ההסכם נחתם, אבל לא בטוח שהמורים יהיו מרוצים מכל פרטיו: נציגי המדינה והסתדרות המורים חתמו הלילה (בין רביעי לחמישי) על הסכם ההעסקה החדש עם הסתדרות המורים שיכלול, בין היתר, עלייה מהשנה בשכר עובדי ההוראה ושינוי בלוח החופשות - אבל רק החל מהשנה הבאה.
שכר המורים אמנם יעלה, אבל בשתי פעימות. ההעלאה הראשונה תינתן בינואר 2023 ובה ייכלל החזר רטרואקטיבי מספטמבר השנה. הפעימה השנייה תינתן רק בספטמבר 2023, בעוד כמעט שנה. כך למשל, עובד הוראה בשנתו הראשונה ירוויח בפעימה הראשונה 8,207 שקלים ולאחר כניסת הפעימה השנייה שכרו יעמוד על 9,000 שקלים. כמה יקבל כל מורה לאחר השינוי? לחצו כאן ובדקו. ועיינו כאן בהסכם במלואו.
5 צפייה בגלריה
 ליברמן, שאשא ביטון ויפה בן דויד במסיבת העיתונאים
 ליברמן, שאשא ביטון ויפה בן דויד במסיבת העיתונאים
50 יום אחרי הצילום, יש גם חתימה.
(צילום: מוטי קמחי)
בנוסף, בחודשים נובמבר ודצמבר 2022 יינתנו מקדמות בסך 1,000 שקלים בחודש לכל מורה (500 שקלים למורים שאינם נמצאים תחת רפורמת אופק חדש). התשלום המוגדל על גמולי התפקיד השונים יינתן בפעימות שונות בהתאם לגמול ולאופן קביעת עלותו. הגמול חינוך מיוחד, סגן שני, גמול ייעוץ, ריכוז מקצוע, חינוך חברתי - יינתן לראשונה בספטמבר 2023.
לוח החופשות, כאמור, ישתנה מהשנה הבאה. מוסדות החינוך יעבדו בימי אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר. ימי אסרו חג יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות, ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה.
מלבד העלאת שכרו של מורה מתחיל בהדרגה ל-9,000 שקלים, יועלה על פי ההסכם גם שכר מנהל מתחיל ל-19 אלף שקל. מורה יקבל מענק התמדה בסך 10,000 שקל לאחר שלוש שנים במערכת החינוך. שיעור המשרה המינימלי יועלה בהדרגה ל-80%.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השכר יעלה בשתי פעימות. ליברמן
(צילום: יונתן זינדל)
בנוסף, יהיה סל גמול גמיש לכל מנהל שיוכל להמליץ על מענקים של 400 עד 1,000 שקל בשל יוזמה ונטילת תפקידים במערכת החינוך. לצד זאת יועלו היקפי המשרה עד 117% בלי אישור משרד החינוך ועד 42 שעות שבועיות. השעות הנוספות יוגדלו מ-36 ל-40. הוחלט גם על מתן אפשרות לחוזים אישיים ל"מומחים" מחוץ למערכת ועל ייעול הליך הפיטורין. ההסכם קובע גם "שקט תעשייתי" עד לסוף שנת 2026.
הנוסח הסופי, שעליו עמלו משפטנים, הועבר לאישורה הסופי של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. בין השאר נדונו פעם נוספת סעיפי תוספות השכר למורים הוותיקים, אולם במשרד האוצר ציינו כי לא בוצע כל שינוי בהסכמה שאליה הגיעו הצדדים יום לפני תחילת שנת הלימודים. כמו כן עודכן שר האוצר אביגדור ליברמן כי הגננות תובעות שיפור בשכרן על רקע ההסכם עם המורים.
ליברמן אמר כי "אני שמח שהצלחנו בתום משא ומתן ממושך לחתום על הסכם שכר שיעלה את שכר המורים בעשרות אחוזים, יעניק למנהלים גמישות ניהולית, ייתן אפשרות לתגמל מורים גם על מצוינות, השקעה והישגים ולא רק לפי הוותק ויסנכרן ימי חופשה בין אלו של התלמידים לאלו של ההורים".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד ויפה בן דוד בטקס פתיחת שנת הלימודים בבית ספר ניצני המדע ברחובות
ראש הממשלה יאיר לפיד ויפה בן דוד בטקס פתיחת שנת הלימודים בבית ספר ניצני המדע ברחובות
"הצעד הראשון בשיקום מעמד המורים". מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד
(צילום: שמוליק דודפור)
שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, הוסיפה כי "החתימה על הסכם השכר מגיעה לאחר תהליך ממושך ואינטנסיבי שהתקיים לאורך השנה האחרונה. בהחלט אפשר לומר 'שהחיינו'. פעלנו במטרה לחזק את עובדות ועובדי ההוראה, לייצר יציבות לעוד שנים רבות ולהצעיד את מערכת החינוך קדימה לטובת התלמידים וההורים. ההסכם מחזק את מערך כוח האדם שחווה משבר עמוק בשנים האחרונות. ההסכם משמעותי לטווח הארוך, חיוני למערכת ומחזק את מערך כח האדם שהגיע למשבר עמוק בשנים האחרונות".
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אמרה כי "הסכם השכר שהבאנו הוא הישג ענק לציבור עובדות עובדי ההוראה בישראל, שסופסוף מקבלים מהמדינה את ההכרה ואת ההוקרה על עבודתם החשובה ועל תרומתם לחברה הישראלית. זהו רק הצעד הראשון בשיקום מעמד עובדות ועובדי ההוראה".
על עיקרי ההסכם הכריזו לפני פתיחת שנת הלימודים במסיבת עיתונאים חגיגית שרת החינוך שאשא ביטון, שר האוצר ליברמן ומזכ"לית הסתדרות המורים בין דויד. השלושה אף חלקו אז שבחים זה לזה. ואולם, המנהלים והמורים שציפו לקבל את התוספת הכספית במשכורת חודש ספטמבר התאכזבו לגלות כי ההבנות לא תורגמו להסכם חתום.
5 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
שאשא ביטון. "אפשר לומר - שהחיינו"
(צילום: עמית שאבי)
במשרד האוצר ובהסתדרות המורים טענו כי לא מדובר במשבר או בעיכוב, אלא ברוטינה המתרחשת בתום כל הסכם שכר - ניסוח הסעיפים עד לחתימה הסופית אורך תמיד זמן רב. הסבר זה לא הניח את דעתם של המורים ורבים מהם תכננו לחדש את המאבק עם החזרה ללימודים בתום חופשת סוכות.
אבל גם לאחר החתימה חלקם לא מרוצים. כמה מהמורים זועמים על ההסכם שנחתם וטענו כי אין בו שום בשורה ומטרתו היא להשיג שקט תעשייתי. ראשי תנועת השטח בחינוך "אחד בספטמבר", מנהלי בתי הספר סמדר מורס ואוראל נאמן, תקפו: "התעוררנו הבוקר להסכם שכר מבזה שלא מביא איתו שום בשורה, לא לאנשי החינוך הוותיקים וגם לא לחדשים. שכחו את העובדה שרוב אנשי החינוך במערכת הם ותיקים שלא קיבלו כל העלאה אמיתית ושמורים חדשים לא עובדים במשרה מלאה כך שגם הם לא ירוויחו 9,000 שקלים בסופו של דבר".
"שר האוצר, שרת החינוך ומזכ"לית הסתדרות המורים עושים עלינו סיבוב פוליטי, פעם אחת בשביל לפתוח את שנת הלימודים ופעם שנייה בגלל שאנחנו שבועיים לפני בחירות", הוסיפו. "מי רוצה ציבור זועם בדרך לקלפי? מי יפגע בכוח האלקטורלי? מי יבקש להוציא את השדים מתוך הבקבוק? ציבור רדום הוא הקלף המנצח בתקופה הזאת. זה הסכם של סתימת פיות ושקט תעשייתי. הפגיעה המתמשכת בחינוך, בילדים ובעתידה של מדינת ישראל תיזכר לדיראון עולם!".
פורסם לראשונה: 07:09, 20.10.22