שר החוץ של ברזיל מאורו ויאריה התייחס הלילה (בין שלישי לרביעי) למתיחות ביחסים בין מדינתו לישראל - שהחלה באמירתו של הנשיא לולה דה סילבה כי ישראל מבצעת רצח עם בעזה כמו היטלר - והמשיכה בשיחת נזיפה של שר החוץ ישראל כץ לשגריר ברזיל בישראל פדריקו מייר. "היחסים בין ברזיל לישראל ישרדו, למרות שר החוץ שלה", אמר ויאריה.
כאמור, בתגובה על אמירתו של הנשיא הברזילאי, ביום שני ערך כץ סיור במוזיאון יד ושם עם מייר, ואמר כי לולה הוא אישיות בלתי רצויה בישראל עד שיתנצל על דבריו. בהמשך אותו היום ערך כץ לשגריר שיחת נזיפה במשרד החוץ. בעקבות זאת, אמר הלילה ויאריה: "הודענו לממשלה בירושלים כי נפעל באופן דיפלומטי, ההצהרות מטעם משרד החוץ הישראלי אינן מקובלות".
3 צפייה בגלריה
שר החוץ של ברזיל מאורו ויאריה
שר החוץ של ברזיל מאורו ויאריה
"ישראל מנסה ליצור מסך עשן בכל הנוגע למלחמה". ויאריה
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ עם שגריר ברזיל בישראל
ישראל כץ עם שגריר ברזיל בישראל
כץ עם שגריר ברזיל ביד ושם
3 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה ביקור ב אתיופיה מטה האיחוד האפריקני
נשיא ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה ביקור ב אתיופיה מטה האיחוד האפריקני
הנשיא לולה דה סילבה
(צילום: Ricardo STUCKERT/BRAZILIAN PRESIDENCY/AFP)
השר הברזילאי ציין כי "הנשיא לולה לא יכול להתכחש לדברים שקרו" - כשהוא מתכוון למתקפות צה"ל ברצועה. הוא הוסיף להתייחס לתמרון הקרקעי בעזה, ואמר כי ישראל מנסה ליצור "מסך עשן" בכל הנוגע למלחמה ברצועה.
בתגובה על דברי לולה ביום ראשון, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בחריפות, ומסר כי "דבריו מבישים וחמורים. מדובר בזילות השואה ובניסיון לפגוע בעם היהודי ובזכותה של ישראל להגן עצמה". הוא הדגיש כי "ההשוואה בין ישראל לשואת הנאצים ולהיטלר היא חציית קו אדום. אנו נלחמים למען הגנת ישראל והבטחת עתידה עד לניצחון המוחלט, תוך שמירה על הדין הבינלאומי".
בשבוע שעבר, אחרי פגישתו עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, טען לולה כי "להתנהגותה של ישראל אין שום הסבר", והאשים כי "בטענה של לחימה בחמאס היא הורגת נשים וילדים". לולה הוסיף אז כי לא יהיה שלום ללא הקמת מדינה פלסטינית, וקרא להפסקת אש מיידית כדי לאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לעזה.