבה. באיחוד האירופי ובנאט"ו מזהירים כי פוטין ממתין לעלייתו של טראמפ לשלטון, כדי שזה יפסיק כליל את הסיוע לקייב, וכך יאפשר לרוסיה לדהור לניצחון. במקרה כזה, מתריעים בבריסל, עלול פוטין להמשיך גם למדינות נוספות במזרח היבשת, כמו לטביה ופולין.
בעצרת שערך בלילה האחרון בדרום קרוליינה, התחנה החשובה הבאה בפריימריז הרפובליקניים שבהם הוא צפוי לנצח בקלות, תיאר טראמפ פגישה שהייתה לו עם ראש מדינה כלשהי במהלך ועידה של נאט"ו בעבר: "נשיא של מדינה גדולה כלשהי קם ואמר, 'ובכן, אדוני, אם לא נשלם ואז נותקף על-ידי רוסיה – לא תגנו עלינו?'. אמרתי לו, 'לא שילמתם? לא, אני לא אגן עליכם. למעשה, אני אעודד אותם לעשות כל מה שבא להם לעזאזל. אתם חייבים לשלם. אתם חייבים לשלם את החשבונות שלכם". הוא טען כי לאחר מכן "הכסף זרם" מאותן מדינות.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה פריימריז
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה פריימריז
טראמפ בעצרת בלילה האחרון. משייט לניצחון בפריימריז
(צילום: WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה פריימריז
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה פריימריז
בצל משפטיו הפליליים, תומכי טראמפ רואים בו מבוקש - אבל לנשיאות. בעצרת בדרום קרוליינה
(צילום: EPA/RANDALL HILL)
נאט"ו, נזכיר, היא ברית צבאית בת 30 מדינות, רובן באירופה, אך היא כוללת גם את ארה"ב וקנדה. לפי אמנת הברית, אם אחת מחברותיה מותקפת על-ידי כוח זר, שאר המדינות החברות אמורות להתגייס צבאית ולסייע לה להדוף אותו.

ממשל ביידן: "טראמפ מעודד כאוס מופרע"

הבית הלבן מיהר להגיב על הצהרתו של טראמפ הלילה בנוגע לעידוד התקפות מצד רוסיה, והדגיש את מאמציו של ביידן דווקא לחזק את הבריתות של וושינגטון ברחבי העולם. "עידוד פלישות של משטרים רצחניים לשטחן של בעלות הברית הקרובות ביותר שלנו הוא מעשה מזעזע ומשוגע", מסר דובר הבית הלבן אנדרו בייטס. "במקום לקרוא למלחמות ולקדם כאוס מופרע, הנשיא ביידן ימשיך לחזק את ההנהגה האמריקנית".
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תמונת ארכיון נאט"ו 2019
דונלד טראמפ עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תמונת ארכיון נאט"ו 2019
טראמפ עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב-2019, כשהייתה מבכירי המנהיגים באירופה. לא חשף לאיזה "נשיא" התכוון
(צילום: AP Photo/ Evan Vucci, File)
דבריו של טראמפ הלילה באו שלושה ימים אחרי שסנאטורים מהמפלגה הרפובליקנית סיכלו הסכם שגובש על-ידי בכירים רפובליקנים ודמוקרטים, ושהיה אמור להבטיח חבילת סיוע לאוקראינה ולישראל – במקביל לרפורמות שיאפשרו לטפל במשבר המהגרים בגבול בין ארה"ב למקסיקו, שם עצירת זרם המסתננים היא דרישה מרכזית של הרפובליקנים. אף שגורמים שמרניים אומרים כי מדובר בהסכם עם הישגים יוצאי דופן לרפובליקנים, בסופו של דבר סוכל אישורו, לפי טענת הדמוקרטים משום שטראמפ ובעלי בריתו לא רצו להעניק לביידן הישג פוליטי גדול בשנת בחירות.
סיכול ההסכם בקונגרס הוכיח שוב את אחיזתו ההדוקה של טראמפ במפלגה הרפובליקנית, ובעצרת הלילה חגג הנשיא לשעבר את הפלתו. יתרה מכך, הוא הבטיח שאם ייבחר שוב לנשיא, יבצע "גירוש המוני" של מהגרים ביום הראשון שלו בתפקיד: "בואו לא נשכח שהשבוע היה לנו עוד ניצחון אדיר שכל השמרנים צריכים לחגוג. ריסקנו את חוק פתיחת הגבולות האסוני של ג'ו ביידן הנוכל. כל הקבוצה עשתה עבודה נהדרת בקונגרס", אמר לקהל בדרום קרוליינה. "ביום הראשון שלי בתפקיד אבטל כל מדיניות של גבולות פתוחים מימי ממשל ביידן, ונתחיל במבצע הגירוש הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקנית. אין לנו ברירה".

מייקל היילי וציוץ הזאבים: "מה אתה מבין?"

בעצרת בדרום קרוליינה תקף טראמפ גם את שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי, המועמדת האחרונה שנותרה מולו בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות ומסרבת לפרוש. בנאומו תהה היכן בעלה של היילי מייקל, שלא נראה בקמפיין שלה. "איפה בעלה?", שאל טראמפ בלעג. "אה, הוא לא פה. הוא לא פה. מה קרה לבעלה? מה קרה לבעלה?", שאל תוך שהוא מגביר את קולו כדי ליצור אפקט דרמטי.
הלעג של טראמפ ("איפה בעלה?") והתשובה של היילי:

התשובה לשאלתו של טראמפ היא שבעלה של היילי משרת בצבא ארה"ב, ונמצא במשימה צבאית בת שנה בג'יבוטי שבקרן אפריקה. היילי מיהרה להשיב לו בחשבון שלה ברשת X (לשעבר טוויטר): "מייקל נמצא במשימה צבאית בשירות המדינה שלנו, משהו שלך אין מושג בו. אדם שבאופן עקבי נוהג בחוסר כבוד כלפי ההקרבות של משפחות החיילים לא יכול לכהן כמפקד העליון".
התשובה של מייקל היילי:

לאחר מכן הגיב גם מייקל היילי עצמו. ברשת X הוא פרסם, תוך שהוא מתייג את טראמפ, תמונה של זאב, ועליה הכיתוב: "ההבדל בין בני אדם לחיות? חיות לעולם לא יתנו לטיפשים ביותר להנהיג את הלהקה".