מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נאם הערב (יום ו') בפעם השנייה בתוך יומיים, ובמה שנראה כמו התייחסות ראשונה למהלך שמקדמת ארה"ב להסדר מדיני בגבול ישראל-לבנון - במטרה למנוע מלחמה של ממש בחזית הצפונית - הוא הצהיר כי לא יסכים לדיון בסוגיה לפני סיום המלחמה בעזה. במקביל לנאום נמשכו היום חילופי האש בגבול לבנון, וכמה שעות לאחר מכן השיב לנסראללה שר הביטחון יואב גלנט - שביקר בפיקוד הצפון והצהיר כי ישראל מעדיפה הסדר מדיני, אך הזהיר ש"מתקרבת הנקודה שבה שעון החול יתהפך".
6 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
צופים בלבנון בנאום נסראללה, הערב
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
בנאומו אמר נסראללה כי "אנחנו עומדים בפני הזדמנות היסטורית לשחרר כל סנטימטר משטחה של לבנון ולמנוע מהאויב להפר את הריבונות הלבנונית באדמה, באוויר ובים". לצד זאת, נסראללה הדגיש כאמור כי "כל דיון או משא ומתן בנושא זה לא ייפתח עד להפסקת התוקפנות נגד עזה". את נאומו, שנערך לציון שבוע למותו ממחלה של עוזרו מוחמד חסן יארי, סיים נסראללה באזהרה לתומכיו בלבנון: "אם הישראלים יצליחו בעזה, דרום לבנון תהיה הבאה".
ישראל, נזכיר, מצהירה שוב ושוב כי תפעל צבאית כדי להסיר את האיום של חיזבאללה בגבול הצפוני אם לא יושג הסדר מדיני שירחיק אותו מהגבול - כשבהצהרות השונות של הנהגת המדינה הדרישה היא שחיזבאללה ייסוג אל מעבר לנהר הליטאני. ארה"ב מנסה כעת לקדם להסדר, וגם צרפת לפי הדיווחים פועלת בסוגיה, ואתמול הגיע לישראל שליחו המיוחד של הנשיא ג'ו ביידן, עמוס הוכשטיין.

הוכשטיין נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר לו כי ישראל "מחויבת לשינוי יסודי" בגבול לבנון - בין אם בדרך דיפלומטית או "בכל דרך אחרת". גם שר הביטחון יואב גלנט נפגש אמש עם הוכשטיין, ואמר לו: "חלון הזמנים לפתרון מדיני קצר, אנחנו מחויבים להחזרת תושבי הצפון לבתיהם לאחר שינוי המצב הביטחוני בגבול". הערב שב גלנט על המסר הזה, ובתום ביקור בפיקוד הצפון שבו קיים הערכת מצב אמר: "אנחנו נמשיך ונעצים את הפעולה לכל רוחב הגזרה, ככל שיידרש. יש לנו מטרה ברורה אחת - להחזיר בבטחה את תושבי הצפון אל בתיהם".
לדברי גלנט, "לעניין הזה יש שתי חלופות: האחת, חלופה מדינית, אנחנו עובדים עליה במלוא הכוח. אתמול פגשתי את השליח המיוחד של נשיא ארה"ב, עמוס הוכשטיין. ובקרוב ניפגש עם מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, על מנת לדון באפשרויות האלה, ולראות האם ניתן להגיע להבנות שיאפשרו להחזיר את תושבי הצפון בבטחה אל בתיהם".
6 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בפיקוד הצפון
שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בפיקוד הצפון
גלנט בהערכת המצב בפיקוד הצפון, היום
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
6 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בפיקוד הצפון
שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בפיקוד הצפון
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
6 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בפיקוד הצפון
שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בפיקוד הצפון
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גלנט ציין כי בחן בפיקוד הצפון תוכניות של המטה הכללי ושל פיקוד הצפון, "לאפשרות שניאלץ לעשות את הפעולה הזו לאחר נקיטה בכוח ופעולה מלחמתית באזור הצפון, על מנת לאפשר את חזרתם של תושבי הצפון אל בתיהם. אני רוצה לומר בצורה ברורה - אנחנו מעדיפים את הדרך של הסדר מדיני שנעשה בהסכמה. אבל אנחנו קרובים לנקודה שבה שעון החול יתהפך".
אבל לא ברור אם חיזבאללה אכן יהיה מוכן לשאת ולתת בסוגיה, והצהרת נסראללה הערב מגיעה אחרי שבבוקר דווח בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" - המזוהה עם חיזבאללה - כי הוכשטיין קיבל למעשה תשובה שלילית כשניסה ליצור קשר עם גורמים בארגון הטרור הלבנוני ושאל על אפשרות של תיווך לא-ישיר. לפי הדיווח, הוכשטיין קיבל תשובה קצרה שלפיה לשיח לא תהיה משמעות כל עוד המלחמה בעזה נמשכת, ושחיזבאללה לא יקל על ישראל. ב"אל-אחבאר" דווח בנוסף כי הוכשטיין לא יגיע לביירות, לאחר שבארה"ב הבינו כי אין בלבנון נכונות לדון בעתיד המצב בגבול עם ישראל לפני הפסקת המלחמה ברצועת עזה.
התנאי של נסראללה, לסיום המלחמה בעזה לפני מו"מ על הגבול היבשתי עם לבנון, התבטא גם בפנייה שלו בנאום לישראלים שפונו מבתיהם בצפון: "אני פונה לאלה שהתפנו מהבתים שלהם בצפון, שמבקשים מהממשלה להיכנס למלחמה עם לבנון - זו בחירה לא נכונה. הראשונים שישלמו את המחיר לטעות הזאת אלה אתם מהצפון. הפתרון הוא לדרוש מהממשלה לעצור את התוקפנות נגד עזה", אמר מזכ"ל חיזבאללה.

"נתוני התקיפות" של נסראללה, ותגובת דובר צה"ל בערבית: "מספרים מנופחים"

נסראללה שב והבטיח, כמו בנאומו שלשום, להגיב על חיסול בכיר חמאס סאלח אל-עארורי בביירות - ואמר כי ארגונו לא יכול לשתוק על כך: "המשמעות (של אי-תגובה) תהיה שכל לבנון תהיה חשופה - כל הערים, הכפרים והדמויות יהיו חשופים". לדבריו, "מה שקרה בדאחייה הדרומית לביירות זו הפרה שערורייתית וגדולה והיא לא תישאר ללא תגובה או עונש". עם זאת, בערוץ אל-מיאדין פורסם כי ההנחיה הצבאית שהנהגת חיזבאללה העבירה היא להגיב ברמה מידתית ומרתיעה.

בנאומו פירט נסראללה על המתקפות של ארגון הטרור בגבול עם ישראל וטען כי מתחילת המלחמה ביצע חיזבאללה 670 "פעילויות" בגבול, ובין 7-6 פעילויות מדי יום: "לא היה אתר בגבול שלא נפגע מספר פעמים", טען. "האתרים הותקפו לא רק באמצעות נ"ט אלא באמצעות שימוש באמצעים שונים", הוסיף - וטען כי מתקפות הארגון "מתישות את ישראל".
עוד טען נסראללה כי "48 מהמוצבים בגבול הותקפו יותר מפעם אחת. חיזבאללה ביצע 494 תקיפות, מתוכן 50 תקיפות בנקודות בגבול שהותקפו יותר מפעם אחת. הארגון תקף גם את הציוד הטכני והמודיעיני לאורך הגבול שהושמד כליל". לא ברור עד כמה אמינות טענותיו, וייתכן שהן מופנות לאוזניים פנימיות בלבנון כדי להצדיק את מותם של לוחמיו הרבים של חיזבאללה בחילופי האש.
6 צפייה בגלריה
נאום נסראללה
נאום נסראללה
נאום נסראללה היום. "המתקפות שלנו מתישות את ישראל"
לנתונים שבהם התרברב נסראללה השיב אחר כך דובר צה"ל בערבית, סגן-אלוף אביחי אדרעי. "צריך דוקטורט בסטטיסטיקה כדי לעקוב אחרי כל המספרים המנופחים והמוגזמים שהוא מנסה למכור ממקום מחבואו ללבנונים", עקץ אדרעי. "זאת כדי להצדיק איך הוא ממשיך להרוס את לבנון בשביל להזדהות עם חמאס-דאעש, רוצחי הילדים ואונסי הנשים. הוא אוהב לדבר פחות על הנזקים שהוא גורם ללבנון בהרפתקה הזו שלו, על הכלכלה המרוסקת ועל הדרום הריק".

מטח בערב שישי לקריית שמונה

היום נמשכו כאמור חילופי האש בגבול הצפון - ושתי אזעקות הופעלו הערב בקריית שמונה וביישובים סמוכים באצבע הגליל. לא היו נפגעים, במטח שבו שוגרו 15 רקטות. 4 מהן יורטו, 6 נפלו בשטחים פתוחים והיתר לא חצו לשטח ישראל. צה"ל תקף בתגובה עם ארטילריה וטנקים בדרום לבנון. בהמשך הודיע צה"ל כי הפציץ עם מטוס קרב מפקדה מבצעית של חיזבאללה באזור הכפר בליידא שבדרום לבנון. בצה"ל ציינו כי משעות הבוקר תקפו עם טנקים וארטילריה מספר מרחבים בשטח לבנון.
6 צפייה בגלריה
תקיפות בלבנון
תקיפות בלבנון
תקיפות צה"ל בלבנון
חיזבאללה קיבל אחריות על כמה מקרי ירי למוצבים בישראל, ובין היתר טען ששיגר רקטות בורקאן. בשעות אחר הצהריים דווח בלבנון על תקיפה ישראלית באמצעות כטב"ם, שבה נפגע בית בעיירה מחיביב בדרום לבנון. בבוקר עדכן צה"ל כי מטוסי קרב של חיל האוויר השלימו תקיפה באזור הכפרים עיתא א-שעב ומג'דל זון שבשטח לבנון. במסגרת התקיפה הושמדו תשתיות טרור של חיזבאללה, לצד עמדה ואתר צבאיים שבהם פעלו מחבלי הארגון.
נאומו של נסראללה מגיע יומיים בלבד לאחר הנאום שנשא ביום השנה לחיסול קאסם סולימאני. הוא רמז כי פני חיזבאללה לא למלחמה אך איים: "אם ישראל תפתח במלחמה על לבנון, הלחימה שלנו תהיה ללא מגבלות וכללים. מי שחושב על מלחמה איתנו יתחרט כי מלחמה איתנו תעלה ביוקר. עד עכשיו אנחנו נלחמים בחזית בצורה מחושבת ולכן משלמים מחיר יקר".
פורסם לראשונה: 17:48, 05.01.24