ממשל ביידן שוקל להסיר את משמרות המהפכה של איראן מרשימת ארגוני הטרור הזרים של ארה"ב, במקרה שטהרן תוכל להבטיח שתרסן את פעילות הכוחות. כך אמר אמש (רביעי) גורם המעורה בפרטים לסוכנות הידיעות רויטרס.
3 צפייה בגלריה
חיילי משמרות המהפכה במצעד צבאי. החלטת טראמפ תבוטל?
חיילי משמרות המהפכה במצעד צבאי. החלטת טראמפ תבוטל?
חיילי משמרות המהפכה במצעד צבאי. החלטת טראמפ תבוטל?
(צילום: EPA)
הגורם הוסיף כי וושינגטון טרם החליטה מה תהיה התחייבות הולמת מצד טהרן עבור צעד כזה, שיבטל את החלטתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מ-2019. אותה החלטה הייתה הפעם הראשונה שבה וושינגטון הכריזה רשמית על ארגון צבאי של מדינה זרה כארגון טרור, והיא הייתה חלק מהמאמצים של ארה"ב להגברת הלחץ הבינלאומי על איראן אחרי הפרישה מהסכם הגרעין.
"ממשל ביידן שוקל אם להסיר את הגדרת משמרות המהפכה כארגון טרור בתמורה להתחייבות או צעדים מצד איראן בכל הקשור לפעילות האזורית והכללית של משמרות המהפכה", אמר אמש הגורם לרויטרס.

3 צפייה בגלריה
המבנה שהופצץ בארביל, עיראק
המבנה שהופצץ בארביל, עיראק
מבנה "המוסד" בארביל, שהופצץ על ידי משמרות המהפכה. טהרן תרסן?
(צילום: רויטרס)
כמה מקורות הוסיפו כי מדובר באחת הסוגיות האחרונות במגעים לחזרה להסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות ב-2015, ושממנו פרשה ארה"ב. דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס, שנשאל על האפשרות שהממשל יסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, אמר כי הסרת הסנקציות נמצאת בלב המגעים לחזרה להסכם – וסירב לפרט מעבר לכך.
בשבוע שעבר אמר גורם איראני כי סוגיית הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב נידונה כבר בחודש יוני שעבר, אולם היא הפכה מסובכת יותר עם היבחרו של איברהים ראיסי לנשיא הרפובליקה האיסלאמית. הגורם הסביר כי ארה"ב הבהירה שאין ביכולתה להסיר את משמרות המהפכה מהרשימה ללא "ויתורים משמעותיים" מצד איראן, דבר שנשלל מכל וכל על ידי ראש צוות המו"מ האיראני עלי באגרי קאני.

"קרובים להסכם, אבל עדיין לא שם"

דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס התייחס אמש גם למגעים בין המעצמות לבין איראן לחזרה להסכם הגרעין – ואמר כי הצדדים קרובים להסכם, אבל "עדיין לא שם", כלשונו. הוא הוסיף: "אנחנו מעריכים שאפשר לגשר על הפערים בסוגיות שעדיין נותרו".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
החתימה תתעכב? ביידן וראיסי
(צילום: AP, EPA)
פרייס סירב לאשר טענות של גורמים המקורבים לשיחות הגרעין, לפיהן יש שתי סוגיות שעדיין לא נפתרו: הדרישה של טהרן ל"ערבויות כלכליות" במקרה שממשל אמריקני עתידי יחליט לצאת מההסכם; והדרישה האיראנית להסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור.
"השיחות בשלב רגיש מאוד. יש זמן מועט לאור ההתקדמות הגרעינית של טהרן", הוסיף פרייס. סוכנות הידיעות AFP דיווחה כי גם אם ההסכם קרוב, הוא לא צפוי להיחתם בימים הקרובים, מאחר שראש צוות המו"מ האמריקני לשיחות הגרעין בווינה רוב מאלי נמצא כרגע בוושינגטון. סיבה נוספת שיכולה לדחות את חתימת ההסכם היא ראש השנה האיראני, חג ה"נורוז" שאותו יחגגו האיראנים ביום ראשון הקרוב.