למרות התנגדות גורמי המקצוע והאזהרות מההשלכות הקשות של הקפאת הכספים, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הצהיר אמש (יום ד') כי אינו מתכוון להיכנע למה שכינה "קמפיין פוליטי ותקשורתי ציני" נגד החלטתו להקפיא מאות מיליוני שקלים לרשויות מקומיות ערביות (לצד החלטה נוספת להקפיא מיליונים לסיוע לערביי מזרח ירושלים בלימודי השכלה גבוהה).
הוא הצהיר כי יקים צוות מיוחד במשרדו ל"מאבק כלכלי" בפשיעה בחברה הערבית, לדבריו, כחלק מרצונו להבטיח שהכסף לא מנוצל בדרכים לא-ראויות, אבל ההערכה באוצר היא שבפועל ההמלצה של הצוות הזה, בתוך כמה שבועות, תהיה להעביר את הכסף "תוך פיקוח הדוק". על האפשרות הזו אותת כנראה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהבטיח אמש שהכסף יועבר אחרי "בדיקה ופיקוח". יחד עם זאת, ההקפאה שנמשכת בינתיים עלולה להביא להשלכות מיידיות שיפגעו בפעילות הרשויות הערביות, שלהן הובטח הכסף הזה ועליו נסמכו בתקציבים שלהן.
4 צפייה בגלריה
משפחת אלדבסאן פונתה משטחם של שבט אלצאנע ונזרקה לרחוב בלקיה, נגב
משפחת אלדבסאן פונתה משטחם של שבט אלצאנע ונזרקה לרחוב בלקיה, נגב
סמוטריץ', נתניהו ומבנה מוזנח בנגב. הרשויות הערביות הכי מוחלשות
בקואליציה אין אחדות דעים סביב החלטת סמוטריץ', ובעיני חלק היא נתפסת כמהלך פוליטי: "ההתנהלות של סמוטריץ' אכזבה", אמר אמש ל-ynet גורם בקואליציה. "הוא קיבל החלטה דרקונית ללא התייעצות רחבה ושקילת כל השיקולים. לא מעט שרים וח"כים תוהים מה המניע? מה עומד מאחורי האירוע? די ברור שהוא מנסה להיבנות בבייס שלו – וזה נראה כמו מי שרוצה פשוט להשתלט על הכותרות", הוסיף. "נראה ששיקולים אלקטורליים גוברים על שיקולים ענייניים".
אותו גורם השמיע גם ביקורת עדינה על נתניהו, כשברקע שלל ההאשמות של חברי האופוזיציה לפיהן ראש הממשלה "נסחט" על ידי שותפיו הקואליציוניים: "לא יכול להיות שעם חמישה מנדטים סמוטריץ' מנווט ממשלה", אמר הגורם הפוליטי בזלזול (בפועל לציונות הדתית יש שבעה מנדטים). הוא גם דחה את הסבריו של סמוטריץ', לפיהם הכספים לרשויות הערביות מקורם בהבטחות קואליציוניות של הממשלה הקודמת ליו"ר רע"מ מנסור עבאס. לדברי הגורם זו טענה שגויה: "אלה לא כספים קואליציוניים. כשהולכים אחורה רואים שניתנו הכספים הללו גם בעבר. בדיוק באותם סכומים. עבאס לא קשור בכלל לסיפור".
בהצהרה שלו הכריז כאמור סמוטריץ' שבכוונתו להקים צוות מיוחד במשרדו ל"מאבק כלכלי" בפשיעה בחברה הערבית. "חלק גדול מהרשויות המקומיות במגזר הערבי נפלו שבי בעל כורחן בידי ארגוני הפשיעה שפועלים באלימות, מאיימים על בעלי התפקידים וסוחטים אותם כדי לזכות במכרזים באמצעות רשת סבוכה של חברות קש ואנשי קש, חשבוניות פיקטיביות ועוד. כתוצאה מכך חלק גדול מהתקציבים המועברים לרשויות מגיעים לארגוני הפשיעה ואף לארגונים ששולחים ידם בהסתה ועידוד טרור", האשים.
4 צפייה בגלריה
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
סמוטריץ' בהצהרתו. הקים צוות, שכנראה ימליץ להעביר את הכסף
(צילום: אלכס קולומויסקי )
ממש במקביל להצהרתו פרסמה לשכת נתניהו הודעה שבה הובטח כאמור שהכספים יועברו, אם כי הודגש שהדבר ייעשה רק אחרי "בדיקה ופיקוח", כדי לוודא שהם מועברים ל"יעדם הראוי" ומשמשים רק את האזרחים הערבים עצמם. נתניהו עצמו אמר: "לאזרחי ישראל הערבים מגיע מה שמגיע לכל אזרח ואני מחויב לכך. זאת הדרישה שלי מכל משרדי הממשלה - וכך ייעשה לאחר בדיקה שתבטיח שהכספים אכן יגיעו לייעודם – לאזרחי ישראל הערבים".

הכסף הובטח, ובלעדיו גם פינוי אשפה עלול להיפגע

כמות הכספים שהוקפאה עומדת בסך הכול על 314 מיליון שקלים, ועד לתום הבדיקה הזו נראה שההקפאה תימשך – אף שבשלטון המקומי מזהירים שההשלכות עלולות להיות מיידיות וישירות. הקפאת הכספים, נזכיר, נוגעת ל-200 מיליון שקלים במסגרת "מענק איזון" עבור ההוצאות השוטפות של הרשויות המקומיות, 100 מיליון לפרויקטים לפיתוח כלכלי, עשרה מיליון להנגשה וארבעה מיליון להערכות חירום.
מענק האיזון, כך מסבירים בשלטון המקומי, מורכב מכספים שמיועדים גם לחינוך – ולכן בלעדיהם הרשויות המדוברות יתקשו לפתוח את שנת הלימודים הבאה. גם תחום הרווחה ייפגע – הסיוע למשפחות נזקקות, נפגעי פשיעה ואלימות, ילדים ונשים – וכך גם תקציבי הפיתוח של אותן רשויות שישליכו על שיפור תשתיות, תחבורה, בניית מבני ציבור, מסגרות לילדים ונוער, פינוי אשפה ומשכורות לעובדי הרשות. מדובר בשירותים המוניציפליים הבסיסיים ביותר.
4 צפייה בגלריה
הפגנה מול הצהרתו של שר האוצר סמוטריץ' במחאה על הקפאת הכספים לרשויות הערביות
הפגנה מול הצהרתו של שר האוצר סמוטריץ' במחאה על הקפאת הכספים לרשויות הערביות
מפגינים מחוץ למשרד האוצר בירושלים, במקביל להצהרת סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הרשויות הערביות, יש להדגיש, הן מהמוחלשות ביותר, ולכן הוחלט כבר בהחלטות ממשלה בעבר לספק להן את אותם מענקי איזון. על סמך ההבטחה לכספים הללו הרשויות ביססו את התקציב השנתי שלהן ואף התחייבו בחוזים מול ספקים שונים. גורמי המקצוע – אליהם הצטרפו גם שר הפנים משה ארבל והשר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי – מזהירים כעת מכניסתן של הרשויות הערביות לגירעון תקציבי, למצב של חוסר תפקוד וקושי לספק שירותים בסיסיים לתושבים. אם התקציב לא יעבור, החשש הוא מקריסה אפשרית של חלקן.

גם שיקלי נגד: "זה לא חלק מקומבינה עם עבאס"

מענק האיזון שאותו הקפיא כעת סמוטריץ' אושר ב-2021, והוא טוען כאמור שמדובר בתקציב שמקורו בהבטחות קואליציוניות בממשלה הקודמת ליו"ר רע"מ עבאס, אבל אפילו עמיתו לממשלה שיקלי דחה את הטענה הזו. "זה ממש לא כסף קואליציוני ובטח לא חלק מאיזו קומבינה עם מנסור עבאס", כתב שיקלי בפוסט ארוך בפייסבוק שבו הסביר את תמיכתו בהעברת הכספים. שיקלי, שמתערב בסוגיה מתוקף העובדה שהוא ממונה על הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, הסביר: "מקצועית ההגדרה לתקציב הנ"ל היא תגבור מענק שוטף והוא ניתן בהיקפים דומים לאורך העשור החולף תחת שורה של ממשלות שונות".
יחד עם זאת, גם שיקלי הדגיש כי הוא "ממליץ" שלא להעביר את הכסף באופן אוטומטי, אלא רק תוך וידוא שייושמו המלצות ועדת הירש, בנוגע ל"השתלטות גורמי פשיעה על תקציבים בחלק מהרשויות המקומיות" – תופעה חמורה לדבריו. בין ההמלצות שציין: הקמת אגף במשרד האוצר שיפקח בזמן אמת על השימוש בכספים, ו"שימוש במנגנונים על-רשותיים לביצוע התקציב על מנת לשים חיץ בין ההליך המכרזי ובין גורמי הפשיעה ולצמצם את האיומים על ראשי הרשויות".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שיקלי. "זה לא כסף קואליציוני, ובטח לא חלק מקומבינה עם מנסור עבאס"
(צילום: יונתן זינדל)
החלטת סמוטריץ' מעוררת זעם רב בחברה הערבית, ואמש אף איים הוועד הארצי של ראשי הרשויות המקומיות הערביות בתביעת דיבה נגדו. "שר האוצר ממשיך במסע ההסתה נגד החברה הערבית ומנהיגיה הנבחרים. ראשי הרשויות הערביות דוחים כל התערבות של גורמים גזעניים בעצמאותן של הרשויות המקומיות והעומדים בראשן. הטענה של העברת הכספים לארגוני טרור - טענה שקרית ומכפישה שנועדה לפגוע במנהיגות העומדת בחזית המאבק נגד הפשיעה. הוועד הארצי יבחן אפשרות הגשת תביעת דיבה אישית נגד השר על הכפשה זו ודבריו המסיתים והשקריים", נמסר.
ראשי הרשויות הערביות מתכננים לפתוח במחאה נגד הקפאת הכספים, והוסיפו בהודעתם: "ביום ראשון יתכנסו ראשי הרשויות באוהל המחאה שהוקם השבוע, ויפגינו מחוץ למשרד ראש הממשלה בפתח ישיבת הממשלה. לא נאפשר הפצת שקרים כאלה, וגם לא פגיעה בתקציבי הרשויות ולא נרפה מלהעמיד את הממשלה בפני חובתה למגר את הפשיעה הגואה".
דרויש ראבי, ראש עיריית ג'לג'וליה, האשים בשיחה עם ynet כי הקפאת הכספים נועדה לא רק לקצץ, כך לדבריו, בתקציבי הרשויות, "אלא כדי להמשיך לחבוט בשק החבטות שנקרא החברה הערבית". לטענתו, "ההכפשה נגד הציבור הערבי היא לא תוצר לוואי של הקיצוץ – אלא מטרה בפני עצמה".
חסן שעלאן ועינב חלבי השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:10, 09.08.23