5 צפייה בגלריה
   "החלטה בעלת ניחוח גזעני". גנץ וסמוטריץ'
   "החלטה בעלת ניחוח גזעני". גנץ וסמוטריץ'
"החלטה בעלת ניחוח גזעני". גנץ וסמוטריץ'
(צילום: יואב דודקביץ')
ביקורת חריפה באופוזיציה על שר האוצר בצלאל סמוטריץ', לאחר החלטתו להקפיא העברת 314 מיליון שקל לרשויות הערביות בטענה שהוא בודק התחייבויות קואליציוניות של הממשלה הקודמת. "יש צרכים דחופים וחשובים יותר מלהמשיך להעביר את הכספים הפוליטיים של מפלגת רע"מ", כתב על כך סמוטריץ' לשר הפנים משה ארבל.
הקפאת הכספים נוגעת ל200 מיליון שקל שמיועדים להוצאות השוטפות של הרשויות המקומיות, 100 מיליון לפרויקטים לפיתוח כלכלי, 10 מיליון להנגשה ו-4 מיליון שקל להערכות חירום. על ההחלטה פורסם לראשונה בחדשות כאן. יו"ר המחנה הממלכתי גנץ אמר כי מדובר בהחלטה "בעלת ניחוח גזעני".
גם באוצר מתחו ביקורת על הקפאת העברת כספים שנועדו לפיתוח הישובים לאחר שכבר נחתמו חוזים לעבודות הפיתוח. "הכספים הללו מיועדים אך ורק לפיתוח ומועברים באופן מבוקר ומפוקח", אמר גורם באוצר. "לא ברור מדוע כספים שהובטחו לא עוברים, מצב שעלול להכניס את הרשויות הללו לגירעונות משמעותיים".
5 צפייה בגלריה
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
שר הפנים ארבל. "ההמלצה המקצועית - לשחרר את התקציבים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במכתבו לסמוטריץ' כתב השר ארבל כי בשורת ישיבות שנערכו במשרדו עלה ש"ההמלצה המקצועית הגורפת היא לשחרר את התקציבים תוך כדי השגחה הדוקה מצד אנשי המשרד על השימוש בתקציבים".
סמוטריץ' טען מנגד כי "מדובר בכסף קואליציוני פוליטי שניתן לדרישת רע"מ ומנסור עבאס בממשלה הקודמת ואין לו שום הצדקה מקצועית. הרשויות הערביות מקבלות את מענק האיזון שנועד לסייע לרשויות חלשות בדיוק כמו כל רשות אחרת ועל בסיס קריטריונים שוויוניים. לא הייתה שום הצדקה בעולם להעדיף עוד יותר את הרשויות הערביות, מלבד דרישת עבאס".
שר האוצר טען גם כי "התקציבים הללו עוברים פעמים רבות לארגוני פשע וטרור שהשתלטו על המכרזים והתקציבים ברבות מהרשויות הערביות. אלו פוגעים בביטחון האישי של כולנו, יהודים וערבים כאחד, מדכאים את הכלכלה בחברה הערבית ומעמיקים את השחיתות".
5 צפייה בגלריה
גלעד קריב בועדת החוקה
גלעד קריב בועדת החוקה
ח"כ קריב
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
ועדת חוקה
ועדת חוקה
"הרשויות ערכו הסכמים על סמך הכסף הזה ונכנסו לחובות". ח"כ מירב כהן
(צילום: יואב דודקביץ')
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר על כך כי "הטיפול בפשיעה בחברה הערבית הוא אינטרס של החברה הישראלית כולה ולא רק של הציבור הערבי. ‏הוא אינו מסתכם רק באכיפה משטרתית, אלא מצריך השקעה נרחבת ורצינית בכלל התחומים: חינוך, תשתיות, רווחה ועוד".
"ההחלטה בעלת הניחוח הגזעני של שר האוצר סמוטריץ' למנוע 200 מיליון שקל, שכבר הובטחו, לרשויות הערביות - היא פגיעה לא רק בהן, אלא בחברה הישראלית כולה", הוסיף גנץ. "נתניהו חייב להתערב ולא לאפשר לחנוק את הרשויות הערביות המדממות ממילא".
ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר היום בערוץ כנסת כי "סמוטריץ' הכריז מלחמה על שני מיליון אזרחים ערבים במדינת ישראל".
ח"כ מירב כהן מיש עתיד אמרה אתמול ל"כלכליסט" כי "סמוטריץ' מנסה לשחק אותה ימני שלא נותן כסף לערבים". לדבריה, "הרשויות ערכו הסכמים על סמך הכסף הזה ונכנסו לחובות". היא הביעה חשש מפעולות מחאה של הרשויות הערביות, כולל השבתות.
5 צפייה בגלריה
משה ליאון, בצלאל סמוטריץ'
משה ליאון, בצלאל סמוטריץ'
"תוכניות כאלה מביאות להתרחקות ממחשבות על טרור". ראש העיר ירושלים ושר האוצר
(צילום: שאול גולן)
במקביל, ראש העיר ירושלים משה ליאון יצא נגד מהלך אחר של סמוטריץ', שהודיע על התנגדותו לסעיף תקציבי בתוכנית חומש חדשה, שעדיין לא אושרה, לפיו יימשך התקצוב לערביי מזרח ירושלים במוסדות החינוך ובגופים האקדמיים בעיר בשל "הקצנה לאומנית באוניברסיטאות".
"התמיכה במוסדות להשכלה במזרח ירושלים תורחב, והתוכנית תימשך גם בעתיד", אמר ראש העיר ליאון ל-ynet. "בשנים האחרונות התוכנית הביאה להישגים משמעותיים מאוד בחינוך במזרח העיר. תוכניות כאלה מביאות להרחבת ההשכלה ולהתרחקות ממחשבות על טרור".
סמוטריץ' הוסיף כי "אנחנו משקיעים מאות מיליונים במזרח ירושלים בלי לעודד אלימות, הסתה וקיצוניות". לדבריו, "בתוכנית החומש הקודמת נכלל סעיף שנועד לתמרץ שילוב של ערביי מזרח העיר באוניברסיטאות ומכללות בירושלים ומעניק להם הטבות ועדיפות על פני סטודנטים אחרים, ובשנים האחרונות התפתחו במוסדות תאים איסלמיים קיצוניים שמביעים פעם אחר פעם הזדהות עם אויבי ישראל - את התופעות הללו אני מסרב לקבל".