3 צפייה בגלריה
חמושים בג'נין
חמושים בג'נין
חמושים בג'נין. ארכיון
(צילום: רויטרס)
גל הטרור הנוכחי, שגבה את חייהם של 35 קורבנות בשנת 2023 בלבד, החל בשנה שעברה כשבעה חודשים לפני כינונה של הממשלה הנוכחית. לפי הערכות אגף המודיעין - שלא רחוקות מאלו של שב"כ - בכל בית פלסטיני שישי בגדה מוסתרים כלי נשק, בהם אלפי כלי נשק תקניים שנכנסו לשטחי יהודה ושומרון בין השנים 2015 ל-2021.
רק בשנה שעברה הונח חוסם עורקים חלקי על התופעה, עם עיבוי הפעולות נגדה בבקעה ובערבה. על פי נתוני אגף המודיעין, בכל רחוב פלסטיני בממוצע יש נשק חם. לא פלא שכל מבצע מעצרים פשוט יחסית, בעיקר בצפון השומרון, כולל ירי של מחבלים לעבר הכוחות, בניגוד למרבית המבצעים עד לפני כשנה וחצי, שעברו יותר בקלות.
3 צפייה בגלריה
  35 הנרצחים ב-2023
  35 הנרצחים ב-2023
35 הנרצחים ב-2023
(צילום: באדיבות המשפחה, shutterstock)
3 צפייה בגלריה
 בת שבע נגרי
 בת שבע נגרי
בת שבע נגרי וזירת הפיגוע בהר חברון
(צילום: צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
למחבלים יש יותר תעוזה והם מחזיקים בהרבה יותר כלי נשק מבעבר. בתהליך של הסלמה רבתי הם עלולים לצאת לצמתים וליישובים ולהשתמש בנשק נגד ישראלים, בדיוק כפי שעשו לפני 20 שנה - וכפי שנעשה אתמול בפיגוע הירי בהר חברון. את התהליך מכנים בצה"ל "היום שאחרי אבו-מאזן כבר כאן", וייתכן שנגלה שהיום הזה לא כל כך רחוק.
אם יש למערכת הביטחון נחמה קלה, היא בקושי של החמושים בגדה להשיג תחמושת, שמוזרמת לתוך הגדה בעיקר בעזרת כנופיות של ערביי ישראל שגונבים ארזי קליעים ממחנות הצבא. צה"ל מנסה להיאבק בתופעת הנשקים הלא חוקיים בגדה, אך כל מבצע לתפיסת נשקים, כמו זה שהיה במחנה ג'נין, נחשב לטיפה בים.
בנוסף, צה"ל מנסה לדלל את המוטיבציה של פעילי הטרור - ובעיקר את הסיוע הכספי שמוזרם אל החמושים הצעירים באמצעות אפליקציות מוסוות של ארגוני הטרור דוגמת חמאס והג'יהאד האיסלאמי - אבל לאוטוסטרדת הנשקים באיו"ש ניתן להוסיף מחדל נוסף.
קו התפר, כ-700 ק"מ סביב יהודה ושומרון, פרוץ. השטח הופקר ב"אין-גדר" לאורך כעשור, ועל אף עיבוי הכוחות של צה"ל מחבלים יכולים למצוא את הדרך משני צדי הקו הירוק.