2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, נפתלי בנט, אביגדור ליברמן
יאיר לפיד, נפתלי בנט, אביגדור ליברמן
צפויות התנגדויות לקיצוצים. ישיבת ממשלה
(צילום: עמית שאבי )
הממשלה תתכנס מחרתיים (חמישי) באופן חריג, חמישה ימים לפני הבחירות, כדי לאשר קיצוץ משמעותי במשרדים השונים למימון תוספות השכר שסוכמו עם המורים חמישה ימים בלבד לפני הבחירות. הכסף למורים יגיע בין היתר ממשרדי החינוך, הבריאות, הרווחה והביטחון, וחלק מהשרים צפויים להתנגד לקיצוץ במשרדיהם חודשיים לפני סוף שנת התקציב.
2 צפייה בגלריה
 ליברמן, שאשא ביטון ויפה בן דויד במסיבת העיתונאים
 ליברמן, שאשא ביטון ויפה בן דויד במסיבת העיתונאים
ליברמן, שאשא ביטון ויפה בן דויד
(צילום: מוטי קמחי)
הסיבה לכך היא שלפי החוק, כל הוצאה ממשלתית שלא נכללה בתקציב המדינה המקורי מחויבת בהקצאת מקורות כספיים עבורה, ובמשרד האוצר גילו כי ההסכם שאושר על-ידי היועצת המשפטית לממשל גלי בהרב-מיארה לא כלל אותם.
בתחילת השבוע הבחין היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, בהיעדר סעיפי המימון - ואמר כי ההסכם לא עומד בחוק ויש לבטלו לאלתר. בשל קביעתו כי על הממשלה למצוא מקורות מימון להסכם עם המורים, המוערך בכ-4.4 מיליארד שקל, יהיה צורך בקיצוץ תקציבי גדול, שאת היקפו עדיין מחשבים במשרד האוצר.
גורם בכיר אמר בשיחה עם ynet כי הקיצוץ יתבצע מתקציב הקניות של הממשלה (סעיף ה"קניות" נמצא בתקציבו של כל משרד), והיקפו המוערך יהיה כנראה כ-4%-5%, אף שלפי הערכות שונות לא הוחלט עליו עד היום בשל אי-הנוחות שחש ראש הממשלה יאיר לפיד לבצע קיצוץ תקציבי גדול ערב הבחירות. תקציב המדינה לשנת 2022, נזכיר, עומד על 452.5 מיליארד שקל, אך תקציב הקניות שיקוצץ הוא רק כרבע ממנו.
במשרד האוצר עדיין לא ידעו לומר היום אם באגף תקציבים מכינים קיצוץ שחלקו יבוצע רק בשנה הבאה, שכן רוב הכספים שיוצאו להסכם עם המורים לא יועברו בשנה הקרובה - אולם בהתאם לחוק יש לאשר כבר עכשיו את הקיצוץ של כל עלות ההסכם, שעבורו הוקצאו כחצי מיליארד שקל השנה, מתוך כ-4.4 מיליארד שקל.
ל-ynet נודע כי ההנחיה היא שהקיצוץ יהיה רוחבי לכל משרדי הממשלה, ולא יוחרגו ממנו גם התקציבים הרגישים ביותר, שלעתים מוחרגים מקיצוץ רוחבי. יחד עם זאת, ציין גורם בכיר במשרד האוצר כי החלטה סופית בעניין זה תתקבל על ידי לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן סמוך להגשת הצעת הקיצוץ לממשלה ביום חמישי.

שר המשפטים גדעון סער התייחס לכך היום באולפן ynet, ואמר כי הצעת ההחלטה צפויה לקבוע את מקורות המימון ההסכם, לפחות בישורת הראשונה שלו. "הייעוץ המשפטי נתן את הסכמתו מכיוון שההסכם לא היה אירוע בחירות, אלא אירוע שנמשך זמן רב מאוד", אמר סער. "אם לא היינו מגיעים להסכם היה נוצר שבר גדול מאוד. יש משבר גדול מאוד במערכת החינוך, והמורים חווים קושי ברמה המהותית עם שכרם הנוכחי, ולכן המהלך הזה נכון".
"הקיצוץ הרוחבי הוא לא עניין עתידי", הדגיש סער באשר לאישורים הסופיים של ההסכם זמן קצר לפני הבחירות. "ההסכם לא נחתם עכשיו אלא לפני חודשיים. בייעוץ המשפטי אמרו שצריך מקור תקציבי ואנחנו נביא כזה. אני לא חושב שיש איזו מפלגה שתגיד שלא צריך להעלות את שכר המורים, ואדרבה - אם יש כזו, אז שתגיד".