6 צפייה בגלריה
 תור לאחת מתחנות הדלק בביירות, השנה
 תור לאחת מתחנות הדלק בביירות, השנה
תור לאחת מתחנות הדלק בביירות, השנה
(צילום: AP)
מתקרבים לסוף המשבר? לראשונה מפרוץ מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011, משלחת ממשלתית מלבנון הגיעה הבוקר (שבת) לדמשק בהובלת זינה עכר, סגנית ראש הממשלה המכהנת גם כשרת ההגנה וכממלאת מקום שר החוץ. הרקע לביקור הרשמי, שבו משתתפים גם שרי האוצר והאנרגיה וכן מפקד מנגנון הביטחון הכללי עבאס איבראהים, הוא המשבר הפוליטי, הכלכלי והחברתי העמוק בארץ הארזים, ואחד הנושאים המרכזיים שבהם ידונו הצדדים הוא משבר האנרגיה: בלבנון יש מחסור חמור בדלק, ועובדה זו פוגעת באספקת החשמל הסדירה לאזרחי המדינה.

לבנון קורסת - כתבות נוספות

6 צפייה בגלריה
אסד, ביידן ונשיא איראן ראיסי
אסד, ביידן ונשיא איראן ראיסי
ארה"ב תחזק את סוריה על חשבון האיראנים? אסד, ביידן וראיסי
(צילום: EPA, AP, AFP)
6 צפייה בגלריה
המשלחת מלבנון בפגישות בדמשק
המשלחת מלבנון בפגישות בדמשק
המשלחת הלבנונית בביירות
בעוד שמזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הצהיר כי ארגון הטרור שבראשותו יסייע בהבאת מכליות נפט מאיראן דרך הים (אחת מהן כבר נמצאת בים סוף וצפויה להיכנס למרחב הימי של סוריה ולעגון בנמל בניאס, ושתיים נוספות עושות את דרכן) סוריה מתגייסת למאמץ לבנות ציר חלופי, עוקף טהרן: ייבוא גז ממצרים שיגיע ללבנון דרך ירדן וסוריה. את הרעיון יזמה ארצות הברית, שמנסה להחליש את המעמד של חיזבאללה, שהתחזק על חשבון הממשלה בלבנון.
בשעות הצהריים הודיעו הסורים כי דמשק נתנה את הסכמה להעברת הגז בשטחה, ובסוכנות הידיעות הממלכתית דווח על הקמת צוות שיעקוב אחר ההתפתחויות הטכניות עד לתחילת הזרמת הגז.
נשיא לבנון, מישל עאון, שוחח בטלפון לפני כשבועיים עם השגרירה האמריקנית בארצו, והיא עדכנה אותו על הסיוע האמריקני במגעים. בלשכתו מסרו כי השגרירה האמריקנית מנהלת את המגעים עם הבנק העולמי כדי לספק את המימון לרכישת הגז ולתחזוק צינורות הגז. עאון עצמו הודה לשגרירה על המאמץ. עם זאת, הממשל האמריקני עצמו עושה ויתור לא פשוט במקרה הנוכחי: הנתיב החלופי לייבוא הנפט האיראני עובר בסוריה, בעוד וושינגטון מתנגדת בחריפות למשטר אסד.
6 צפייה בגלריה
לבנון משבר כלכלי תורים ל תחנות תחנת דלק
לבנון משבר כלכלי תורים ל תחנות תחנת דלק
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
המהומות בלבנון בעקבות משבר הדלק
המהומות בלבנון בעקבות משבר הדלק
המהומות בלבנון בעקבות משבר הדלק
(צילום: EPA)
נסראללה אמנם בירך על היוזמה הלבנונית-אמריקנית, ואמר כי ישמח על "כל מה שיסייע ללבנון", אולם הזהיר כי להבנתו התוכנית לא תצא לפועל בסופו של דבר. "שאלתי מומחים על האפשרות הזאת, והם אמרו שתידרש חצי שנה עד שנה כדי לסיים את ההכנות הלוגיסטיות לכך", אמר מזכ"ל חיזבאללה. "יש גם בעיות נוספות. הבנק העולמי צריך להעביר כסף וארה"ב צריכה לנהל מו"מ עם סוריה. כל הלבנונים יודעים שמצרים וירדן כבר הציעו עזרה בעבר, וארה"ב הייתה זו שמנעה אותה. השגרירה בלבנון מוכרת אשליות".
כך או כך, מומחים הזהירו מחיזוק מעמדו של אסד כתוצאה מהמשא ומתן בין סוריה ללבנון. השתיים יצטרכו מלבד ניהול עבודות התחזוק לצינורות הגז גם לקיים מגעים מדיניים הדוקים. הסנאטור האמריקני כריס מרפי, שחבר בוועדת החוץ האמריקנית וביקר בלבנון ביום חמישי האחרון, אמר כי מהלך שכזה - אם יצלח - יכול לצאת לפועל מבלי שארה"ב תצטרך להפעיל סנקציות. "אנחנו עובדים קשה מאוד לגיבוש פתרון למשבר הדלק בלבנון", אמר לעיתונאים.
6 צפייה בגלריה
המשלחת מלבנון בפגישות בדמשק
המשלחת מלבנון בפגישות בדמשק
יתניעו את המהלך שעוקף את איראן? הסורים והלבנונים בדיונים, היום
גורם במחלקת המדינה האמריקנית היה פחות אופטימי. "ייבוא דלק ממדינה שנמצאת תחת סנקציות, כמו איראן, אינו פתרון אמיתי למשבר בלבנון", אמר ל"גרדיאן" הבריטי. "לבנון לא צריכה את הדלק של איראן. כבר בימים אלה עוגנות שתי מכליות דלק בנמל ביירות, ובשבוע האחרון המנהיגים הלבנוניים עסוקים בוויכוחים על המכס שיטילו על הדלק שממילא כבר שולם. ארה"ב תומכת במציאת פתרונות יצירתיים, שקופים ובני-קיימא שיוכלו לשקם את לבנון. זה מה שהלבנונים צריכים, ולא עוד תעלול יחצ"ני של חיזבאללה".