30 צפייה בגלריה
35 קורבנות הטרור ב-2023
35 קורבנות הטרור ב-2023
35 קורבנות הטרור ב-2023
(צילום: באדיבות המשפחה, shutterstock)
ישראל נמצאת בעיצומו של גל טרור רצחני שגבה את חייהם של 31 בני אדם בשנת 2022 - ועוד 35 נוספים ב-2023. למעשה, מלבד שנת 2006 (165 הרוגים במלחמת לבנון השנייה) ו-2014 (75 הרוגים במבצע צוק איתן), שנת 2023 היא כבר כעת השנה הקטלנית ביותר מאז ימי האינתיפאדה השנייה, שנמשכה כשש שנים ובמהלכה נרצחו יותר מ-1,000 ישראלים.
הפיגועים השנה, שמהם נפצעו גם כ-140 בני אדם נוספים - חלקם באורח קשה ורבים עדיין משתקמים - הותירו אחריהם משפחות רבות מרוסקות וכואבות, שחלקן אף איבדו יותר מקרוב אחד. לפי שעה, מערכת הביטחון עדיין לא באה בחשבון עם שלושה מחבלים לפחות - שאחראים לפיגוע הרצחני היום בדרום הר חברון, לרצח מאיר תמרי בחרמש ולרצח שי ואביעד בחווארה שלשום. אלה סיפורי הקורבנות.

טבח בליל שבת

ב-27 בינואר, בשעה שהמוני ישראלים ישבו בארוחת השבת, הגיע המחבל עלקם חיירי (21) משכונת א-טור במזרח ירושלים ליד בית כנסת בשכונת נווה יעקב בבירה - ורצח ביריות שבעה בני אדם, לפני שחוסל. המחבל הגיע לשכונה שבצפון העיר במכונית וחנה ברחוב טבנקין, סמוך לבית הכנסת "עטרת אברהם". הוא יצא ממנה ברחוב הראשי - ואז פתח באש לעבר עוברי אורח. שאול חי (68), גבאי בית הכנסת "זכור לאברהם", אכל אצל קרוב משפחתו ולאחר הסעודה עשה את דרכו לבית הכנסת. "הוא היה האבא של כולנו, איש יקר ואהוב", סיפרו מכריו.
אירינה קורולובה (59), אזרחית אוקראינה, נרצחה גם כן בפיגוע בנווה יעקב. היא הגיעה לישראל בדצמבר 2016 ללא בני משפחה נוספים, ועבדה כמטפלת סיעודית. "היא הייתה מאוד ידידותית, אדם שנקשרים אליו מהר", סיפרו בניו של האיש שבו טיפלה קורולובה לפני שנורתה למוות. "היא הייתה יוצאת עם חברותיה לטיול של שעה וחצי בשכונה, אחרי שסיימה לטפל באבא".
30 צפייה בגלריה
חי שאול שנרצח בפיגוע בירושלים
חי שאול שנרצח בפיגוע בירושלים
"היה האבא של כולנו". שאול חי
(באדיבות המשפחה)
30 צפייה בגלריה
אירינה קורולובה
אירינה קורולובה
"הייתה מאוד ידידותית, אדם שנקשרים אליו מהר". אירינה קורולובה
30 צפייה בגלריה
רפאל בן אליהו
רפאל בן אליהו
עצר בזירת הפיגוע ונורה. רפאל בן אליהו
(מתוך פייסבוק)
רפאל בן אליהו (55) נרצח בפיגוע כשעצר את המכונית שבו היו גם אשתו טינה ושני בניו, אחרי שהבחין באישה שעומדת וצועקת שהמחבל ירה בבנה. בני המשפחה חשבו שהמחבל ברח, אך אז הגיח חיירי מהצד השני והתחיל לירות מטווח אפס. "הוא ירה בבעלי ממש מהר, והבן מתן קפץ עליי כדי שהמחבל לא יפגע בי. הוא הציל את חיי ונפגע", סיפרה האלמנה.
בני הזוג אליהו מזרחי (48) ונטלי זיסקין-מזרחי (45), שהתחתנו רק לפני כשנתיים, היו בכלל בביתם בזמן הפיגוע, וישבו סביב שולחן השבת. אלי יצא לרחוב וחיפש את מי הוא יכול להציל, אך המחבל הבחין בו ורצח אותו. נטלי אשתו ניסתה לטפל בו, אך חיירי רצח גם אותה.
נטלי עבדה במשך 20 שנה כמחלקת אוכל בבית החולים הדסה הר הצופים. תמרה, אמה של נטלי, אמרה: "לקחו אותי גם איתה. היא כל יום הלכה לעבודה וחיכיתי לה. היא כל הזמן דאגה לי לתרופות ואוכל. איך זה עכשיו? שניהם? אומרים שלא יהיה יותר ככה? צריך לעשות משהו אחר, לא ככה". אביו של אלי, שמעון, סיפר כי הבן ואשתו יצאו לסייע לפצועי הפיגוע - ונרצחו על ידי המחבל. "הוא עמד ליד המכונית שלו וירה בהם. נכנס לאוטו וברח", שחזר האב. "הוא היה אדם צנוע, דתי. רצה לעזור. ראה שיש יריות ורצה לעזור לפצועים".
30 צפייה בגלריה
אלי ונטלי מזרחי ז"ל
אלי ונטלי מזרחי ז"ל
יצאו לסייע לפצועים - ונרצחו. אליהו מזרחי ונטלי זיסקין-מזרחי
(באדיבות המשפחה)
30 צפייה בגלריה
איליה סוסנסקי ז''ל שנרצח בפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים
איליה סוסנסקי ז''ל שנרצח בפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים
"נשמה טובה שעשתה רק טוב". איליה סוסנסקי
(באדיבות הכפר האינדיאני באבני איתן)
30 צפייה בגלריה
אשר נתן מורלי שנהרג בפיגוע בנווה יעקב
אשר נתן מורלי שנהרג בפיגוע בנווה יעקב
"היה גיבור, בא לתקן את העולם". אשר נתן מורלי
(באדיבות המשפחה)
הוריו של איליה סוסנסקי (26), שגם נרצח בפיגוע, מתגוררים בשכונת נווה יעקב. הוא יצא מבית הוריו, עלה על האופנוע שלו כדי להגיע לעבודתו כדי.ג'יי בבר במרכז ירושלים ונורה על ידי המחבל. "הוא היה ילד שכולו טוב, פצצת אנרגיה מתקתקת שרק רוצים לעטוף בחיבוק", סיפר החבר אשר עזרן. עדי יונה, חבר אחר של איליה, כתב לזכרו: "אתה קסם, חיוך מהלך, נשמה טובה שעשתה רק טוב. הלב מרוסק".
אשר נתן מורלי (14) הוא הנרצח הצעיר ביותר בפיגוע. אשר, הבכור מבין שמונה ילדים, יצא מהבית אחרי סעודת ליל השבת לפגוש את חבריו. הוריו שמעו את היריות, וכשהבינו שמדובר בפיגוע יצאו לחפש את בנם במשך כשעה, עד שגילו שגופתו אותרה בזירה. "הוא היה כזה גיבור וענק, הוא בא לתקן את העולם", אמר האב אהרון. האם חיה-מושקה סיפרה כי הוא מעולם לא היה מוותר על נשיקה ממנה בידו כשקיבל ברכה בערב שבת.
30 צפייה בגלריה
אשר מנחם פלאי ז"ל, יעקב ישראל פאלי ז"ל
אשר מנחם פלאי ז"ל, יעקב ישראל פאלי ז"ל
"שני פרחים טהורים". אשר מנחם פלאי ואחיו יעקב ישראל
(באדיבות המשפחה )
30 צפייה בגלריה
אלתר שלמה לדרמן הנרצח בפיגוע בשכונת רמות בירושלים
אלתר שלמה לדרמן הנרצח בפיגוע בשכונת רמות בירושלים
נדרס למוות כשהיה בדרך לשבת אצל הוריו. אלתר שלמה לדרמן

שמעון מת מפצעיו 9 חודש אחרי הפיגוע

שמעון מעטוף (75), אב לשישה וסב ל-13 נכדים, נפצע באורח קשה בפיגוע הגרזנים הקטלני באלעד ביום העצמאות בשנה שעברה. ב-2 בפברואר נקבע מותו. המחבלים, שהיו מצוידים בגרזנים, תקפו את מעטוף שלפני כן עבד כמאבטח חמוש באירוע לרגל החג. אביבה הלל, בתו של מעטוף, סיפרה כי "הוא היה מאושפז מאז הפיגוע, מבית חולים לבית חולים. היה לו זיהום. הוא עבר חודשים של ייסורים. המחבלים פגעו בו עם גרזנים בראש ובלסת ומאז הוא לא התאושש". שמעון נספר במניין הנרצחים של שנת 2022, ולא נכלל במניין הקורבנות ב-2023.
30 צפייה בגלריה
שמעון מעטוף
שמעון מעטוף
שמעון מעטוף

האחים הקטנים נדרסו למוות

ב-10 בפברואר התרחש פיגוע דריסה בשדרות גולדה מאיר בשכונת רמות בירושלים. המחבל מוחמד קראקע (31), תושב שכונת עיסאוויה במזרח העיר, דרס למוות שני ילדים אחים ואברך. בהמשך המחבל חוסל.
אשר מנחם פלאי (7) ואחיו יעקב ישראל פלאי (5) המתינו בתחנת אוטובוס יחד עם אביהם ואחיהם הגדול בדרכם לשמחה משפחתית. המחבל דהר לתוך התחנה ופגע בשני האחים הקטנים. יעקב ישראל מת במקום, אשר מנחם פונה במצב אנוש לבית החולים, אך לאחר יממה נקבע מותו. השניים נטמנו זה לצד זה. "שני פרחים, שני קדושים, שני טהורים", ספדו להם בהלוויה.
האברך אלתר שלמה לדרמן (20), הנרצח השלישי, היה בתחנת האוטובוס יחד עם אשתו, שאיתה התחתן לפני כחצי שנה. השניים המתינו לנסיעה לעיר אלעד כדי לשהות בשבת לצד הוריו של האברך. הוא נפצע אנושות והובהל לבית החולים שערי צדק בבירה. מותו נקבע בתום מאמצי החייאה ממושכים.
30 צפייה בגלריה
לוחם מג"ב אסיל פאעור סואעד ז"ל
לוחם מג"ב אסיל פאעור סואעד ז"ל
"היה האדם הכי שמח, תמיד עזר לכולם". אסיל סואעד וזירת הפיגוע במחסום שועפט
(צילום: משטרה ישראל, AFP)

אסיל נרצח בבידוק שגרתי

ב-13 בפברואר אירע הפיגוע במחסום שועפט בירושלים שבו נפל לוחם משמר הגבול סמל-ראשון אסיל סואעד. במהלך בידוק שגרתי באוטובוס, מחבל פלסטיני בן 13 דקר לוחם מג"ב בפניו. מאבטח אזרחי ירה לעבר המחבל ופגע בשוגג גם בסמ"ר אסיל פאעור סואעד שנפצע אנושות. מותו נקבע כעבור כמה שעות בבית החולים. המחבל נעצר והואשם ברצח בנסיבות מחמירות של מעשה טרור.
סואעד, בן 22 במותו, התגורר בכפר חוסנייה שבצפון. במשטרה ציינו לאחר נפילתו כי "בתום שירות החובה שלו, אסיל נלחם כדי לחתום קבע באותו המקום". חבריו של הלוחם, שהותיר אחריו הורים ושישה אחים, סיפרו כי "הוא היה האדם הכי שמח. תמיד סייע ועזר לכולם, נרתם תמיד לכל משימה ואהב את השירות למען ביטחון המדינה".
30 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
המחבל נצמד לחלון רכבם - וירה לעברם מטווח אפס. האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב

האחים נרצחו ביריות כשנסעו בחווארה

ב-26 בפברואר נרצחו האחים הלל מנחם יניב (22) ויגל יעקב (20) יניב מהר ברכה בפיגוע ירי בעיירה הפלסטינית חווארה. חקירת הפיגוע העלתה כי מחבל פלסטיני נצמד לחלון הרכב שבו נסעו שני האחים - וירה לעברם מטווח אפס. מותם של שני האחים נקבע בזירה. המחבל עבד אל-פתאח חרושה (48), פעיל חמאס משכם, חוסל בפעילות צה"ל בג'נין כשבועיים לאחר הפיגוע.
הלל, שלמד בישיבת ההסדר קריית שמונה בעיר הצפונית, השתחרר זמן לא רב לפני הפיגוע מחיל הים, ושב מהשירות לפרק לימודים במסלול ההסדר. "הוא היה אהוב מאוד על החברים והרבנים, תמיד עם חיוך, מסייע ועוזר בכל שניתן", סיפר על הלל מנכ"ל ישיבת ההסדר אליאב סמואל. יגל, שלמד בישיבת ההסדר גבעת אולגה בחדרה, התגייס גם הוא למסלול ההסדר - והיה אמור להתחיל הליכים לקראת גיוסו לשירות קרבי בצה"ל. "הוא היה איש טוב שלימד מהו הערך בין אדם לחברו", סיפר חברו מהישיבה גלעד פרידמן.
30 צפייה בגלריה
אלן גנלס הנרצח בפיגוע בכביש 90 ליד ים המלח
אלן גנלס הנרצח בפיגוע בכביש 90 ליד ים המלח
דחה את הלימודים כדי לגור בישראל. אלן גנלס וזירת הפיגוע בכביש 90
(צילום: אלכס קולומויסקי)
30 צפייה בגלריה
אור אשכר הפצוע מהפיגוע בדיזנגוף
אור אשכר הפצוע מהפיגוע בדיזנגוף
"הרעיף רק טוב, אהבה ונתינה". אור אשכר
( באדיבות המשפחה)

הגיע לארץ לחתונה - ונורה למוות

ב-27 בפברואר נרצח אילן גנלס (26), אזרח ישראלי-אמריקני, בפיגוע ירי בצומת בית הערבה. מחבלים פתחו באש לעבר רכבו של הצעיר. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו לזירה פינו אותו במצב אנוש לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו כעבור זמן קצר.
אילן הגיע לארץ לכמה שבועות בודדים כדי להשתתף בחתונת חברו. הוא גדל במשפחה אמריקנית ציונית נלהבת והתחנך בבתי ספר אורתודוקסיים מודרניים. ב-2014 הוא סיפר לעיתון מקומי כי בכוונתו לדחות את ההרשמה לאוניברסיטת מישיגן ואת הגיוס לצבא האמריקני כדי לגור שנה בישראל. אילן התאהב בישראל ובסוף התגייס לצה"ל. בהמשך הוא חזר לארה"ב כדי ללמוד תואר ראשון במדעי המוח ופיתוח בר-קיימא בניו יורק.

איש הברזל נרצח לצד חבריו בתל אביב

ב-9 במרץ אירע פיגוע הירי ברחוב דיזנגוף בתל אביב שבו נרצח תושב העיר אור אשכר (32). המחבל הפלסטיני מועתז חוואג'ה (23) מנעלין פתח באש לעבר עוברי אורח. מותו של אור, שנפצע אנושות, נקבע כשבוע וחצי לאחר הירי. בפיגוע נפצעו גם חבריו רותם מנסנו ומיכאל אוסדון. המחבל חוסל.
נאטאלי אשכר, אמו של אור, אמרה: "כבה לנו אור נדיר באיכותו, שהרעיף רק טוב, אהבה ונתינה על כל מי שנקרה בדרכו". לאחר שחרורו משירות בפלח"ן גבעתי, עבר אור לתל אביב והשלים תואר ראשון ושני במנהל עסקים. בשנים האחרונות הוא עבד בכמה חברות הייטק. הוא אהב לטייל בעולם והתחרה במרתונים ובתחרויות רבות של "איש הברזל".
30 צפייה בגלריה
לאה די ובנותיה שנרצחו בפיגוע
לאה די ובנותיה שנרצחו בפיגוע
נרצחו בדרך לטיול משפחתי. לוסי די ובנותיה רינה ומאיה
(באדיבות המשפחה)
30 צפייה בגלריה
אלסנדרו פאריני
אלסנדרו פאריני
"הרכב הגיח בעוצמה ופגע בו ישירות". אלסנדרו פאריני

המשפחה שכמעט נמחקה

ב-7 באפריל נרצחו האחיות רינה די (16) ומאיה די (20) מאפרת בפיגוע ירי בבקעת הירדן. אמן לוסי נפצעה בפיגוע באורח אנוש, ומתה מפצעיה שלושה ימים לאחר מכן. מחבלים שנסעו בנתיב הנגדי לדרך שבו נסעו בנות המשפחה פתחו לעברן באש באזור צומת חמרה בכביש 57. הן ניסו להימלט, אלא שאז המחבלים עשו פניית פרסה ורדפו אחריהן. הרכב של בנות משפחת די, שהיו בדרכן לטיול, הידרדר לשול. בשלב זה הוציא אחד המחבלים את פלג גופו העליון מהרכב, וירה לעבר רכב המשפחה. מותן של האחיות נקבע בזירה שבה אותרו 22 תרמילי קלצ'ניקוב.
המשפחה עלתה לפני כמה שנים מאנגליה. מאיה למדה באולפנת נווה חנה ולאחר מכן במדרשת לינדבאום בלוד. היא עשתה שירות לאומי במדרשיית אמי"ת קמה בירוחם. רינה למדה בכיתה י' באולפנת קריית ארבע. האב ליאו, שנסע עם שני ילדים אחרים ברכבו ונאלץ לחזור לזירה אחרי ששמע דיווחים על פיגוע בתקשורת, אמר: "חשנו חיבוק אוהב מיהודים בישראל ובעולם, אנחנו בטוחים שהצדק ייעשה".

התייר האיטלקי שנדרס בתל אביב

בפיגוע נוסף שאירע ב-7 באפריל בטיילת בתל אביב נרצח התייר האיטלקי אלסנדרו פאריני (36). המחבל יוסף אבו ג'אבר (46) מכפר קאסם, האיץ עם רכבו לעבר קבוצת תיירים מאיטליה ומבריטניה סמוך לפארק צ'רלס קלור - ופגע בהם. בהמשך נסע אבו ג'אבר על מסלול האופניים בטיילת, ואז עלה לדשא והתהפך. קצין משטרה ופקחים של העירייה שהיו בתחנת דלק סמוכה חשבו בתחילה שמדובר בתאונת דרכים. כשזיהו שהדורס מנסה להגיע לחפץ שנדמה כנשק שהיה ברשותו - הם ירו בו וחיסלו אותו.
פאריני סיים את לימודי עריכת הדין שלו בהצטיינות יתרה, וב-2014 הפך לעו"ד. חמש שנים אחר כך הוא קיבל תואר דוקטור למשפטים מאוניברסיטת רומא. בתקשורת באיטליה נכתב כי הוא עבד בפירמת עורכי דין בינלאומית ואהב לטייל בעולם. חבריו אמרו בבית החולים איכילוב: "הלכנו על המדרכה ופתאום רכב הגיע לעברנו במהירות רבה ודרס את החברים שלנו. היינו במרחק של 10 מטרים משם". הם סיפרו כי "הרכב הגיח בעוצמה, ופגע ישירות באלסנדרו שנפל והחל לדמם בראשו".
30 צפייה בגלריה
מאיר תמרי ז"ל
מאיר תמרי ז"ל
נורה מרכב חולף. מאיר תמרי ורכבו שנפגע מהירי
30 צפייה בגלריה
סרגיי אברמיאן, שנפטר כחודש לאחר שאשתו אינגה נהרגה מפגיעת טיל
סרגיי אברמיאן, שנפטר כחודש לאחר שאשתו אינגה נהרגה מפגיעת טיל
היא נהרגה מהרקטה, הוא נפטר חודש לאחר מכן. סרגיי ואינגה אברמיאן
(באדיבות המשפחה)

"מגן וחץ": אינגה מרחובות ועבדאללה מעזה נהרגו מרקטה

ב-11 במאי, בזמן מבצע מגן וחץ, נהרגה אינגה אברמיאן מפגיעת רקטה בביתה ברחובות. לצידה נפצעו עשרה בני אדם נוספים. בעלה סרגיי נפטר כחודש לאחר מכן, ונכדו אדם אמר כי "מת מצער". הנכדה איה סיפרה: "אחד הדברים הקבועים אצל סבתא זה שהיא תמיד חיבקה, ליטפה ובישלה. היא אהבה אותנו, האהבה שלה הייתה קבועה ונתנה לנו כוח להמשיך. נזכור אותך סבתא חמה, שמחה ואופטימית. היית הכול עבור משפחתך, אוהבים אותך סבתא, לעולם לא נשכח אותך".
30 צפייה בגלריה
ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן. נהרגו בתקרית בגבול מצרים
ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן. נהרגו בתקרית בגבול מצרים
ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן. נהרגו בתקרית בגבול מצרים
(צילום: דובר צה"ל)
ב-13 במאי, נהרג עבדאללה אבו גבה (34), פועל תושב רצועת עזה, ואחיו חאמד נפצע קשה מרסיסים של רקטה שנורתה מעזה. פועל נוסף, בן 36, נפצע באורח בינוני. השלושה עבדו בשדה מחוץ למושב שוקדה במועצה אזורית שדות נגב.

הרוצח של מאיר עדיין לא נתפס

ב-30 במאי, מאיר תמרי (32) נרצח מירי מרכב חולף ובו מחבלים פלסטינים בכניסה לחרמש, יום לפני יום הולדתו. תמרי, תושב חרמש ואב לשני ילדים קטנים, פונה לבית החולים הלל יפה בחדרה, שם נקבע מותו. לפי התחקיר הראשוני, רכב חולף ובו שני פלסטינים עקף את מכוניתו של ההרוג וירה לעברה - ככל הנראה שבעה כדורים מרובה M16. על אף הזמן הרב שעבר, הרוצח של מאיר טרם נתפס, ואף נצפה בג'נין והתראיין לערוץ של חמאס. רעייתו של מאיר, טל, אמרה כי "אני רוצה להאמין שעושים הכול כדי שיתפסו את המחבלים, אך כמות הזמן שעברה מדאיגה. אף גורם צבאי לא דיבר איתי על העניין".

הלוחמים נהרגו בגבול מצרים

ב-3 ביוני נהרגו שלושה לוחמי צה"ל, סמל ליה בן נון מראשון לציון, סמ"ר אורי יצחק אילוז מצפת וסמ"ר אוהד דהן מאופקים, בתקרית חריגה בגבול ישראל-מצרים. בן נון ואילוז נורו למוות בעמדת שמירה ליד הר חריף על ידי שוטר מצרי שהסתנן דרך פתח בגבול. המחבל זוהה בסריקות שנערכו לאחר מכן וחוסל בחילופי אש. באותם חילופי אש נהרג דהן.
אחותה של ליה, אופיר, אמרה כי גם אם ליה הייתה יודעת מה קרה לה - היא לא הייתה מוותרת על להיות לוחמת. בהלווייתה ספדה לה: "תודה שזכיתי להיות אחותך במשך 19 שנים מהאגדות. אחות קטנה שלי, אני אוהבת אותך וכבר מתגעגעת אלייך".
30 צפייה בגלריה
ההודעה האחרונה בין אופיר לאחותה ליה ז"ל
ההודעה האחרונה בין אופיר לאחותה ליה ז"ל
ההודעה האחרונה ששלחה אמה של ליה לבתה
אביו של אורי יצחק אילוז אמר אז כי "זו לא דרך הטבע שאבא קובר בן. הוא היה עלם חמודות שתמיד היה בשביל כולם. אמרו שזה גבול שקט, אך הוא גבה 3 פרחים והותיר משפחות הרוסות. אלוהים באמת לוקח את הטובים ביותר".
בת זוגו של אוהד דהן זעקה בהלווייתו: "אני רוצה שכל העולם ידע מי זה אוהד דהן, הגיבור שלי. החלום שלך היה להיתקל ולהציל את כל מי שסביבך". אחיו, להב ושהם, סיפרו שאוהד - אחיהם הבכור - היה הרבה יותר מאח גדול. "היית בלתי שביר", אמרו. "ככה תישאר בליבנו תמיד".
30 צפייה בגלריה
אלישע אנטמן אחד ההרוגים מהפיגוע בעלי
אלישע אנטמן אחד ההרוגים מהפיגוע בעלי
עופר פיירמן, אלישע אנטמן, הראל מסעוד ונחמן שמואל מורדוף

הטבח בחומוסייה

ב-20 ביוני נרצחו אלישע אנטמן (18), נחמן שמואל מורדוף (17) והראל מסעוד (21) בפיגוע הרצחני בתחנת הדלק סמוך לעלי, בזמן שהיו במסעדת חומוס אליהו. בהמשך הצליחו המחבלים לרצוח גם את עופר פיירמן (64), שתדלק את רכבו בתחנה.
אנטמן היה תלמיד כיתה י"ב בישיבת בני עקיבא בעלי, לקראת גיוס לצה"ל. הוא עבד במסעדה כאשר אירע הפיגוע. הוא הותיר אחריו הורים ושבעה אחים. מנהל התיכון והמחנך של אנטמן, הרב חזקיהו דרמון, סיפר כי אלישע היה "כריזמטי ופעלתן", ואמר ש"קידש את ערך הכנות וחתר לעזור לכלל". הוא הוסיף כי אנטמן "לא בחל בשום קושי או מאמץ, הציב לעצמו יעדים ומטרות אישיות וצעד אליהם בצורה מדהימה". סבו, רפי קלמנוביץ', סיפר כי "הייתה לו כלבה בשם לוסי. הוא נפצע במבחן ליחידת עוקץ ותכנן ללמוד בישיבת נווה דקלים באשדוד".
לצידו נרצח כאמור נחמן בן ה-17. חיים מורדוף, אביו, ספד לו בהלווייתו: "היית כל כך מחובר לאדמה, היית עושה לנו שיחות התחזקות. זה דברים שלא מוצאים היום אצל בני נוער, רק החבורה שלכם פה (פונה לחבריו של נחמן). אני יודע שלא תמיד אנשים מבינים אתכם, אבל אתם קדושים, ואתם טובים. תמיד חזרת ואמרת: 'אבא, אמא, אל תפחדו, אל תדאגו'. כמה דאגת שלא נדאג. כיבדת אותנו מאוד". ליאור ברדה, דודו, אמר אז כי "נחמן חי את החיים בצורה שלווה ורגועה, אני בטוח שגם ברגעים האחרונים שלו הוא היה שלו ורגוע. גם בזמן שירו עליו - הוא היה אמיץ. אני בטוח שהוא עזב את העולם עם חיוך שבשנייה אחת נעצר".
30 צפייה בגלריה
נחמן שמואל מורדוף והראל מסעוד במסעדה לפני הפיגוע
נחמן שמואל מורדוף והראל מסעוד במסעדה לפני הפיגוע
התמונה מהחומוסייה, 10 דקות לפני מסע הרצח
במסעדה שהה גם הראל בן ה-21, שזמן קצר לפני כן השתחרר מהצבא. אמו, יעל, ספדה לו: "הראלוש יפה התואר שלנו. אני לא מעכלת שאתה לא פה איתנו. איך אפשר לדבר עליך בלשון עבר? רק עכשיו השתחררת מהצבא, מהמסגרת הכי נוקשה, ורק פרחת. עכשיו כשסוף סוף התחלת לחיות, להגשים את חלומך וליישב את הארץ שאהבת - עכשיו היא לוקחת אותך לרגבי אדמתה. כבשת כל מקום אליו הגעת, כמה יפה היית, התפארתי בך".
פיירמן בן ה-64 נורה למוות בזמן שתדלק, והיה היחיד מבין הנרצחים ששהה מחוץ למסעדה. הוא הותיר אחריו שני ילדים - מתנאל ויפעת - ואת אלמנתו ציונה. מתנאל ספד לו אז: "יש לי רק אבא אחד. עשיתי הכל כדי שהוא יהיה גאה בי. הוא ליווה אותי בדברים הפשוטים. כולם הכירו אותו, כל חייל שנכנס לעלי. בימי שישי הוא היה מביא לי שניצלים לבסיס. אני מקבל חמגשית חצי ריקה, והוא אמר לי 'השארתי לש"ג'".
30 צפייה בגלריה
רב-סמל דוד יהודה יצחק ז"ל, הלוחם שנהרג בג'נין
רב-סמל דוד יהודה יצחק ז"ל, הלוחם שנהרג בג'נין
נפגע מירי ביציאת הכוחות מגנ'ין. דוד יהודה יצחק

הלוחם דוד יהודה יצחק נהרג ביציאה מג'נין

רב-סמל דוד יהודה יצחק (23) מבית אל, ששירת ביחידה אגוז, נורה עם תחילת יציאת כוחות צה"ל ממחנה הפליטים ג'נין ב-3 ביולי, במסגרת מבצע "בית וגן". הוא פונה במסוק לבית החולים העמק בעפולה, שם נקבע מותו. נבדק בין השאר אם נפגע מירי דו-צדדי. אביו, משה בנימין, ספד לו: "רציתי לספר לכולם על החופשות שלך מהצבא, כשחזרת בלי מדים, ועל הסיכות שרכשת בעמל - אבל מיד שמת אותן במגירה כדי שאף אחד לא ירגיש לא נעים. אתה ראית את הצרה של כל אחד כאילו היא הצרה שלך ממש. ילד שכולו נשמה, צללת ללבבות של כולם וחתרת לאמת הפשוטה והנעימה".
30 צפייה בגלריה
סאבה גבריוט, נפגעת פיגוע הדריסה בת"א, גיוס תרומות
סאבה גבריוט, נפגעת פיגוע הדריסה בת"א, גיוס תרומות
נפגעה בפיגוע הדריסה, ואיבדה את עוברה. סאבה גבריוט

סאבה איבדה את העובר בחודש ה-6 להריונה

ב-4 ביולי אירע הפיגוע המשולב בשכונת נאות אפקה, שבו נדרסו או נדקרו תשעה בני אדם. הפצועה הקשה ביותר הייתה סאבה גבריוט, שהייתה בחודש השישי להריונה ואיבדה את העובר כתוצאה מהפיגוע. גבריוט, נשואה לדסלין ואם לבן 10 שנולד בישראל, טרם הוכרה כנפגעת פעולות איבה. "שאר הפצועים מהפיגוע קיבלו את ההכרה כנפגעי פעולות איבה מהביטוח הלאומי, ואליי עדיין אף אחד לא חזר עם תשובה", אמרה. "אני אוהבת את המדינה ואת האנשים החמים שיש כאן, כל החיים עבדתי קשה בעבודות של משק בית ועשיתי הכול כדי לתת לבני קורת גג ואוכל חם. אני משלמת ביטוח לאומי ומיסים כמו כל אזרח במדינה. בן זוגי נמצא איתי יום-יום, שעה-שעה, הוא נאלץ לעזוב את עבודתו ולטפל בי". העובר לא נספר במניין 34 הנרצחים.

שילה יוסף אמיר חתר למגע - ונורה למוות

ב-6 ביולי ניסה מחבל לחדור ליישוב קדומים, וסמ"ר שילה יוסף אמיר - שחתר ראשון למגע - נורה למוות על-ידו. "חרב עלינו עולמנו בי"ז בתמוז", אמרה אמו אורלי בהלווייתו. "באמצע התמוז. לא היית יכול לראות אנשים עצובים, אבל השארת משפחה וחברים עצובים. אתה יודע כמה קשה להחזיר פיקדון כמוך, אחרי 22 שנים של שמחה? הבנת את השליחות שלך ודבקת בה". חבריו ומפקדי של אמיר סיפרו בהלוויה על גבורתו הרבה, וגם על נתינתו והתגייסותו לסייע לאחרים.
30 צפייה בגלריה
סמ''ר שילה יוסף אמיר ז''ל שנהרג בפיגוע הירי בקדומים
סמ''ר שילה יוסף אמיר ז''ל שנהרג בפיגוע הירי בקדומים
סמ''ר שילה יוסף אמיר
(צילום: באדיבות המשפחה)
30 צפייה בגלריה
חן אמיר ההרוג בפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב
חן אמיר ההרוג בפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב
מימין: חן אמיר, משמאל: חברו שחיסל את המחבל
(מתוך פייסבוק)

גיבור גם ברגעיו האחרונים

ב-5 באוגוסט נרצח ביריות מטווח אפס חן אמיר (42) מסיירת סל"ע של עיריית תל אביב ברחוב מונטיפיורי. אמיר וחברו לסיירת - שחיסל את המחבל - זיהו כי מדובר באדם חשוד, והוא פתח לעברם באש אחרי שקראו לו לעצור. בכך מנעו השניים פיגוע גדול ורצחני עוד יותר. "הוא היה גיבור גם ברגעיו האחרונים", ספדו לו חבריו. ורד אמיר, רעייתו של חן, סיפרה בריאיון ל-7 ימים על ההתמודדות לצד שלוש בנותיהם המשותפות, ואמרה שהבטיח לו שהן יהיו מאושרות. "זו משימת חיי" הוסיפה.

שי ובנו אביעד נרצחו בחווארה

ביום שבת האחרון נרצחו שי סיילאס ניגרקר (60) ובנו אביעד ניר (28) בעת ששטפו את מכוניתם בחווארה, לשם הגיעו כדי לתקן את המזגן ברכב באחד המוסכים. רינה, בת זוגו של שי ב-20 השנים האחרונות, סיפרה כי הוא נהג לנסוע לעיירה הפלסטינית באופן קבוע - ושרכש שם חברים רבים. רק בשבוע שעבר השניים חגגו את יום הולדות ה-60 של שי, והוא הבטיח לה: "אני אוהב אותך, ואהיה כל החיים פה בשבילך".
30 צפייה בגלריה
שי סיילאס ניגרקר ואביעד ניר
שי סיילאס ניגרקר ואביעד ניר
החלומות נגדעו. שי ובנו אביעד
(מתוך עמוד הפייסבוק של שי סיילאס ניגרקר)
30 צפייה בגלריה
קברם  של שי סיילאס ניגרקר ובנו אביעד ניר שנרצחו בפיגוע בחווארה
קברם  של שי סיילאס ניגרקר ובנו אביעד ניר שנרצחו בפיגוע בחווארה
(צילום: גדי קבלו)
שי היה אב ל-4, ובנו אביעד היה נשוי ללאה - ולשניים היה ילד קטן. הוא וזוגתו היו אמורים לעבור לדירה החדשה שקנו בשכונת עיר היין באשקלון. "הם חיכו למעבר, זה היה חלום שלהם שהתגשם", סיפרו קרובי משפחתו של אביעד. "הם רצו להרחיב שם את המשפחה".

הגננת נרצחה לעיני בתה

בת שבע נגרי, תושבת בית חגי ואם לשלוש בנות, נרצחה הבוקר בפיגוע הירי בהר חברון, כשמחבל פתח באש לעבר רכב ששהתה בו יחד עם נהג שאסף אותה ואת בתה - שהייתה עדה לירי. בת שבע הייתה גננת באפרת - שם מתגוררת משפחתה - ווקרובת משפחה סיפרה: "היא הייתה אישה זהב, מלאת נתינה. היא אימצה בחום ילדי אומנה ונתנה להם קרקע יציבה ובית חם. היא הייתה גננת אהובה, ובאמת ה' לוקח את הטובים ביותר".
30 צפייה בגלריה
 בת שבע נגרי
 בת שבע נגרי
בת שבע נגרי וזירת הרצח
(צילום: צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
בבית חגי הוסיפו: "אנו מודיעים בצער עמוק ובתדהמה על הירצחה של תושבת היישוב, ה' יקום דמה. על מועד הלוויה תימסר הודעה בהמשך. מזכירות היישוב, צוותי המועצה וצוות צח"י פועלים לסייע במעגלים השונים. תושבים המרגישים צורך מוזמנים לפנות למרכז חוסן. ובילע המוות לנצח ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים".