מדי יום, רגע לפני שהוא יוצא לעבודה, ראש העיר הרצליה משה פדלון בודק את רכבו על מנת לוודא שהכול כשורה. כפי שנחשף אתמול ב-ynet, שגרת הבוקר החדשה הזו של אחד מראשי הערים פופולריים ביותר בישראל החלה כבר לפני כמה חודשים, כשהתחיל כנגדו מסע הסתה, סחיטה ואיומים לכאורה מצד זכיין שדורש להאריך את המכרז שלו. "זה מאוד מפחיד, הלחץ עלי גדול", הוא מודה בחשש, "אבל אני לא אכנע, אנחנו נמשיך לפעול לפי החוק".
לדברי פדלון, זכיין של העירייה שמפעיל שני עסקים בעיר - וזכה בהם במכרז פומבי - הוא שעומד מאחורי מסכת האיומים הקשה שהוא חווה. על פי התלונה, עם פרוץ משבר הקורונה והמשבר הכלכלי שעוררו הסגרים השונים, פנה הזכיין לחברה העירונית של עיריית הרצליה וביקש להאריך את תקופת החוזים לשני קיוסקים בחוף הים בהרצליה מכוח המכרזים לתקופות ארוכות ומשמעותיות. בקשתו נעשתה באמתלה של "סיוע לעסקים בעקבות משבר הקורונה".
3 צפייה בגלריה
 משה פדלון
 משה פדלון
"זה קרה בעבר בעיר אחרת, כעת זה אצלי". ראש העיר הרצליה משה פדלון
(צילום: יובל חן)
3 צפייה בגלריה
עיריית הרצליה נצבעה בסגול לציון היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות
עיריית הרצליה נצבעה בסגול לציון היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות
איומים נגד בכירים בעירייה. בניין עיריית הרצליה
(צילום: עיריית הרצליה)
"הזכיין לא קיבל את עמדתנו, ולפיה הדבר אינו עולה בקנה אחד עם הוראות הדין ועם דיני המכרזים. עמדתנו גורסת כי לאחר סיום תקופות המכרז - יש חובה לקיים הליך פומבי", הסביר פדלון. לדבריו, מאז שהעירייה הציגה את עמדתה, החל מחול שדים שכלל "עשרות פעולות שיורדות לחיי האישיים - והכול במטרה לגרום לרשות ולגופיה להאריך אוטומטית את תקופת המכרז".
בעקבות המתקפות החריפות כלפיו, פדלון הגיש אתמול (רביעי) תלונה במשטרה בטענה שמנסים לסחוט אותו. את התלונה הגיש למפקד משטרת מרחב ירקון, תת-ניצב דוד פילו, אחרי של-ynet נודע כי בחודשים האחרונים כבר מתנהלת חקירה סמויה סביב איומים על בכירים בעיריית הרצליה.
"בהתחלה הגיעו ליד הבית שלי וערכו הפגנות. אחר כך מילאו את תיבת הדואר שלנו ושל שכניי בדברי נאצה נגדי. בפעם אחרת עצרו את בני ברמזור, דפקו לו על המכונית ואיימו עלי שיפגעו בו"
פדלון, בן 69, אב לשלושה ילדים וסבא לשישה נכדים שירת במשך שנים רבות בחיל הרפואה והשתחרר מהצבא בדרגת סגן-אלוף. ב-2013 זכה לראשונה בראשות העיר, וזוהי הכהונה השנייה שלו. לאורך כהונתו זכה להערכה רבה מתושבי העיר.
האם אתה חווה פחד ממשי לחייך? "אני חושש לחיי ואני חושש לחיי משפחתי. אני מפחד שמסע הסתה והסחיטה הזה ייגמר בדם. זה עלול להסתיים ברצח לכן גם הגשתי את התלונה למרחב ירקון. אני יודע שבעקבות האיומים עלי ועל בכירים נוספים בעירייה המשטרה מנהלת חקירה סמויה. לא יכול להיות שראש עיר בישראל ירגיש כמוני. אני בסך הכול מתנהל על פי חוק וכתוצאה מכך חווה חודשים של פחד וסיוטים. מדובר בלחץ אדיר והסתה פרועה".
איזה סוג של איומים קיבלת? "התחילו המון פעולות בהם ניסו להפחיד אותי ואת משפחתי. בהתחלה הגיעו ליד הבית שלי וערכו הפגנות קולניות מדי ערב. ההפגנות האלו כללו כמובן איומים. אחר כך מילאו את כל תיבות הדואר שלנו ושל שכניי בדברי נאצה נגדי. בפעם אחרת עצרו את בני ברמזור, דפקו לו על המכונית ואיימו עליו שיפגעו בו ובי. במקרה אחר הגיעו אליו למקום העבודה ואיימו עליו שידאגו לפגוע בי".
אז התלונה הגיעה כי חששת שהאיומים יהפכו למעשים? "לומר לך את האמת, עם כל ניסיונות הסחיטה שהצטברו בתקופה האחרונה כלפי, כלפי משפחתי וכלפי העובדים שלי, כפי שקרה במרינה בהרצליה שם איימו על מנכ"ל החברה הכלכלית - בהחלט ייתכן שמשהו ימומש וייצא לפועל. אני באמת חושש שזה ייגמר ברצח".
3 צפייה בגלריה
אביר קארה בריאיון אולפן ynet
אביר קארה בריאיון אולפן ynet
סגן השר אביר קארה. התגייס למאבק נגד פדלון
(צילום: קובי קואנקס)

"זה עולם תחתון"

לפי התלונה, הזכיין שמטריד לכאורה את פדלון נוקט ב"אמצעים כפייתיים" וצעדיו כללו פעילויות רבות נגד ראש העיר במגוון מישורים.
בתלונתו מונה פדלון שורה של אירועים שהתרחשו בתקופה האחרונה וגרמו לו לחוש למעשה כמי שמנסים לסחוט אותו. הוא אף טוען כי גייסו נגדו את תנועת "השולמנים", ואת סגן השר אביר קארה שהתגייס באופן אישי למאבק הזה ואף הגיע להפגנות מחוץ לביתו. עוד נכתב בתלונה כי יש תיעוד לכך שמשתתפי ההפגנה הגיעו למקום בתשלום.
אלא שמה שהדליק נורה אדומה וגרם לפדלון לגשת למשטרה היה איום ממשי שהגיע לבכירים בעירייה, על ידי גורמים שהזדהו כמשויכים לארגון פשע. "לפני כמה חודשים הגיעו קומץ אנשים למשרדי החברה העירונית ואיימו לכאורה על מנכ"ל החברה, בצורה שאינה משתמעת לשני פנים, שלא יתעסק יותר עם המתחם", כך נכתב בתלונה.
"לצערי יש אנשים שחושבים שאם יש להם עסקים אז הם לא כפופים לכללים. הם ינסו לעשות הכול על מנת להשאיר עסקים שלא כחוק בידיהם, ומבחינתם הכול כשר: הכפשות, איומים, סחיטה"
בהקלטה מאותה שיחה נשמע אחד מאותם אנשים אומר למנכ"ל: "תראה אני אלך איתך הכי פתוח... תראה אני יודע שלך יש קשרים אישיים ולא נכונים עם מר ***... אתה בא להפריע לנו. אני מבקש ממך שתחדל מהמעשים האלה, אחרת אני אציף את הכול החוצה" (האזינו להקלטה בווידאו בראש הכתבה).
המנכ"ל משיב לו: "תציף החוצה, תציף מה שאתה רוצה, אין בעיה, תציף, יש פה יועץ משפטי. למה ללכת סחור וסחור?".
האיש עונה לו: "זו התשובה שלך שאתה אומר לי?", והמנכ"ל משיב: "ברור, חד משמעית". לאחר שהשיחה מסתיימת נשמע היועץ המשפטי שואל את המנכ"ל: "מה זה? מי זה? מה זה הדבר הזה?", והמנכ"ל משיב לו: "זה עולם תחתון".

"לא ישברו אותי"

כיצד נוצרת קרקע פורייה להתנהגות חמורה כזו? "לצערי יש אנשים שחושבים שאם יש להם עסקים אז הם לא כפופים לכללים. הם ינסו לעשות הכול על מנת להשאיר עסקים שלא כחוק בידיהם ומבחינתם הכול כשר: הכפשות, איומים, סחיטה ומה לא. אני מוצא את עצמי עומד מול הסכנה ואין ברירה אלא להביא זאת לפתחה של משטרת ישראל. בתקופת הקורונה דאגנו לנזקקים וסייענו למי שצריך. לא הגיוני שראש עיר שמסרב להארכות מכרזים שלא על פי חוק יהיה מאוים ככה".
איך מתמודדים עם הלחצים האלו? "אני לא אכנע. הרצליה היא עיר של חוק ואנחנו נמשיך לפעול על פי חוק. רק באחרונה שוב קיבלנו פרס של ניהול מקצועי בכל הקשור לכספי העיר. למרות שזה מאוד מפחיד וחרף הלחצים המטורפים שמפעילים עליי, אף אחד לא ישבור אותי ואני מקבל המון חיזוקים גם מראשי ערים אחרים ומתושבים שתומכים בי. כמובן שאמשיך להתמקד בדברים שבאמת חשובים לי בעיר כמו החינוך, הפיתוח והתחבורה".
זה קורה בעוד ערים? "אני משמש כסגן יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס. זה קרה בעבר בעיר אחרת, עתה זה פה בעירי, בהרצליה. זה מפחיד, אבל אני סומך על גורמי האכיפה".
גורמים המקורבים לעסק המדובר הגיבו לדברים: "אצל פדלון זו שיטה - לאיים ולהפחיד. כעת, מנסה פדלון בכל דרך למנוע המשך מאבק במנהל לא תקין בכלים משפטיים וציבוריים בלבד. הניסיון לתלונות השתקה או תביעת נקמה, לא ירפו את ידינו".
ממשטרת ישראל נמסר: "נסיבות התלונה נבדקות. המשטרה תפעיל את כלל האמצעים במטרה להגיע לחקר האמת".