במצרים נפתח הבוקר (יום ב') כנס האנרגיה של מדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה. את הכנס פתח נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי, שעם כניסתו אל האולם חלף על פני הקהל בשורה הראשונה והגיע אל שרת האנרגיה קארין אלהרר כדי לברכה על הגעתה לטקס.
3 צפייה בגלריה
נשיא מצרים א-סיסי מברך לשלום את שרת האנרגיה קארין אלהרר בכנס האנרגיה בקהיר
נשיא מצרים א-סיסי מברך לשלום את שרת האנרגיה קארין אלהרר בכנס האנרגיה בקהיר
נשיא מצרים א-סיסי עם השרה אלהרר
במשרד האנרגיה אמרו כי זו הפעם הראשונה שנציגים ישראלים משתתפים בכנס. "המשלחת בהובלת שרת האנרגיה קארין אלהרר, מנכ"ל המשרד ליאור שילת ועוד בכירים מהמשרד תשתתף בפאנלים שונים כדי לחזק את קשרי מדינת ישראל עם המדינות השכנות באמצעות תחום האנרגיה", הוסיפו במשרד.
השרה אלהרר אמרה כי "משק האנרגיה הישראלי הוא גשר ליצירת קשרים עם מדינות האזור. אני שמחה על ההזדמנות לייצג את מדינת ישראל בפורום החשוב והמגוון הזה, בתקווה שזהו צעד נוסף בדרך להגדלת מעגל השלום".
הכנס יימשך עד יום רביעי, והמשתתפים צפויים לדון בו בשורת סוגיות הנוגעות לאנרגיה – מהפקת גז ונפט ועד גיבוש אסטרטגיה ארוכת-טווח בתחום האנרגיה. בכנס משתתפים 11 שרי אנרגיה זרים, בהם השרה אלהרר.
אלהרר נשאלה בכנס אם קיימת אפשרות שגז ישראלי שמיוצא למצרים וירדן יגיע בסופו של דבר ללבנון, ואמרה "כך יהיה". גם שר האנרגיה המצרי טארק אל-מולא התייחס בכנס להעברת הגז ללבנון ואמר כי מועד תחילת העברת הגז תלוי בירדן ובלבנון. הוא הוסיף כי ייתכן שהעבודות להכנת התשתית הטכנית להעברת הגז יושלמו עד פברואר.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט וא סיסי בפגישה בשארם א שייח במצרים
נפתלי בנט וא סיסי בפגישה בשארם א שייח במצרים
בנט וא-סיסי בפגישתם בספטמבר האחרון. "נגעת בכולנו"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
לבנון, שסובלת ממחסור חמור בדלק שגורם לפגיעה באספקת החשמל הסדירה לאזרחי המדינה, סיכמה בספטמבר האחרון על מתווה שיאפשר העברת גז לביירות דרך מצרים, ירדן וסוריה. את הרעיון יזמה ארה"ב, שביקשה להחליש את מעמדו של חיזבאללה, שהביא בתקופת המשבר כמה מכליות נפט מאיראן.
בשנים האחרונות ותחת כהונתו של א-סיסי נרשמה התקרבות בין מצרים לישראל, בעיקר בהיבטים הצבאיים-הביטחוניים, אולם בחודשים האחרונים נראית יותר פתיחות של המשטר המצרי בכל הנוגע לישראל. השיא היה בביקורו של ראש הממשלה נפתלי בנט בחודש ספטמבר האחרון, במה שהיה אירוע פומבי ומתוקשר. במצרים רואים את ההתקרבות שבין ישראל למדינות ערביות נוספות על רקע החתימה על הסכמי הנורמליזציה כחלק מ"הסכמי אברהם" ולא רוצים להישאר מאחור, בעיקר כשבתוך מצרים לא נראית ביקורת משמעותית מצד האזרחים על הפומביות שבהתקרבות.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון עם ראש הממשלה נפתלי בנט וקארין אלהרר בוועידת האקלים בגלזגו
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון עם ראש הממשלה נפתלי בנט וקארין אלהרר בוועידת האקלים בגלזגו
ג'ונסון עם אלהרר בוועידת האקלים בגלזגו
(צילום: AP)
מצרים גם מגבירה בשנים האחרונות את פעילותה בתחום האנרגיה, והופכת לאחד השחקנים המשמעותיים באזור בהפקת גז טבעי, בעיקר במאגרים שנמצאים במים הכלכליים שלה. מצרים עתידה לארח את פסגת האקלים העולמית לשנת 2022 שתיערך בהמשך השנה.
בדצמבר האחרון לא התאפשרה כניסתה של השרה אלהרר, שמתניידת בכיסא גלגלים, אל מתחם ועידת האקלים שהתקיימה בגלזגו שבסקוטלנד בשל בעיות נגישות. אלהרר סיפרה אז כי התבקשה לעלות על שאטל לא נגיש, וכניסתה לא אושרה בכל דרך אחרת. בזמן נאומו של ראש הממשלה בנט בפני הוועידה נאלצה אלהרר לעשות את דרכה למלון. למחרת צירף אותה ראש הממשלה בנט לשיירתו, וגם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון התנצל בפניה.